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초현실주의와 Francis Poulenc의 가곡에 관한 연구

Title
초현실주의와 Francis Poulenc의 가곡에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Surrealism and Francis Poulenc's Songs : With an Emphasis on his Song Cycle
Authors
안정화
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
초현실주의가곡연가곡Francis Poulenc
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Francis Poulenc (1899-1963) as a composer and pianist produced a multitude of songs in the early 20th century, inheriting the musical tradition of French me´lodie highlighted by Duparc, Faure´, Debussy and Ravel. He composed songs fraught with beautiful and simple melodic lines based on traditional harmony and tonality, which were absolutely different from the musical trends of the 20th century like atonal and serial music. In his early days he was a member of 'Les Six' that was generally influenced by dadaism of Eric Satie and Jean Cocteau and subsequently came to write simple, explicit, direct and humorous songs. After the disbandment of 'Les Six' he composed not only works influenced by Stravinsky but also a great number of songs affected by surrealistic poems. Surrealism, which came into focus after the prevalence of dadaism, acted as an ideal vehicle for restoring the values of freedom and emancipation of the human being by valuing highly the dream state and unconsciousness; instinct and imagination, which were oppressed by rationality and reason advocated by Andre´ Breton. Originating in France and then spreading to the whole world, this movement was participated in by large numbers of poets and painters. In return, they paved the way for the emergence of modem art from traditional art. As Poulenc composed many inspiring works to the poems of Guillaume Apollinaire, Max Jacob and Paul Eluard out of the numerous surrealistic poets, he is naturally called the illustrator of French surrealistic poems in the 20th century. His masterpiece, (1936~37) is a song cycle, inspired by the poetry of Eluard. This shows all the elements of Poulenc's mature song style in a combination of the lucidity and lyricism of French rhythms as well as in delicate description. Also the work followed the traditional song cycle features of Schubert and Schumann; in as the careful balance and juxtaposition of moods, styles, and tempi; the close resemblance between the first and last songs, one about day and the other about night; and the lengthy, serene piano coda recalling the last few bars of the first song. Poulenc expressed the thought and imagery of poets through his down-to-earth composition of songs. Especially, the composer symphasized fully with the poems of his contemporary poets and always attempted to find well thought-out-notes to express poems musically as theroughly as possible. Therefore, it was natural that Poulenc took his texts from the surrealistic poems which were in the main stream of art at that time his songs are regarded to be modem in spite of the intrinsic lyricism and traditional elements of his musical style.;Francis Poulenc (1899∼1963)은 프랑스 작곡가, 피아니스트로서 20세기 전반에 다양한 장르의 작품을 남겼다. 특히 오페라, 합창, 가곡등 성악곡이 중성장르이며, Henri Duparc (1848∼1933), Gabriel Faure´(1845∼1924), Claude Debussy (1862∼1918), Maurice Ravel (1875∼1937)의 프랑스 예술가극 전통을 이어받은 그의 가곡은 곡의 길이가 짧고 대부분 통작형식이며, 당시 유행하고 있던 무조음악이나 음렬음악이 아닌 전통적 화성을 바탕으로 하였으며, 단순하면서도 아름답고 서정적인 선율중심이 특징이다. Poulenc은 초기에는 Erik Satie (1866∼1925)의 다다이즘과 Jean Cocteau (1889∼1963)의 영향을 받은 6인조(Les Six)의 일원으로 단순, 명료, 직선적, 대중적, 해학적인 음악을 썼으며 6인조가 해체된 후에는 Igor Stravinsky (1882∼1971)의 영향을 받은 신고전주의 작품과 다다이즘 후에 새롭게 태어난 예술운동인 초현실주의 시에 많은 가곡을 작곡하였다. 초현실주의는 제1차 세계대전 중에 일어났던 일체를 부정하는 파괴적이고 허무주의적인 다다이즘이후 Andre´ Breton (1896∼1966)을 중심으로 새롭게 일어난 예술운동으로 합리적이고 이성적인 세계에 억압되었던 꿈과 무의식, 본능과 상상력 등에 가치를 부여하여 인간의 자유와 해방의 참된 가치를 회복시키려는 운동이었다. 프랑스에서 시작하여 전세계에 영향을 미친 이 운동에는 많은 시인과 화가들이 참여했으며 이들은 전통적인 예술로부터 새로운 현대예술의 문을 열었다. Poulenc은 초현실주의 시인들중에서 특히 부드러움과 풍자, 우울함과 유쾌함이 동시에 들어있는 Guillaume Apollinaire (1880∼1918)의 시와 환상, 유머 재치가 있는 Max Jacob (1876∼1944)의 시, 그리고 서정적이고 음악적인 사랑의 시인 Paul E´luard (1895∼1952)의 시에 많은 가곡을 썼기 때문에 그를 20세기 프랑스 초현실주의 시의 음악적 해설자로 일컫고 있다. 그의 대표적인 작품 (1936∼37)는 E' luard의 시에 붙인 9곡의 연가곡이다. 이곡은 프랑스어 운율의 명료함과 서정성, 음악적 묘사등 그의 완숙한 모든 표현양식을 보여주며, 조성, 분위기, 빠르기, 첫곡과 마지막곡의 연관성등 Schubert와 Schumann의 전통적인 연가곡의 특징을 갖추고 있다. 이와같이 Poulenc은 가사를 갖는 성악음악 특히 많은 가곡을 통하여 시인의 사상과 이미지를 표현하였다. 특히 그는 자기와 같은 시대를 살았던 시인들의 시에 공감하여 그 시를 그대로 표현할 수 있는 음(音)을 찾아내고자 하였다. 그러므로 Poulenc이 당시의 예술 조류였던 초현실주의 시를 선택했던 것은 자연스러운 것이었고 그의 가곡은 그의 타고난 서정성과 전통적인 조성을 갖는 음악 양식에도 불구하고 '현대적'인 느낌을 주는 것이다.
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