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그림책에 나타난 유아 수학교육의 내용분석

Title
그림책에 나타난 유아 수학교육의 내용분석
Other Titles
Contents Analysis of Mathematics Education of Toung Childrens in Picture Books
Authors
이경진
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
그림책유아수학교육유아교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to offer the basic data to be able to be utilized at the kindergarten by grasping the tendency of children's books attendant upon the cotents, classifyig by the type of predictable books, and classifying the type of mistakes to be discovered from the book, for the literature-based approach of mathematics of young children. This researcher set the following study issues in accordance with the purpose like this. 1. How is the tendency of children's books attendant upon the contents system of mathematics education? 2. How is the type of predictable book for the mathematics education? 3. How is the type of mistakes to be discovered from the children's books for the mathematics educations? The books of analysis subject of this study were total 167 volumes of books to include the mathematics contents out of the books published from 1980 to 1995. As for the analysis standard of contents of mathematics education, the contents system of logico-mathematical thought of the 5th kindergarten curriculum(l992) of our country was used after supplementing it. And, as for the analysis standard of type of predicatable book, the standard of Lynch(1986) was used. And, as for the analysis standard of mistake type, the standard of Ballenger, Benham and Hosticka(l984) was used after correcting and supplementing it. The data collected by the analysis result were handled with frequency and percentage. The analysis result of this study was as follows. First, the children's books collected in accordance with the contents system of mathematics education are total 167 volumes. Then, the books for understanding the basic concept of number appeared most as 60 volumes. And, recognizing and composing of basic figure were 22 volumes, having the basic concept about time 19 volumes, comparing the objects were 18 volumes, having the basic concept about space were 12 volumes, classifying the objects were 10 volumes, methodizing the objects and of having the experience related the basic measurement were 9 volumes respectively, experiencing the whole and part were 6 volumes, and utilizing the number in the daily life were 2 volumes. Thus, it emerged that their development were more or less inactive As ofr the book for having experience related to the basic statistics, any one volume didn't appear As for the classification by the lower realm of the contents of mathematics education, the books about counting appeared most with 33 volumes. Second, as for the type of predictable books for mathematics education the type of list and sequence appeared most with 81 volumes. Next, it emerged that the type of cause and effect is 40 volumes and that the type of problem and solution is 28 volumes in order. It emerger that what were included in the rest type is 18 volumes. Third, as for the mistakes discovered from the books for mathematics education the frequency of total 41 times was generated. It emerged that the mistake about the contents and method which are unsuitable for the age level of infants is 53.6% of whole, the mistake about the vagueness of illustration is 11%, the mistake about the inexact use of mathematical concept and vocabulary and the mistake about inconsistency of writings and drawing are smallest as 9.8% respectively.;연구의 목적은 유아 수학교육의 문학적 접근을 위하여 그림책의 수학교육 내용체계에 따른 경향을 파악하고 예측가능한 책의 유형에 따라 분류하며 그림책에서 발견되는 수학적 오류의 유형을 분석함으로써, 궁극적으로 유치원 현장에서 활용할 수 있는 도서의 목록과 바람직한 개발방향에 관한 기초 자료를 제시하는데 있다. 이와 같은 목적에 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 그림책의 수학교육 내용체계에 따른 경향은 어떠한가? 2. 그림책에 나타난 예측가능한 책(predictable book)의 유형은 어떠한가? 3. 그림책에서 발견되는 수학적 오류의 유형은 어떠한가? 본 연구의 분석대상 그림책은 1980년부터 1995년 3월까지 출판된 도서 중에서 수학적 내용을 포함한 도서 총 167권이었다. 그림책의 수학교육 내용 분석 기준은 우리 나라 제 5차 유치원 교육과정(1992)의 탐구생활 영역 중 논리·수학적 사고의 내용체계를 보안하여 사용하였고, 예측가능한 책의 유형 분석 기준은 Lynch(1986)의 분류 기준에 의거하여 사용하였으며, 그림책에서 발견되는 수학적 오류의 유형 분석기준은 Ballenger, Benham과 Hosticka(1984)의 기준을 수정·번안하여 사용하였다. 분석결과에 의해 수집된 자료는 모두 빈도와 백분율로 처리되었다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같았다. 첫째, 수학교육의 내용체계에 따라 수집된 그림책은 총 167권으로서, 수의 기초개념 이해하기를 위한 도서가 60권으로 가장 많이 나타났다. 다음으로 기본도형 인식 및 구성하기가 22권, 시간에 관한 기초개념 가지기가 19권, 사물 비교하기가 18권, 공간에 관한 기초개념 가지기가 12권, 사물 분류하기가 10권으로 비교적 많은 편이었으며, 사물 순서짓기와 기초적인 측정과 관련된 경험가지기는 각각 9권, 전체와 부분 경험하기는 6권, 일상생활에서 수 활용하기는 2권으로 개발이 다소 저조한 것으로 나타났다. 또한 기초적인 통계에 관련된 경험 가지기를 위한 도서는 한 권도 나타나지 않았다. 한편, 수학교육 내용을 하위영역별로 구체적으로 살펴보면 수세기에 관한 도서가 33권으로 가장 많이 나타났으며, 크기 비교, 더하기·빼기의 조작, 기본 도형 이름 알기 및 구체물 통해 변별하기, 안과 밖·위와 아래·앞과 뒤에 관한 도서가 각각 9권, 시계보기에 관한 도서가 7권으로 비교적 많이 나타났다. 반면 일상생활에서의 수 활용을 위한 전화번호, 주소 · 층수, 하루일과 순서, 사건의 순서, 근접·분리·개폐 등에 관한 도서는 개발이 매우 저조한 것으로 나타났다. 둘째, 그림책에 나타난 예측가능한 책의 유형은 열거-순서 유형이 81권으로 가장 많이 나타났다. 다음으로 원인-결과 유형이 40권, 문제-해결 유형이 28권의 순으로 나타났다. 기타 유형에 포함된 것은 18권으로서 다음의 크게 2가지 형태로 나타났다. 첫째 +, - 상징기호를 이용한 수식형 덧셈·뺄셈 문제, 둘째 반대말 등의 열거가 예측 불가능한 형태로 제시된 도서였다. 셋째, 그림책에서 발견된 수학적 오류의 유형은 전체 41회의 오류 발생 빈도중에서 유아의 연령범위에 부적합한 내용에 관한 오류가 전체의 53.6%로 반수이상을 차지하였다. 다음으로 삽화의 모호성에 관한 오류가 11%이며, 수학적 개념 및 어휘의 부정확한 사용에 관한 오류, 그리고 글과 그림의 불일치에 관한 오류는 각기 9.8%의 순으로 나타났다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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