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한국기업의 IS outsourcing 실행성과에 영향을 미치는 요인도출에 관한 연구

Title
한국기업의 IS outsourcing 실행성과에 영향을 미치는 요인도출에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on factors which affect Implementation Performance of IS outsourcing in Korea
Authors
許楠炅
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
한국기업IS outsourcing실행성과요인도출
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In the 1990's, the management of IT resources in business companies significantly changed. In the aspect of the overall industry, the interest in the use of IT has been expanded from the area of a single company to the interorganizational strategic use of IT. For Example, IS expenditures represent the third largest corporate expense in American business, and nearly 40% of US capital is invested in information technology. At this point, Information technology(1T) outsourcing is a growing phenomenon in the developed economies. In 1992.the Yankee Group estimated global revenues for all types of IT outsourcing as rising to $49.5 billion by 1994. The definition of IT outsourcing is said "to fit the ability of information process into that of information need in an organization by getting the human and physical resources from external IT suppliers in order to improve the ability of information process." Most of research explained the critical success factors inductively based on a small number of field studies. The purpose of this research study is to identify the factors which affect implementation performance of Information Systems outsourcing in Korea. And it attempted to provide a benchmark of current IS outsourcing practice in Korea. In order to apply in these purposes into the thesis, I found the 3 dimensions throughout the studies executed earlier and in this dimensions, 8 factors have been extrated finally. This 3 dimension include organizational contingency, Information Technology and implemenatation process. Corresponding with this 3 dimensions, 8 factors are size of organization, computing ability of user, support of top management, position of IS department in organization, technical maturity, technical dependency, innovational proposition of system, and relationship with IS vendor. And system success, as dependent variables, user satisfaction and satisfaction of expectation with IS outsourcing are selected. For a statistical analysis, in the first stage, I executed correlation analysis, cannonical analysis and in the next stage, regression analysis among the 8 factors and 3 dependent variables to identify the relationship between each independent variable and dependent variable, implementation performance of IS outsourcing. This research study suggests that 4 factors seem to be critical. The results are as follows. First, an relationship with IS vendor is critical in implementing IS outsourcing. It also showed in many other studies. It failed When companies have not enough confidence and communication with IS vendor. Second, In organizational dimension, we found the computing ability of user is important. It is said that the more user have computing knowledge, they have more oportunities of communication with IS provider. Third, it showed that when technical dependency and technical maturity affect system success. Although there are some limitations, it gives many companies considering IS outsourcing a framework to point the way toward how assessment practice could be developed for IS outsourcing.;최근 컴퓨터와 통신의 발달이 정보화사회를 선도하면서 세계경제는 점차 하나의 시장으로 통합되고, 다변화되며, 치열한 경쟁이 가속화되고 있다. 이에 대응하여 각 기업은 업무의 효율화 및 경쟁력 강화를 위해 많은 노력을 기울이게 되었다. 이에, 각 기업들은 기업의 경쟁력을 결정하는 중요한 요소의 하나로서 정보시스템 을 활용하게 되었다. 단적인 예로, 미국내에서의 IS 지출은 기업지출 중에서 3번째로 큰 지출이며, 미국자본의 약 40%가량이 정보기술에 투자되고 있다(Korzeniowski, 1990). 이러한 상황에서, 정보시스템의 효율적인 구축과 활용의 문제는 경영활동에 있어서 그 중요성을 더해가고 있다. 그런데, 이러한 정보시스템의 확보방법은 2가지로 나누어 볼 수 있다. 이는 조직내부적 자원에만 의존하여 정보시스템을 확보하는 전통적인 Insourcing 방법과 조직외부에 존재하는 자원을 사용하고자 하는 Outsourcing 방법이다. 현재 미국, 일본 등의 선진국을 중심으로 하여 세계적으로 다운사이징, 네트워킹, 시스템 통합, 오픈 컴퓨팅과 더불어 아웃소싱이 하나의 큰 추세로 진행되고 있다. 이제 IS outsourcing은 조직내의 전략적 의사결정 중 하나로 인식 되고 있다(Teng, Cheon and Glover, 1995). 이에 따라, 본 연구에서는 기존의 IS 아웃소싱 문헌들을 토대로, 아웃소싱을 실시하는 기업에 있어서, 어떠한 요인들이 IS 아웃소싱 성과에 영향을 미치는가를 알아보고, 이를 실제로 검증해 보도록 한다. 본 논문은 한국기업이 정보시스템 아웃소싱의 실행성과에 어떠한 요인들이 영향을 미치는가를 밝혀내기 위해 연구 모형 및 연구가설을 설정하였으며, 이를 검증하기 위하여 설문조사방법을 실시하였다. 설문조사를 통하여 57개 기업으로부터 자료를 수집, 여러가지 통계적 분석기법을 이용하였다. 본 연구에서 독립변수는 조직차원, IT 차원, 실행과정 차원의 3차원으로 나누어 보았고, 각각에 대해 조직규모, 사용자전산능력, 최고경영층의 지원, IS 부서의 조직내 위치, 기술적 성숙도, 시스템간 의존도, 시스템 혁신성, 벤더와의 관계로 세부항목을 두었다. IS Outsourcing 실행성과를 측정하고자 종속변수로는 시스템성공도, 사용자만족도, 정보시스템 아웃소싱 기대수준 만족도의 3변수가 포함되었다. 이를 통해 나타난 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 한국기업들의 효과적인 정보시스템 아웃소싱 실행성과를 위해서는 무엇보다도 아웃소싱 실행과정상에서의 벤더와의 관계가 중요하다는 것이다. 이는 이론적 배경에서도 살펴본 바와 같이, 많은 기업들이 아웃소싱 벤더와의 커뮤니케이션과 신뢰성을 쌓지 못함으로 인해서 아웃소싱시의 개발자와 사용자간의 의견차이가 나게되고 문제점에 직면하게 된다는 연구결과와도 일치한다. 둘째, 조직차원에서는 사용자의 전산능력이 중요한 요소로 나타났다. 셋째, 기술적 성숙도 및 시스템간 의존도가 종속변수 중의 하나인 시스템 성공도에 영향을 주고 있다. 본 연구결과를 고려하여, 조직의 상황이 어떠한 상황에 처해 있을 경우에 정보시스템 아웃소싱의 실행성과가 높으며, 아웃소싱 실행과정상의 어떠한 요인이 실행성과를 높게 해주는 지를 판단할 수 있을 것이다. 향후연구에서는 본 연구결과를 기반으로 하여 이론적으로 보다 완전한 가설의 도출이 요구되며, 본 연구에서 제시되지 않은 새로운 변수의 포함한 보다 광범위한 모형으로 한 실증적 연구의 시도가 필요하겠다. 또한 이러한 요소들과 함께 정보시스템 아웃소싱에 영향을 주는 환경요인들을 포함한 상황적 분석도 향후 연구과제로 검증 해 볼 필요가 있다.
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