View : 468 Download: 0

Marcel Dupre´의 오르간 음악에 대한 연구

Title
Marcel Dupre´의 오르간 음악에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on Marcel Dupre´'s Organ Music
Authors
전주영
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Marcel Dupre´오르간 음악Variations sur noe¨lOp.20
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis is to inspire the understanding of the organ music of Marcel Dupre´ (1886∼1971) through the study of his work Variations sur un Noe¨l, Op. 20 (1922). There are characteristics of his work and his musical techniques which can be considered through an analysis of this work. Dupre´'s renowned musical career encompassed that of composer, music editor, author, teacher, Director of the Paris Conservatoire, and as the successor to C-M, Widor (1841∼1937) as organist of St. Sulpice church. Dupre´ became one of the greatest composers of twentieth-century French organ music through his own unique originality and his establishment of creative musical techniques. Symphonic style is a great characteristic of nineteenth-century French organ music. The outstanding Cavaille´-Coll organ made it possible for the symphonic style to prosper. The symphonic school of nineteenth-century French organ composition was encouraged by the orchestral organs of Aristide Cavaille´-Coll(l811∼1899). The symphonic school composed majestic works utilizing through later romantic techniques. Dupre´ was the successor to this French romantic organ school. In this thesis, the historical background of nineteenth-century French romantic organ music, which inspired Dupre´, is studied. The general characters of Dupre´'s organ music is also studied for the purpose of discovering whether or not his organ music was influenced by the tradition of French romantic organ music. Dupre´ composed two wonderful works of symphonic style, and one of them is Variations sur un Noe¨l, Op. 20. This work was composed when Dupre´ traveled America in 1922. Dupre´ understood well the character of American organ for which he composed the work. So this work, Variation. sur un Noe¨l, Op. 2U is brilliant and majestic. The theme of this work is Noe¨l nouvelet, a fifteenth-century French folk song. Tonality is based on the dorian mode which was one of the church modes of the medieval period. The theme is very simple and cheerful. Its form consists of three parts(ABA'). The rhythm repeats a simple rhythmic pattern of our measures six times, and adds to its simplicity. Each variation progresses by such means as changing tone quality. Dupre´ elected to divide the variations into two groups with respect to the literal and free treatment ol the theme. The presto changes chord passages quickly and flows out brilliantly. That is part of the character of the symphonic school. Dupre´ used various and characteristic tones in Variations sur un Noe¨l, Op. 20 and made it possible for a player to perform effectively. Neo-classical characteristics appeared in this work and these characteristics were unified into symphonic style and expressed majesty and grandeur. So Variations sur un Nod, Op. 20 is suitable for organists who have high technique, and for symphonic organs.;본 논문의 목적은 Marcel Dupre'(1886-1971)의 오르간 작품인 Variations sur un Noe¨l, Op. 20 (1922)을 분석 연구하여 작품의 특징과 음악 기법을 살펴봄으로써 그의 오르간 음악을 이해하고 이 작품을 연주하는데 도움을 주기 위함이다. Dupre'는 작곡가, 연주가, 저자, 교육가, 오르가니스트로서 위대한 업적을 남겼으며, 전통을 자신의 독특한 창의력으로 소화시킨 20세기의 프랑스 오르간 음악에 있어서 빼놓을수 없는 위대한 작곡가이다. 본 논문에서는 Dupre'가 영향을 받은 19세기 프랑스 낭만 오르간의 시대적 배경을 연구하고, 그의 오르간 음악의 일반적인 특징을 살펴봄으로써 프랑스 낭만 오르간의 전통이 Dupre' 오르간 음악에 어떻게 영향을 미쳤는지 연구하였다. Dupre'는 1920년대에 아주 훌륭한 2개의 심포니 스타일의 작품을 썼는데, 그중에 하나가 바로 Variations sur un Noe¨l, Op. 20이다. 이 작품은 Dupre'가 1922년에 북미 대륙을 여행하면서 미국의 오르간의 특성을 잘 파악한 후에 거기에 맞추어 작곡하여 각 음색의 특성을 잘 살린 화려하고 웅장한 곡이다. 이 변주곡의 주제는 Dorian Mode에 기초한 15세기 프랑스 민속 선율인 'Noe¨l Nouvelet'이며 매우 단순하면서도 경쾌한 성격을 가진다. Dupre'는 이 선율에 의거하여 주제의 열 개의 변주곡을 작곡하였다. 각 변주곡들은 각각 음색을 달리하면서 특징적으로 발전해 나가는데 엄격한 구성과 자유로운 구성이 비교적 교대로 펼쳐진다. Variation Ⅲ, Ⅵ, Ⅷ은 각각 옥타브, 4도와 5도, 2도의 Canon 형식을 사용하였고, 마지막 열번째 변주곡은 Fugato로 대위법적 형식의 극치를 이루었다. 반면에 Variation Ⅵ, Ⅶ, LX에서 나타나는 반음계적 화성 어법은 Dupre'의 독특한 개성을 잘 나타내 준다. Variations sur un Noe¨l, Op. 20은 Dupre'의 오르간 작품 중 형식면에서는 가장 신고전주의적인 특징이 두드러지는 곡이며 음악의 내용에 있어서는 Symphonic School의 전통을 이은 그의 대표작이다. 따라서 이 곡은 오케스트라적인 특징을 가진 큰 규모의 악기에서 다양하고 특색있는 음색들을 사용하면 더욱 효과적인 연주를 할 수 있으며 고도의 기교를 가진 오르가니스트에게 적합한 곡이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE