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낭만시대 즉흥곡에 관한 연구

Title
낭만시대 즉흥곡에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on "Impromptus in the Romantic Period" : With Emphasis on an Analysis of Robert Schumann's "Impromptus on a Theme by C. Wieck, Op.5"
Authors
권현아
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
낭만시대즉흥곡Schumann슈만
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
즉흥곡(Impromptus)은 19세기에 발생한 성격소곡(character piece)의 한 장르로, 독주악기, 주로 피아노를 위한 것이며, 자유로운 악상과 형식을 그 특징으로 한다. 작곡자의 순간적인 생각이나 악상을 준비없이 그대로 표현하는 즉흥연주(Improvisation)와는 달리 자유로운 악상을 악보에 정확하게 써서 연주자로 하여금 연주할 수 있게 한 작품이다. 그러나 즉흥곡 또한 음악의 표현수단의 하나였던 즉흥연주의 요소를 바탕으로 한 것에는 틀림이 없다. 이 장르는 19세기 피아노 음악의 주요 작곡가인 슈베르트, 쇼팽, 포레등에 의해서 작곡되었으며, 각각 그들의 피아노 음악에서 나타나는 작곡기법과 즉흥곡에서 나타나는 특징적인 요소들이 적절히 조화를 이루에 '즉흥곡'이라는 명칭이 확고히 자리매김 되었다. 대표적인 작곡가들의 작곡경향을 그들의 작품을 통해 알아보면 다음과 같다. 슈베르트는 8곡의 즉흥곡(Op.90의 4곡과 Op.142의 4곡)을 작곡 하였으며, 이 곡들에서 8곡이 연관성을 가질 수 있도록 하는 절대음악적 성격을 조성과 템포의 면에서 보여 주었으며, 그의 가곡선율에서 나타나는 특유의 서정성과 민속성을 발휘하였다. 이는 동기(motive)적 구성으로 곡을 이끌어 나갔던 베에토벤과는 다른 성향을 보여준다. 쇼팽은 4곡의 즉흥곡(Op.29, Op.36, Op.51, Op.66)을 작곡하였으며, 두가지 주요 선율, 즉 빠른 움직임을 갖는 선율과 서정적 선율을 사용하였는데, 이러한 쇼팽의 선율 작법은 주로 슈베르트의 가곡 선율에서 영향을 받은 것이며, 비교적 통일된 형식인 A-B-A-Coda의 형식을 사용하여 4곡의 즉흥곡을 독립된 개체가 아닌 일관성 있는 개체로 만들었다. 슈베르트와 쇼팽 이후에 나타나는 즉흥곡의 양상중의 하나로, 즉흥곡의 의미를 떠난 성격의 곡에 즉흥곡이라는 명칭을 사용하기도 하였다. 대표적 작품 예로는 본 논문에서 분석하고자 하는 슈만의 로, 주제와 10개의 변주로 구성된 이 곡에는 클라라 슈만의 서정적이고 낭만적인 주제와 슈만의 5도씩 하강하는 베이스 선율이 잘 결합되어 있고, 주제에서 나타난 형식과 길이가 변주에 엄격하게 예속되어 있으며, 다성음악적 기법이 나타나는 곡이다. 또한 각 변주의 분석을 통하여 A-B의 명확한 형식과 화성, 슈만 특유의 리듬기법을 알 수 있다. 즉흥곡이 가지는 다양한 발전 양상에도 불구하고 그에 대한 연구가 미흡하여, 즉흥곡이라는 제목에서 오는 작곡가의 즉흥성을 연주자가 제대로 연주하기에 적지 않은 어려움이 있다. 따라서 본 연구를 즉흥곡 연주를 위해 선행되어야 할 작곡가의 작곡의도를 정확히 파악하기 위한 것이다.;This thesis is about Impromptus, one aspect of the character piece genre, which appeared in the 19th century. The study centers on compositional trends and techniques through the history of the Impromptu, the main composers and their works. Schumann's is analyzed among them. "Impromptu" does not mean that the composition and performance are done at the same time, but means that the composer plays continuously with momentary thought and free motif through the written score. It is usually composed for a solo instrument, mainly the piano, because it is very good at controlling tone color, dynamics and the presentation of dramatic feelings. This genre was used by Schubert, Chopin, and Faure^(´) who were the main composers of piano music in the 19th century. The title "Impromptu" was determined as their compositional technique was in agreement with some distinctive elements of Impromptus. It has developed in many ways. Schubert was concerned about expressive character rather than the formality of the Classical period, and he intended to express his musical ideas with Impromptus. His music presents the features of absolute music, alongside lyrical melody influenced by the Lied and folk music. In the limited ternary form (A-B-A-Coda), Chopin also composed four pieces connected with each other by two melodic patterns, rapid melody and lyrical melody. Especially, his tempo rubato and chromatic progression emphasized the trend of the Impromptus, Of many different styles of Impromptus after Schubert, a representative piece is by Schumann. It consists of a Theme and 10 Variations. It is based on Clara's lyrical theme and Schumann's groundbass. It is in accord with polyphonic texture and gigue rhythm in the last variation with syncopation-accents and repeated notes. In this work, ternary form, which is a main form of Impromptus, is not used, but the Variation form is used. There is a reason ?or using this form. Generally, Lmpromptus present the free motif, original meaning of the Impromptu, and it uses varied ways for emphasizing the free motif. Schumann seems to intend to use variation form rather than ternary form because the former is more appropriate for concrete expression. In fact, it is difficult for a player to play distinctions of this composer perfectly. In this aspect, such a study as this present one is needed to comprehend the composer's intention accurately before the performance of Impromptus.
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