View : 707 Download: 0

Richard Strauss의 가곡 Vier letzte Lieder에 관한 연구

Title
Richard Strauss의 가곡 Vier letzte Lieder에 관한 연구
Other Titles
(A) study of Richard Strauss's
Authors
고소정
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
가곡Richard StraussVier letzte Lieder
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 독일 후기 낭만주의 대표적 작곡가의 한 사람인 Richard Strauss(1854-1949)의 마지막 작품 Vier letzte Lieder에 관한 연구이다. Strauss는 19세기 말과 20세기 초에 활동한 독일 낭만주의 작곡가로, 전 생애를 통해 150여곡의 가곡을 작곡함으로써 낭만주의 시대 독일 가곡의 위치를 확고히 정립하였다. 그는 초기에는 Robert Alexander Schuntann(1810-1856)과 Johannes Brahms(1833-1897))의 서정 적이고 낭만적인 요소의 영향을 받았으며, 후기에는 Richard Wagner(1813-1883)와 Franz Liszt(1811-1886)의 극적이고 진보적인 요소의 영향을 받아 작품을 썼다. 지휘자이자 음악비평가, 문필가등 다방면의 활동을 했던 작곡가 Strauss는 새롭고 혁신적인 기법을 보이기보다는 오히려 표현하려는 의도에 맞는 기존의 어법을 적극적으로 활용하였다. 그는 교향시와 가곡뿐 아니라 특히 20세기 전반을 대표하는 오페라 작곡가로서 적절한 성격묘사, 감정표출, 독특한 선율은 바그너보다도 훨씬 감정적이면서도 관능적이며 동적이다. 본 논문의 연구대상인 Vier letzte Lieder는 독창과 대편성의 오케스트라를 위한 곡으로, Strauss가 헤르만 헤세와 아이헨도르프의 시에 깊은 공감을 느꼈고, 그 시에 특유의 풍부하고 아름다운 선율, 화려하고 장엄한 색채감의 오케스트라 반주를 붙였다. 이 작품은 그의 가장 완숙한 기법, 풍부한 화성, 그리고 다양한 관현악의 색채를 통한 자연과 사물의 묘사등 섬세한 표현에서 뛰어나다. Strauss의 마지막 작품인 Vier letzte Lieder를 통해 4개의 가곡이 마치 그의 인생의 긴 여로를 줄여 놓은 듯한 느낌을 받을 수 있을 것이다. 또한 형식의 확대와 관현악 반주로 이루어진 큰 규모 속에서도 오히려 기존개념의 가곡보다 풍부한 서정성과 더불어 시정을 색채적으로 또는 입체적으로 표출시켰다는 점을 알 수 있을 것이다. 본 논문에서는 작품 안에서 사용된 Strauss의 후기 낭만파적인 형식, 조성, 화성, 리듬, 선율의 특징을 통해 그의 음악양식에 대해 연구해 보겠다.;This thesis is an analysis of Vier letzte Lieder by Richard Strauss, who took anactive part in German musical life from the end of the 19th century to the beginning of 20th centuries. The artistic elements of the "Four last songs" lies in the wide variety of expression using extended forms, orchestral color, the new modern musical languages, and finally a unique way of word setting and musical declamation by Strauss. Surveying his body of works, it w-as found that he returned to the conventional manner late in his career though he pursued modern forms at first. First the history of orchestral songs was briefly surveyed, and secondly the compositional background of the work and the relationship between poetry and music employed in it was considered. Finally the word setting and musical expression were dealt with, with a view to understanding the significance of the work. If we synthesize the character of his works, it is concluded that he mixed modern technique with the romantic technique. Though Strauss accepted the modern technique, he did not give up the romantic atmosphere. He united Modernism with Romanticism and he himself became known as a great post-romantic musician. Moreover, his modern techniques influenced many other composers of the 20th century and helped them to develop new musical techniques. In short, it can be seen that Strauss harmonized new music attempts on the tradition of 19th century German romanticism and affected 20th century's music composers, and provided a foundation for modern music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE