View : 783 Download: 0

유아의 또래간 인기도에 따른 스트레스 행동 연구

Title
유아의 또래간 인기도에 따른 스트레스 행동 연구
Other Titles
(THE) STUDY ON STRESS BEHAVIORS OF CHILDREN BY SOCIOMETRIC STATUS
Authors
김나림
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아또래인기도스트레스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 또래간의 인기도에 따른 유아의 스트레스 행동 차이를 알아보고, 유치원에서의 활동 형태에 따른 인기아와 비인기아간의 스트레스 행동 차이를 알아보는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아의 스트레스 행동은 또래간 인기도에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 스트레스 행동은 유아의 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 유아의 스트레스 행동은 또래간 인기도와 성별 간의 상호작용에 따라 차이가 있는가? 4. 인기아와 비인기아의 스트레스 행동은 유치원에서의 활동 형태에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 중·상류층 유아들이 취원하고 있는 경기도 A시의 만 5세아반 두 학급의 유아 67명 중, 2 회의 인기도 검사를 실시하여 선정된 인기아 20명(남아 10명, 여아 10명)과 비인기아 20명(남아 10명, 여아 10명)으로 총 40명이다. 연구 도구로서 유아의 또래간 인기도 측정을 위해서 Asher와 그의 동료들이 제작(1979)한 또래 평정 척도를 사용하였으며, 유아의 스트레스 행동을 관찰하기 위해서 Burts와 그의 동료들(1990)이 제작한 교실에서의 유아 스트레스 행동(CCSBI ; Classroom Child Stress Behavior Instruction)을 사용하였다. 관찰된 자료에 대해서는 빈도, 백분율, 상관계수를 산출하였으며, t검증, 이원분산 분석의 교차설계(Nested Design)을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 스트레스 행동은 또래간 인기도에 따라 유의한 차이가 있었다. 전제 스트레스 행동은 인기아 집단보다 비인기아 집단의 유아에게서 매우 높게 나타났다. 또한 전체 스트레스 행동의 하위 범주인 소극적 스트레스 행동, 자기 자신에 대한 적극적 스트레스 행동, 타인에 대한 적극적 스트레스 행동, 물체에 대한 적극적 스트레스 행동 역시 인기아 집단의 유아보다 비인기아 집단의 유아에게서 더 많이 나타났으며, 유의한 차이가 있었다. 둘째, 유아의 성별에 따른 스트레스 행동은 남아와 여아간의 유의한 차이가 있었다. 전체 스트레스 행동의 빈도는 여아보다 남아에게서 더 많이 나타났으며, 특히 타인에 대한 적극적 스트레스 행동과 물체에 대한 적극적 스트레스 행동은 남아와 여아간의 유의한 차이가 있었다. 셋째, 유아의 또래간 인기도와 성별과의 상호작용 효과는 물체에 대한 적극적 스트레스 행동에서 나타났다. 반면 전체 스트레스 행동을 비롯하여 소극적 스트레스 행동, 자기 자신에 대한 적극적 스트레스 행동, 타인에 대한 적극적 스트레스 행동에는 각각 영향을 미치지 않았다. 넷째, 활동 형태에 따른 인기아와 비인기아의 스트레스 행동의 차이는 유아 주도의 개별 활동 및 소그룹 활동 시간이나 교사 주도의 대그룹 활동 시간에서 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로, 자유 선택 활동 시간과 전이 시간, 이야기 나누기 시간, 노래부르기·음악 감상 시간 및 게임 시간에 인기아와 비인기아간의 스트레스 행동이 유의한 차이가 있었다.;The purpose of this study is to find the differences of the stress behaviors of children by their sociometric status, and to find the differences in stress behaviors between popular children and unpopular children by types of their classroom activities in the kindergarten. For such purpose of study, the following questions have been made: 1. Is there any difference in the stress behaviors of the children by their sociometric status ? 2. Is there any difference in the stress behaviors between the sexes of children ? 3. Is there any difference in the stress behaviors of children by interaction between their sociometric status and sex ? 4. Is there any difference in the stress behaviors of popular children and unpopular children by types of their class activities in the kindergarten ? The subjects of this study are 40 children consisting of 20 popular children (each 10 of boys and girls) and 20 unpopular children (each 10 of boys and girls) selected through two times of popularity test, out of 67 children of two 5-year classes in the kindergarten located in "A" city, Kyungki-Do, Korea to which the children in middle or higher classes attend. As a studying took, the peer rating scale created by Asher et al. (1979) for measuring the sociometric status of the children has been used, and the Classroom Child Stress Behavior Instruction(CCSB1) created by Burts et al. for observing the stress behaviors of children. Based on the observed data, the frequency, percentage and correlation have been gained using the t-test and nested design of two-way anova. The results of this study are shown as follows: 1. There is meaningful difference by sociometric status in the stress behaviors of children. Unpopular children group shows the whole stress behaviors much more than the popular children group. Thus, it is notably different that the passive stress behaviors, self-with-self stress behaviors, self-with-others stress behaviors and self-with- object stress behaviors are shown more in the unpopular children group than the popular children group. 2. The stress behaviors of two sexes are outstandingly different. The frequency of whole stress behavior is higher in case of boys, and, in particular, obvious difference is shown in self -with-others stress behaviors and self-with-object stress behaviors. 3. The interacting effect of the sociometric status and the sex of children is shown in the self-with-object stress behaviors. However, it doesn't affect the whole stress behavior, passive stress behavior, self-with-self stress behavior or self -with-others stress behavior. 4. The difference between the stress behaviors of popular children and unpopular children by types of the classroom activities is shown notably in the individual group activities and small group activities led by the children, and the whole group activities led by a teacher. In detail, attentive differences are shown between the stress behaviors of the popular group and unpopular group through free choice time, transfer time, story telling time, sing a song time, listening to music time and game time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE