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Arnold Schoenberg의 Six Little Piano Pieces, OP.19에 나타난 무조주의 음악적 특징

Title
Arnold Schoenberg의 Six Little Piano Pieces, OP.19에 나타난 무조주의 음악적 특징
Other Titles
(A) Study of Atonolity Appeared in Six Little Piano Pieces, OP.19 by Arnold Schoenberg
Authors
강은영
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
무조주의Arnold Schoenberg피아노작품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 말과 20세기 초기는 후기 낭만주의 시대로써 Wagner의 트리스탄과 이졸데(Tristan und Isolde)를 시작으로 급진적인 현대주의가 등장하게 되었다. 조성 체계 내에서 음들을 논리적, 기능적으로 묶어주는 화성의 역할이 사라지게 되었는데 이는 복잡한 반음계적 화성 조직이나 비화성음으로 생겨나는 화성 진행, 종지의 모호함등에 의해 전통적인 조성 음악이 파괴되었음을 의미한다. 여러가지로 계속되는 사회 변동과 더불어 음악에 있어서도 많은 새로운 양상들이 생겨나게 되었다. 후기 낭만주의 음악에서부터 현대 음악에 이르기까지 사회 변천에 따라 새롭게 변천되었다.후기 낭만주의 음악과 인상주의 음악, 표현주의 음악, 무조주의 음악, 12음 기법의 음악과 같은 발전 과정이 그것이다. 현대의 많은 작곡가들 중에서 후대에 가장 중요한 영향을 미친  작곡가로 A.Schoenberg (1874-1951)를 꼽을수 있는데, 그는 반음계의 빈번한 사용과 변화음을 이용하여 조성의 붕괴를 가져왔다. Shoenberg의 대표적인 업적으로 12음 기법의 확립을 들수 있다. 본문에서는 12음 기법이 확립되기까지 과도기적 단계에 있었던 무조주의 음악에 관하여 살펴보도록 하겠다. 형식이나 양식에 얽매이지 않는 무조주의 음악의 일반적인 특징으로 자유로운 조성, 짧고 단순한 동기(motive)에 의한 전체 구성, 다양한 리듬의 변화, 다이나믹의 대조, 과감한 화성의 사용에 의한 새로운 음 조직을 들수 있다. 본 논문에서 Shoenberg의 작품을 4기로 나누고 그중 자유로운 무조주의적 특징을 가장 잘 드러내어주는 2기의 작품 여섯 개의 피아노 소품(Six Little Piano Pieces) OP.19를 분석하여 무조주의적 경향을 살펴보도록 하겠다. 이 곡은 비교적 짧고 단순한 6개의 곡으로 이루어졌으며 개성이 강한 선율이나 리듬으로 된 동기(motive)가 반복되거나 변형되어 곡을 이룬다. 형식 구조는 자유롭게 구분되어 두 부분, 세 부분, 네 부분으로 이루어졌으며 박자에 있어서 모든 곡들이 단일 박자로 이루어져 있다. 리듬은 매우 자유롭고 다양하며, 다이나믹에 있어서 fff-ff-f-p-pp-ppp등을 자유로이 사용하여 급격하고 대조적인 효과를 나타낸다. 특별히 본 작품 6곡을 통일하는 것은 다이나믹적인 요소이다. 제1곡에서 ppp로 시작하여 점점 커지면서 제4곡에서 f-ff-fff로 정점을 이루고 다시 작아져서 제6곡에 이르면 pppp로 끝을 맺고 있다. 또한 음조직에 있어서 3도나 전위된 6도, 7도나 전위된 2도, 4도 구성에 의한 Tetrachord, 9도 음정 등이 자주 사용되었다. 이와 같이 형식이나 어떠한 양식에 얽매이지 않는 자유로운 무조주의 음악은 12음 기법으로 가는 과도기적 전환점에서 매우 중요한 현상이었다.;The whole world surprisingly rad d of the twentieth century has gone through radical change. This Phenomenon was not exceptional in the field of music. Arnold Schoenberg (1874-1951) born in Austria can be safely said to be one of the most outstanding musicians who had a great influence on the twentieth century music. He has been known to the world as the most unique composer who originated the atonal music and the twelve-tone technique. His music brought about a through innovation to the world of the contemporary music. His general idea of the twelve-tone technique has been introduced to the world up to this time and is still being studied by many musicians. However, as far as the form of his works before the twelve-tone technique is concerned, it is generally thought that little research has been made so far. In this thesis the present writer has tried to study the way how Schoenberg arrived at the twelve-tone technique getting out of the tonal music by analyzing his early work, "Six Little Piano Pieces, OP, 19". The writer examined the general trend of Schoenberg's works dividing them into four periods and then analized his Six Little Piano Pieces, OP,19. The analysis of schoenberg's works has been made on the structure of forms and the development of motives in terms of the controversial tonal and atonal aspects. The most notable characteristic of these pieces is their brevity and musical concentration: the longest is seventeen measures and the shortest only nine. The structure of each work form is freely divided into two, three, or four parts unlike the classical concept. The motive of each piece has a strong characteristic trait. In No.1, 3, and 5, two motives of A and B's melody are developed into a transformation. No.2 can be called a music of rhythm without melodic moving, and No.4 is composed of melodic correspondences and rhythmical variations without harmonic frame. No.6 is the transformation and development of the short motives composed of chords only. What is specially noteworthy here is that the unifying element of these six pieces is "dynamic" one. No.1 starts with ppp and no.4 culminates with f, ff, fff and No.6 ends with pppp. In each piece, half-tone 9, 10 and 12 are used within one measure without repetition. I t turns out clear that Schoenberg tried to use 12 half-tones evenly. Judging from these things, these pieces show a marked trend of atonal elements. In No.1, 2, 5, and 6, however, the tonal elements appear partially. Accordingly, these pieces can be said to be transitional works before the twelve-tone technique turns up because both tonal and atonal elements are used together. The development and transformation of his free motives and the characteristic use of the structure of form getting out of the traditional order are the basic frame of his atonal music which have been developed into the twelve-tone technique. The writer tried to verify these facts by analyzing "Six Little Piano Pieces" in this thesis.
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