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중등음악교사를 위한 합창음악연구

Title
중등음악교사를 위한 합창음악연구
Other Titles
Chorus Music Research for Middle School Music Teachers
Authors
이은주
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
중등음악교사합창음악Middle SchoolChorus Music
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Chorus can be said to be musical experience most exactly corresponded to the objective of music education that to develop the musical talent by means of desirable musical experience and to make the harmonious personality by fostering human being's rich emotion and creativeness. That is why the beauty of singing together, initiated by teacher's efforts or ability, without any musical instruments or educational facilities, is pretty enough not to be compared with that of symphony and can stimulate more aesthetic inspiration to anybody than that of symphony. However, there are most cases that Korean chorus music, without any confined to that partly collected songs systematic knowledge about it, is are usually sung and special importance is attractive to a few chorus songs such as arranged melodies, folk songs, in choosing the song title. The main purpose of this research is to offer junior high school music teachers the opportunity to experience the aesthetic music by making them have a good deal of knowledge about chorus and select various song titles following suitable practices. More specifically, this reacher is conducted for the purpose of dealing with the following research tasks using reference books and data. 1) How has chorus been developed from ancient to modem age? 2) What's the stylistic difference of choir music according to the change of the age? 3) What's the major fact that the music teacher should know in order to organize school choir? 4) What is the effective method in order to direct and teach the school choir? In this research the writer takes a general view of the process of developing choir music from ancient to 20th century and studies representing four choir music. This research provides guideline about organization of school choir team, which contains the kind of choir team, its effective organization and arrangement, breathing method of choir. This writer hopes that this research will be able to contribute to developing school choir music and will help music teachers, have a good deal of knowledge about chorus because this research suggests what they should know to direct various kinds of effective chorus which enables students experience the aesthetic music so as to from harmonious personality which is the ultimate objective of music education.;합창은 음악교육의 교과목표인 "바람직한 음악적 체험을 통하여 음악성을 개발하고, 풍부한 정서와 창조성을 길러 조화로운 인격을 형성" 하게 한다 에 가장 적절히 부합되는 음악적 체험이라고 할 수 있다. 왜냐하면 시설이나 설비의 과중한 부담없이도 교사의 노력과 역량에 따라 목소리를 모아서 함께 노래할 때의 그 아름다움이 어느 악기의 합주에 비할데 없으며, 이를 통하여 누구나가 심미적 체험을 할 수 있기 때문이다. 그러나 우리나라의 합창음악은 체계적인 합창음악에 대한 지식없이 그저 파트별로 된 노래를 모아서 부른다는 정도에 그치는 경우가 많으며, 곡목의 선정도 편곡된 가곡이나 민요 또는 몇몇 합창곡에 편중되어 있다. 그러므로 연구자는 중등학교에서 교사들이 합창음악에 대한 충분한 식견을 가지고, 다양한 곡목의 선정과 그에 적합한 연습을 통하여 합창음악을 통한 음악미적 체험에 일조하고자 본 연구를 실행하게 되었다. 연구자는 본 논문에서 다음의 과제를 집중적으로 다루었다. 1. 고대로부터 현대에 이르기까지 합창음악은 어떻게 발달하여 왔는가? 2. 시대별 특징적인 합창음악은 어떤 것이 있는가? 3. 음악 교사가 학교 합창단을 구성하기 위하여 알아두어야 할 사항들은 무엇인가? 4. 효과적인 합창지도 방침은 어떤 것인가? 즉 본 논문에서는 고대로부터 20세기에 이르는 합창음악의 발달과정을 시대별로 간략하게 살펴보았고 특징적인 합창곡 4곡을 살펴보았다. 또한 합창단을 구성하기 위한 지침을 제의했으며, 그 내용은 합창단의 종류, 효율적인 편성과 배치, 호흡법, 발성법, 공명, 변성기, 연습과정과 방법 등의 측면에서 살펴보았다. 연구자는 이 연구를 통하여 현장의 교사들이 합창 음악에 대한 폭넓은 식견을 가지며 효과적인 합창을 위하여 꼭 알아야 할 바를 봄으로써 피교육자인 학생들이 다양한 합창음악을 통한 심미적 경험들을 체험하도록 하여 교육의 궁극 목표인 조화로운 인격의 형성에 도움이 되기를 기대한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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