View : 29 Download: 0

敎會學校 敎育에 있어서 體制的接近의 敎授一學習模型의 適用에 關한 硏究

Title
敎會學校 敎育에 있어서 體制的接近의 敎授一學習模型의 適用에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the application of the systematic approach to instruction in sunday school
Authors
尹美蘭
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
교회학교교육체제적접근교수일학습모형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ⅰ. 序 論 入間의 生活樣式과 意識構造가 科學·技術의 폭발적인 증가현상으로 變化되어가고 있으며 價値觀·倫理觀·宗敎觀의 形成에까지도 영향을 미치고 있다. 이러한 社會的 경향은 一般敎育에 있어서 敎育工學의 導入뿐 아니라 敎會學校敎育에서도 科學的이고도 組織的인 敎育方法의 필요성을 要求하고 있다. 즉 傳統主義에 따른 注入式 說敎方式으로부터 敎會學校敎育의 內容, 敎授-學習方法 및 節次의 개선이 절실히 요청되고 있다. 따라서 본 硏究의 目的은 Ely와 Gerlach의 體制的 接近의 敎授-學習模型을 기초로 敎會學校 少年部 계단공과의 敎授-學習指導案을 作成하여 그 效果를 比較檢證해 보고자 하는데 있다. Ⅱ . 硏究問題 本 硏究에서 밝히려는 問題는 다음과 같다. 1. Ely와 Gerlach의 體制的 接近의 敎授-擧習模型을 기초로 敎會學校 少年部 계단공과의 敎授-學習指導案을 作成하여 現場適用한 實驗集團과 종전의 학습방법으로 학습한 統制集團間에 有意한 差가 있는가? 2. 위의 實驗集團의 意見調査를 통한 學生들의 反應은 어떠한가? Ⅲ. 硏究方法 및 節次 A. 實驗對象 本 硏究의 對象으로는 서울 시내 G敎會 5·6學年 男女學生 ( 67名 )을 選定하였다. B. 道 具 實驗道具로는 Ely와 Gerlach의 體制的 接近의 敎授-學習模型을 기초로 考案된 敎授-學習指導案을 사용하였고 檢査로는 成就度檢査를 실시하였다. C. 實驗節次 1983年9月 學習內容分析과 敎授-學習指導案을 作成하여 1983年 10月9日 實驗集團에 수업을 실시하여 종전 수업방식으로 學習한 統制集團과 比較實驗하였다. 實驗集團·比較集團에 다같이 事前·事後檢査를 실시하였고 수업이 끝난 後 實驗集團을 對象으로 意見調査를 실시 하였다. D. 結果處理 敎授-學習模型을 適用한 實驗集團과 종래의 수업방식에 의해 學習한 統制集團間의 成就度 比較檢證은 t-test에 의해 檢證하였으며 實驗集團에 실시한 意見調査는 百分率에 의해 그 反應을 分析解釋하였다. E. 結 果 實驗集團과 統制集團間의 學業成就度의 差異는 0.1% 水準 ( t = 3.847, P < 0.001 ) 에서 有意味하였다. 意見調査結果에 의해 體制的 接近의 敎授-學習方法은 매우 好意的 反應을 보였음도 알 수 있었다.;Education today is being challenged by the rapid expansion o f knowledge. It seems to be evident that the systematic instruction and the instructional materials are needed greatly in our Christian education. The main purpose of this study was to compare the effectiveness of the systematic instructional method and the conventional method in Sunday School. Ely and Gerlach's systematic instructional model was applied in this study. The subjects of this study were 67 students of G Sunday School in Seoul. They were 5-6th grade. The subjects were devided into two groups; the experimental group of 34 students and the control group of 33 students . The experimental group was taught by the systematic instructional method while the control group was taught by the conventional method. The pre- test and the post- test were given to both groups in order to compare the difference between the two method. The post- test scores of the two groups were analyzed with T-test . The result indicated that the experimental group scored significantly higher than the control group at 0.1% level (t=3.847, p 0.001). The questionnaire was distributed to the students at the end of the experiments. The students indicated that they favored the systematic instructional method in Sunday School as a way of effective learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE