View : 14 Download: 0

환경요인이 제품개발에서의 부문간 상호작용에 미치는 영향

Title
환경요인이 제품개발에서의 부문간 상호작용에 미치는 영향
Other Titles
(The) Impact of Environmental Factors to Interactive Control in the Product Development
Authors
李榮敏
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
환경요인제품개발부문상호작용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In today's rapidly changing environment, product innovation is one of the keys to a company's survival and competitiveness. Manufacturers can no longer produce and market large volumes of standard products with a relatively stable market and technological climate. To implement market-driven management across the organization, measurement and cost control systems must be designed t o motivate the desired consumer-oriented behaviors. The strategies that determine the direction of product innovation have become crucial to corporate management. Most of all, cost accounting must support a product innovation. Cost management methods must help with the production of new products which meet customer demands at the lowest cost, as well as with cost reduction of existing products by eliminating waste. Management accountants also need to modify cost methods to promote the successful introduction of new products. A new cost management concept has been developed and practiced by world class Japanese manufacturers to deal with the needs in the product development and design phases. One of the ways they can do this through target costing. Under the target costing system, activities are controlled by using a target or a market-based allowable cost, that has to be realized if the firm is to be profitable. A desired profit margin is substracted from the estimated selling price to determine the target cost for the new product. All Members of the corporate subsequently work to design and manufacture the product at the target cost. It is called simultaneous engineering. This study focuses on a feature of target cost management ; simultaneous engineering. This study will test the relationship of environmental factors to interactive control in the product development. As a environmental factors, pressure of cost reduction, frequent technical innovation, the timely introduction of new product were selected. To test interactive control in the product development, five departments ( product planning, product developing, sales, production engineering, purchasing) were selected. Questionnaires were sent to 143 companies, 621 questionnaires were sent to five departments. The number of valid response was 121 with a response rate of 19%. The major findings of this study may be summarized as follows : Under pressure of cost reduction, product planning department manager was significantly involved in product planning phase, product developing department manager was significantly involved in detailed design phase and sales department was highly involved in product planning and developing phases. Under frequent technical innovation, product planning department manager was significantly involved in the detailed design phase, product developing department was significantly involved in product development phase, purchasing department was significantly involved in product planning and development phases. When the timely introduction of new product is a key success factor, product planning department manager was highly involved in product planning phase and purchasing department manager was significantly involved in product development phase. And as a linkage between departments in product development process, the degree of cost informations usage was measured. The major result was as follows: Product planning department uses cost information in product development phase significantly. Product developing department uses cost information significantly in the product development and detailed design phases. Production engineering department manager uses cost information heavily in detailed design phase. Sales department uses cost information significantly in the product planning and product development phases.;기업이 처한 경영환경은 급격하게 변화해왔다. 신기술 출현과 제품수명 주기 단축에 따른 생산체제의 변화는 기업들로 하여금 규모의 경제로 인한 수익성을 확보해 주지 못하게 되었다. 더욱이 소비자들의 욕구는 한층 다양화 되었고, 이들의 증대된 욕구는 결국 새로운 경쟁변수로 등장하게 되었다. 하지만 기업이 새롭고 다양한 제품을 만들어 내는 것은 원가측면이나, 생산설비측면에서 큰 부담을 주게 되었다. 다양한 제품을 소량 생산하게 됨으로써 과거에 비해 생산효율이 많이 떨어질 뿐만 아니라 생산라인이 신제품 출현에 의해 또 다시 바뀌게 된다. 결국 이전에 누려왔던 생산에 있어서의 학습효과를 더 이상 기대할 수 없게 되었다. 이러한 환경요인은 기업들에게 단순한 박리다매 전략보다는 보다 포괄적인 이익전략을 세우도록 압박을 강하고 있다. 포괄적 이익을 확보하기 위한 핵심요소로 원가절감에 대한 관심이 고조되었으며 극적인 원가절감을 이루어 경쟁력을 선취한 일본 기업들의 관리 기법인 "원가기획(Target Costing)"이 주목 받기 시작하였다. 특히 원가기획은 기존의 원가절감 관점이 사후적인 생산단계에 국한되었던 것과는 달리 사전적인 제품계획, 개발단계에서 원가절감을 실현하였다. 특히 이 과정에서 제품계획 및 개발단계에서 부문간 상호작용이 촉진되었고, 이를 통해 원가기획은 단지 원가절감기법으로서 뿐만 아니라 이익관리시스템으로서 주목을 받게 되었다. 이러한 의미에서 원가기획은 원가절감과 제품개발력을 제고시켜야 하는 필요성을 절실히 느끼고 있는 우리나라 기업들에게도 매우 효과적인 관리 기법일 것으로 기대된다. 이에 본 논문에서는 원가기획의 특징이 우리나라의 기업들에 있어서도 적용될 수 있는 지를 알아보기 위해 기업들이 가장 강하게 느끼고 있는 환경 요인인 원가절감, 기술혁신, 신제품 도입시기의 적절성이 새로운 기법인 동시 협조개발노력(concurrent engineering), 즉 부문간 상호작용에 미치는 영향을 연구하였다. 본 연구에서는 가설검증을 위한 설문조사를 실시하였으며, 표본은 국내 제조업 중 전기, 전자업종, 자동차 및 운송장비제조업, 기계산업을 대상으로 실시하였다. 그리고 조사한 자료의 분석처리는 SAS프로그램을 이용하였으며, 각 담당자들의 참여도와 환경 변수간의 관련성을 검증하기 위해 스피어만순위 상관관계 분석을 실시하였다. 실증분석 결과를 보면 다음과 같다. 원가절감의 압력이 있는 환경에서는 제품계획담당자의 제품개발단계 참여가 유의하게 나타났으며, 제품개발담당자는 설계단계 참여가 유의하게 나타났으며, 판매담당자는 계획단계와 개발단계 참여가 유의하게 나타났다. 그리고 생산 엔지니어와 구매 담당자들의 개발 및 설계단계 참여는 유의하게 나타나지 않았다. 두 번째로 기술혁신이 빈번한 환경에서는 제품계획담당자의 설계단계 참여가 유의하게 나타났으며, 제품개발담당자는 개발과 설계단계 참여가 유의하게 영향을 받는 것으로 나타났다. 구매담당자는 계획단계 참여가 유의하게 나타났으며, 판매담당자는 제품계획과 개발단계에서의 참여가 유의하게 나타났다. 신제품 도입시기의 적절성이 중요한 성공 요인인 경우 제품계획담당자의 계획단계 참여와 구매담당자의 개발단계 참여만이 유의하게 나타났다. 그리고 부가적으로 부문간 상호작용의 연결고리로서 원가정보의 활용도를 살펴보았다. 이에 따르면 제품계획담당자, 제품개발담당자, 판매담당자, 구매담당자의 원가정보 활용정도가 유의하게 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE