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Modest Mussorgsky의 「Songs and Dances of Death」에 관한 작품 연구

Title
Modest Mussorgsky의 「Songs and Dances of Death」에 관한 작품 연구
Other Titles
(A) study of Modest Mussorgsky's 「Songs and Dances of Death」
Authors
추주현
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Modest MussorgskySongs and Dances of Death가곡
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 러시아 민족주의 음악을 대표하는 주요 작곡가의 한 사람인 Modest Petrovich Mussorgsky (1839-1881)의 「Songs and Dances of Death」 (죽음의 노래와 춤)에 관한 연구이다. Mussorgsky는 Mily Balakirev(1837-1910)를 위시한 러시아 5인조 중의 한 사람으로서 그의 음악에서 민족적인 주제를 선택하거나, 민속음악의 선율을 악곡에 인용하는 등의 민족주의적인 음악구축에 많은 노력을 기울였다. 이렇듯 러시아 민속어법을 광범위하게 사용하므로서 그의 리듬, 화성, 조성, 형식면에서 독특한 러시아적인 색채를 살릴 수 있었다. 사상면에서 문학비판가인 Chernyshevsky, Belinsky, 문학가인 Gogol, Tolstoy, 화가인 Repin에게서 사실주의적인 영향을 받게 되어 틀에 박힌 아름다움에 대해서는 무시하고, 삶에 가능한한 가까운 예술을 표현하고자 했다. 이외에 음악가인 Alexander Dargomijsky(1813-1869)의 사실주의적 오페라 『The stone Guest』에 영향으로 인간의 말을 음악적으로 모방했고, 자연스런 recitative적인 표현을 했는데, 이는 Mussorgsky작품의 전형적인 특징이다. 그는 오페라 10곡, 가곡 71곡, 관현악곡 7곡, 합창곡 9곡, 피아노곡 4곡등의 여려 장르의 작품을 작곡하였는데 특히 오페라와 가곡에 있어 러시아를 대표할만한 다수의 작품을 남겼다. 오페라 「Boris Godunov」와 더불어 연가곡 「The Nursery」, 「Sunless」, 「Songs and Dances of Death」는 Mussorgsky의 독창적인 작품세계를 잘 드러낸 곡으로서 특히 recitative적인 양식이 가장 큰 특징으로 나타난다. 본 논문의 연구대상인 「Songs and Dances of Death」는 Golenishchev-Kutuzov시에 의한 4개의 연가곡 「Lullaby」 (1875), 「Serenade」 (1875), 「Trepak」 (1875), 「The Field-Marshal」 (1877)로 구성된다. 4개의 연가곡 모두 죽음을 소재로 다루고 있으며, 제정 러시아의 질곡에 허덕이는 농민의 모습을 부각시켜 당시의 암담한 세상을 표현하고자 했다. 본 논문에서는 작품안에서 사용된 Mussorgsky의 전형적인 형식, 선율, 조성, 화성, 리듬의 분석을 통해 그의 독특한 음악 양식에 대해 연구해 보겠다.;The influence of the Enlightment in eightennth century brought broad change in general musical trends. Audience became to prefer a musical style which was simple and easy to enjoy to one that was complex and hard to understand. As a result, the music at the era overwhelmingly favored the simplicity rather than contrapuntal complexities. The old complex Baroque style yield only gradually to new style, and the old and the new existed side by side. The deatbx of Bach in 1750, without a mjaor successor to the Baroque style following him, was the turning point for the end of the Baroque period. Several terms are commonly used to describe the new style that prevailed in about 1720-1780 : French style galant(graceful style), German Empfindsamer stil(sensitive style), and the Italian instrumental beffo(comic opera) style. The style galant of the era stressed the pleasing, entertaining, and unproblematic is further shown by the increasing popularity of comedy of all descriptions, musical or other. Italian opera buffa, which was originated from comic intermezzos performed between the act of an opera seria, began to develop during this period. The opera buffa, forstered all over Italy, with its comic text, lively music, distinct musical characterization, and effervescent finales, indeed pervaded mid-and late-eighteenth century musical life and consequently influenced nearly all contemporary musical forms. The idiom of opera buffa was introduced into the Italian keyboard music by Italiun composers of keyboard sonatas who were usually composers of opera as well. Wither the popularity of piano in mid-eighteenth century, the effors of Italy and Germany composers made important coutribution to the development of solo keyboard sonata. In the early eighteenth century, Italian keyboard music occupied a much lower status, By adaopting the characteristic gesture of opera, symphony, concerto, lofty artistic goals, and greater musical virtuosity, Italian composers enhanced the expressive range of keyboard sonata, Galuppi was one of Ifalian compesers who made great contribution to the development of keyboard sonata.
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