View : 30 Download: 0

기독교 교육과정에 대한 체제적 접근의 한 방식

Title
기독교 교육과정에 대한 체제적 접근의 한 방식
Authors
정애경
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
기독교교육과정체계적접근방식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 기독교교육이 실시되는 교육의 場에서 대두되는 문제로 아동의 삶 또는 그의 경험과는 유리된 교사중심의 일방통행식( One Way Communication )의 교육방법을 들 수 있다. 본 논문은 이러한 문제점을 해결하기 위한 대안으로 기독교교육의 교수학습과정에 체제적 접근( Systems Approach )의 한 모형인 "켐프의 교수설계 ( Instructional Design ) "를 기독교교육의 교수학습과정에 도입하였다. 이 모형에 따라 일련의 교수학습의 과정을 제시하였다. 커뮤니케이션의 문제는 기독교 공동체가 그 교육적 과제를 수행하는 데 있어서 주요하게 고려되어져야 한다. 그것은 하나님이 "말"이라는 수단을 통하여 인간과 소통하시는 만남의 사건이 기독교교육의 구조, 목적 및 방법을 근거 짓고 있기 때문이다. 이와같은 측면에서 기독교교육은 "하나님의 인간에 대한 커뮤니케이션"을 그 구조로 하고 있으며, "하나님과 인간간의 커뮤니케이션 회복"을 그 목적으로 하고 있음을 알 수 있다. 그리고 기독교교육의 방법은 하나님과 인간간의 커뮤니케이션 회복의 노력 속에 인간을 참여시킬 수 있는 개방적이고 다원적인 것이어야 한다. 인간의 상호관계에 있어서 커뮤니케이션은 역동적이며 순간적으로 변화되는 특성을 갖고 있으므로 과정( process )으로서 이해되어야 한다. 인간 커뮤니케이션 과정을 이해하기 위한 가장 좋은 방법은 커뮤니케이션 모델을 사용하는 것이다. 특히 Berlo의 SMCR모델은 인간 상호간의 효과적인 의사 전달을 위하여 커뮤니케이션 과정을 분석한 것이다. 이 모델의 특징은 송신자와 수신자간의 4가지 요소 즉, 커뮤니케이션 기술, 태도, 지식수준, 사회·문화체제내에서의 위치가 커뮤니케이션 효과를 결정짓는 중요한 요소임을 밝히고 있다. 기독교교육은 커뮤니케이션의 과정이라고 할 수 있다. 이는 기독교교육의 과제가 하나님과 인간간의 커뮤니케이션 안에서 일어나는 인격적인 만남의 관계에로 각 개인을 이끌어야 하는 것임을 나타내는 것이다. 특히 기독교교육의 교수학습과정 안에서 이루어지는 교사와 학생간의 관계는 하나님과 인간간의 커뮤니케이션 회복을 위해서 중요한 것으로 이들 관계가 올바르게 형성될 때 기독교교육이 이루어질 수 있는 것이다. 기독교교육의 교수학습과정에 있어서 체제적 접근의 도입은 뚜렷한 목표설정과 아울러 교수학습과정에서 일어나는 문제들을 해결하기 위해서 교사가 그의 수업을 계획할 때 필요한 일련의 단계를 제시해 준다. 체제적 접근이란 미리 정해진 목표를 달성하기 위해서 상호관련적으로 작용하는 각 구성요소들의 질서정연한 결합으로서, 이를 교수학습과정에 도입하면 교사와 학생간의 커뮤니케이션 과정에서 일어날 수 있는 여러 장애요인들을 제거해준다. 본문 Ⅲ장에서는 켐프의 교수설계모형을 중심으로 교수학습과정의 단계 ( 주제와 일반목적, 학습자 특성, 학습목표, 평가, 교과내용, 사전검사, 교수학습활동과 교수자료, 보조기능)들을 제시했다.;Today Education method is at issue in the context of Christian education. We can see that 'the one way communication' of education method, seperated from the student's own experience (and living) and only focused on the teacher's, is now impossible. This thesis is to review the 'systems approach' in 'the teaching-learning process' of the Christian education in order to solve this problem and to elevate the efficiency of the teaching-learning process. Also this thesis is focused on Kemp's 'Instructional Design': the model of 'systems approach'. The problem of the communication must be taken into consideration, if the Christian community want to perform his educational task successfully. The reason is that the event of meeting with Person-called the 'word', because God has communicated with men through the words-is the faith-content which is necessarily to communicate to the men in community. Therefore the communication of Gospel is the duty of the Christian community, for the Christian community depends on 'the lived Christian faith' as God's grace (Ephesians 2 : 8 ) . In this aspect Christian education regards the communication between God and men as its structure, and restoration between God and men as its goal. Therefore the method of Christian education must be openhearted and pluralistic, so that men may participate in the restoration between God and men. In human- relationship, communication is dynamic and variable, So it can be regarded as 'Process'. The best way to understand the human-communication process is to use the communication model: Berlo's 'S.M.C.R. Model' showes us the communication process. It analyzes the communication process in order to promote the effective communication between man and man. In this model we can see that four factors (between the message-giver and receiver) play the great role in determining the communication effect. The Christian education is the process of communication. In this process two relationships come out: the one is the personal relationship between God and men, the other is the relationship between individuals who respond to communication in the former relationship. The Christian education has the function to make men respond to the communication. The relationship between teacher and student plays the great role in the restoration of the communication between God and men. In this aspect they (teacher and student) are partners. 'Systems approach' in the teaching-learning process can. be regarded as systematizing of the materials and process, so that the student could arrive at 'Objective'. In this aspect 'Systems approach' is to analyze and systematize factors of the communication-coming out in the teaching-learning relationship between teacher and student-, so that the student may reach at the mature faith in Christ. Chapter Ⅲ addresses the teaching-learning process of the Christian education (divided in 8 steps), focused on Kemp's 'instructional Design.' This analysis will give the insight to reflect on the curriculum of Korean church-school and would be applicated to the Christian education in Korean church.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE