View : 17 Download: 0

L. V. Beethoven의 Violin Sonata Op.12 No.1에 대한 연구분석

Title
L. V. Beethoven의 Violin Sonata Op.12 No.1에 대한 연구분석
Other Titles
(A) Study on Beethoven's Violin Sonata op.12, No.1
Authors
장현숙
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Beethoven바이올린Violin Sonata Op.12 No.1작품 분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 석사과정 이수를 위한 졸업연주 곡목들 중 초기 작품인 L. V. Beethoven op.12 No.1을 연구 분석하여 이 작품의 작품성향과 화음분석을 살펴보았다. Beethoven Sonata op.12 No.1은 Wine 고전악파의 Haydn, Mozart의 영향을 받은 세 악장으로 구성된 제 1기 고전 Sonata이다. 1악장은 Sonata-Allegro 형식, 2악장은 이 곡의 두드러진 특징이라 볼 수 있는 Variation 형식, 3악장은 Rondo 형식이다. 이 작품은 후기의 작품들과 달리 1악장에서는 발전부가 제시부에 비해 단조로우며, 전체적으로 화성조직 역시 주요 3화음을 중심으로 이루어져 있고 형식 또한 고전주의의 전통을 따르고 있다. 그러나 동기발전에 있어서 Beethoven이 지닌 개성이 그대로 드러나고 있으며, 각 악장의 동기들이 서로 연관성을 가지는 순환기법이 나타난다. 이 작품의 각 악장들을 형식, 선율, 화성 그리고 리듬 및 악상 등 네 분야로 나누어서 Beethoven 특유의 순환 구조와 개성적인 작품 특징을 분석하였다.;This thesis is a study and analysis of Ludwing van Beethoven's Violin Sonata op.12, No.1 which the writer performed in a recital for completion of the master's degree. Through this study, the writer investigated the disposition of this piece and completed an harmonic analysis. Beethoven's Sonata op.12, No.1 is made up of three movements; (Fast-Slow-Fast). This was influenced by Haydn and Mozart who represented the Viennese classic school. The first movement is composed of Sonata-Allegro form, the second movement is in Variation form, which is a characteristic of this Sonata, and the third movement is in Rondo form. Different from his works of the last period, the development of the first movement is simpler than the exposition, the harmonic texture is organized over fundamental chords, and the form is similar to that of the classical tradition. But in the development of motives, Beethovens, character is expressed and the motives of the three movements are related to each other. In this way, the sonata is said to be in cyclic form. In order to analyze the cyclic form of Beethoven and the character of this piece, this sonata was stuided according to four aspects, those of form, melody, harmony and rhythm and dynamics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE