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장용학 소설 연구

Title
장용학 소설 연구
Authors
柳恩媛
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
장용학소설연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고의 목표는 1950년대의 장용학 소설의 현실인식 및 서술방식의 변모양상을 고찰하는데 있다. 장용학은 한국 전후의 대표적인 신세대 작가로 자리매겨진다. 여기에서 신세대 작가라 함은 해방 전의 작가와 구분하기 위한 시기적인 용어가 아니라 당시의 민족 현실을 불모지로 인식하고 문학적 태도에 있어 새로움을 창조하고자 했던 일련의 작가군을 가리킨다. 서술자의 이동과 함께 주제의식의 변화를 보여주는 장용학의 1950년대 소설들을 살펴 봄으로써 기성에 대한 반발과 그에 필연적으로 따르는 새로움의 발견을 소설사적 과제로 삼았던 전후 신세대 작가들의 한 경향을 살펴 보고자 한다. 소설에서의 서술방식에 대한 관심은 주제를 어떻게 형상화할 것인가 하는 문제와 관련될 뿐만 아니라 나아가 작가가 어떻게 세계를 해석하는가에 대한 미학적 양식이 된다. 그러므로 소설의 서술양식의 변모양상을 고찰하는 것은 동시에 작가의 현실 인식의 변모과정을 밝히는 일이 될 수 있다. 본고에서는 1950년대의 장용학 소설을 서술자의 존재 양상을 중심으로 세 장으로 나누어 구체적으로 해석해 보았으며 그 내용은 다음과 같다. Ⅱ장에서는 먼저 스토리내적인 서술자에 의해 서사적 세계가 구축되는 작품을 다루었다. 이 소설들은 인물의 내부로부터 서사적 세계를 바라보는 내적 초점화의 형식으로 일인칭 인물의 주관적인 내면세계를 고백하는 양식을 갖는다. 즉 구체적인 상황에서 일어나는 외적 행위보다 그 상황에 처한 인물들의 내적 반응에 관심을 집중함으로써 인물의 의식 세계가 서술자의 중개 없이 직접적으로 서술되어 나타난다. Ⅲ장에서는 서사적 거리가 유동적으로 나타나는 작품들을 고찰하였다. 서술자에 의한 심리서술과 인물에 의한 내적독백의 이중성이 병존하는 서술방식은 다양한 인물의 내면심리와 묘사의 객관성을 동시에 획득할 수 있는 방법으로, 당시 현실의 부조리에 대한 비판의식과 그 극복의 시도가 드러난다. Ⅳ장에서는 서술자의 위치가 하나로 고정됨에 따라 대상에 대해 객관 적인 위치에서 조망하는 작품들을 살폈다. 특히 스토리외적 서술자가 등장하는 이 소설들은 서술자가 서사적 사건에 대해 모두 알고 있는 비초점화를 취함으로써 全知性이 강화되어 나타난다. 그러나 서술자의 압도적 목소리 아래 구체적 현실의 부분들에 존재하는 진실이 보편적이고 완결된 비유의 체계 속에서 無化되었다는 사실은 그가 전후세대 작가로서 가진 근원적인 한계와 1960년대 이후 소설 창작의 원동력을 상실했다는 사실을 설명해 주는 한 단서가 될 수 있다고 보여진다. 그러므로 고백적 서술에서 전지적 서술로의 변모는 단순히 서술자의 이동이라는 측면보다 장용학이 전후 현실에 대한 이념화되고 추상화된 패러다임을 갖추어 나가는 과정을 보여 준다는 측면에서 이해되어야 한다. 전후에 있어 장용학의 시도는 비유에 의해 세계를 초월하거나 추상으로 현실을 극복하는 것이 불가능에 가까운 것임을 보여준다. 적어도 인간이 구원된다는 것은 生의 한가운데서 그렇게 되지 않으면 안되기 때문이다.;The objective of this thesis is to study the changes in the perception of reality and narrative form in Ch'ang Yong Hak's novels in the 1950s. Ch'ang Yong Hak is evaluated as the most prominent of the new generation of writers in Korea who wrote after the Korean War. The term new generation indicates the group of writers that perceived the hopelessness in the predicament of Korea and its people and attempted to create a new dimension in the literary attitude, and does not refer to the time division between the writers wriring before and after the Liberation. By analyzing the novels of Ch'ang Yong Hak in the 1950s, which show a shift in the point of view in narration as well as a change in the theme, it is possible to recognize the current trend among the post war writers, whose rebellion against the metaphysical and the subsequent discovery of new dimensions in literature were their quest in their contribution to the history of the novel. The form of narrative in a novel is not only concerned with the question of realizing the theme of the novel but becomes an artistic form in the way the artist understands the world. Therefore, analyzing the transition in narrative form in a novel is at the same time a means to explain the change in the perception of reality. In Chapter Ⅱ., the subject of discussion are the novels in which the construction of a narrative world by homodoegesis is discussed. The novels in question take the form of internal focalization, which see the fictional world from inside a character and is in the first person narrating his subjective inner world. In short by focusing the reader's attention on the inner reaction of the characters involved in the situation rather than on the outside actions of the actual situation the mental world of the character is directly narrated without the intermediary presence of the writer. In Chapter Ⅲ, the novels that are flexible in narrative distance are discussed. The co-existence of the third person and first person narrative enable the author to achieve variety in the character'c inner psychology and objective decription at the same time. It is notable as the criticism of the absurdity of reality and an attempt to overcome it is shown by this method. In Chapter Ⅳ analyzes the works that watch the object of narration from an objective distance as the narrator is fixed in one place. In particular, the Heterodiegesis adopts a stance of omnicient zerofocalization. The omnicience of the narrator is thus strengthened. However, the fact that the truth exiastant in actual reality was annuled in the system of a universal and complete metaphor by the omnicient voice of the narrator becomes a clue to explaining the fundamental limitaion of scope Ch'ang had as a post- Korean War author and his loss of creative energy after the 1960s. Therefore the transition from a first person narrative to omnicient is not only a shift in the narrative point of view bue also should be understood as an illustration of Ch'ang's formation of an ideological and abstract paradigm in the post-war reality . Ch'ang's attempt to do so proves that it is impossible to transcend the reality of the world by metaphor or to overcome reality by abstraction. Such an attempt is impossible because the redemption of tha human race can be achieved only by being rooted in life itself.
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