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Sigfrid Karg-Elert의 Passacaglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150에 관한 연구

Title
Sigfrid Karg-Elert의 Passacaglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Sigfrid Karg-Elert's Passacaglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150
Authors
박혜선
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Karg-elertPassacagliaFugue음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Sigfrid Karg-Elert(1877~1933)가 활동하던 시대적 배경과 오르간 개혁운동에 대해 서술하고, 그의 생애와 작품의 특징을 고찰한 후 그의 대표적이고 마지막 오르간 작품인 Passacaglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150을 분석하였다. 이 작품의 분석을 통하여, 본 연구는 20세기 독일 오르간 음악과 Karg-Elert의 오르간 음악에 대한 올바른 이해를 목적으로 한다. 20세기 독일 오르간 음악은 Max Roger(1873∼1916)의 영향력 아래 Karg-Elert를 포함한 많은 작곡가들이 Roger의 양식을 모방하고 변형시켜가면서 발전하게 되었다. 또한 이 시기의 독일 오르간 음악은 「오르간 개혁운동」이라고 하는 중대한 전환점을 맞게 된다. 이는 무조건적인 낭만주의적 연주에서 벗어나 그 시대에 맞는 음악적 지식과 오르간 제작원리에 따라 올바른 stop을 선택하고, 또한 원래 작곡된 음악적 의도에 따른 연주, 바로크음악에 대한 관심 및 흥미의 부활, 그리고 프로테스탄트 교회음악에 많은 전례음악 등을 낳게하는 계기가 되었다. 이전의 시대와는 달리 여러가지 예술사조들이 복잡하게 공존하고 있고 피아노의 융성과 세속주의의 강조로 오르간 음악이 차츰 쇠퇴하고 있는 가운데 Karg-Elert는 약 250곡에 달하는 많은 오르간 작품을 남겼다. Karg-Elert의 오르간 작품들은 형식면에서는 신바로크의 영향으로 전통적인 형식들이 사용되었으며 화성면에서는 프랑스 인상주의의 영향이 나타난다. 그러나 단순한 화성, 강한 조성적 경향, 전통적인 대위법적 기법이 주로 나타나는 이전의 작품과는 달리 Passacaglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150 에서는 17세기 바로크시대의 대표적 형식인 Passacaglia와 Fugue안에서 극단적인 반음계와 근대 화성의 예가 되는 폭넓은 화성의 사용등으로 발전적인 음악양식을 보여주고 있다. 특히, '내재된 12음 기법'의 사용은 그가 말년에 당시의 선구적인 음악어법을 수용했음을 보여주는 예가 된다. 결과적으로 Karg-Elert는 이 곡을 통하여 전통적인 형식과 새로운 음악어법의 훌륭한 결합을 이루고 있다.;Describing the historical circumstances of Sigfrid Karg-Elert(1877-1933) and Organ Reform Movement (Orgelbewegung), this thesis made researches on his life and the features of his works, and analyzed his last masterpiece Passacaglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150. This study aims at a full understanding of german organ music in the 20th century and the organ music of Karg-Elert in particular, through the analysis of Passaazglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150. German organ music in the 20th century was under the influence of Max Reger (1873-1916). and through imitating and modifying his style, many composers, including Karg-Elert, developed it. In addition, german organ music met with an important turning point through the Organ Reform Movement (Orgelblewegung). First, getting rid of unconditionally romantic performance, it contains the selection of the right stops according to the organ manufacturing principles and musical understanding of that period, and peiformance following the original purpose of the composer. Secondly, there was a restoration of interest in and attention to Baroque music. It also provided the motivation to add a large amount of protestant liturgical music. Whereas many tendencies existed together and organ music was declining due to the flourishing of piano music and the emphasis on secularism, Karg-Elert left many works of organ music, about 250 in number. The form of his works includes traditional style influenced by the Neo-Baroque, while harmonically his works were affected by French Impressionism. Differently from his previous works where simple harmony, strong key-tendency, and historical contrapunctal technique prevail, his Passuazglia and Fugue on B-A-C-H, Op.150 shows a developed musical pattern by widely using harmony exemplifying extreme chromaticism, polytonality, and modem harmony the representative style of the Baroque period in 17th century, namely, Passacaglia and Fugue. Especially, it shows the use of hidden twelve-tone technique, which reveals that he had accepted the leading pattern of that time in his late years. In conclusion, through this work of art, Karg-Elert achieved a successful combination of the traditional style and the new expression of music.
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