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P. Hindemith, H. Eisler, E. Krenek의 실용음악에 관한 연구

Title
P. Hindemith, H. Eisler, E. Krenek의 실용음악에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Gebrauchsmusik of Paul Hindemith Hanns Eisler And Ernst Krenek : The Importance of the 1920s
Authors
신혜승
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
HindemithEislerKrenek실용음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
세계대전의 영향으로 20세기 음악에는 여러 가지 경향이 나타나게 되었다. 이 가운데 20세기 초기음악에서는 세 가지 중요한 경향을 찾아볼 수 있는데, 첫째 각 민족의 민속적인 어법에서부터 의미 있는 요소들을 사용하려는 민족음악이 바르톡(Bela Barto′k : 1881-1945)을 중심으로 나타나게 되었다. 둘째로 쇤베르크(Arnold Schoenberg : 1874-1951)악파의 12음 양식과 더불어 셋째, 낭만이전의 음악에 대한 관심과 반낭만적 성향을 가진 신고전주의가 스트라빈스키(Igor Stravinsky : 1882-1971)를 중심으로 생겨나게 되었다. 이러한 세 가지 경향의 선두 주자인 쇤베르크, 스트라빈스키, 바르톡등의 신음악 1세대들은 음악의 양식적인 측면에서 혁신을 보여주었고, 화성과 리듬, 음악어법에 있어서 새로운 개념을 형성하였다. 그러나 이들은, 음악관에 있어서는 낭만주의적 절대음악의 이상을 고수하였다. 따라서 신음악 1세대를 통하여 나타난 음악 어법의 변화는, 낭만주의의 절대음악적 미학관 - 기교위주의 천재적인 예술가와 그에 대한 대중으로서 음악적 교양이 덜 갖추어진 중산계층이라는 이중성 - 으로 인하여 청중을 음악으로부터 점점 소외시키는 결과를 가져오게 하였다. 이러한 시점에서 전통적인 음악관에 대한 비판을 통해 활발한 활동을 시작했던 힌데미트(Paul Hindemith : 1895-1963), 아이슬러(Hanns Eisler : 1898-1962), 크셰넥(Ernst Krenek : 1900-1991)등 신음악 2세대들은 실용음악(Gebrauchsmusik)적 경향의 작품을 통해 음악의 진정한 새로움을 찾으려고 노력하였다. 힌데미트는 현대음악에 새로운 사회적 의미를 부여하려는 시도로, 신음악 기구인 음악을 위한 모임(Gemeinschaft fu¨r Musik)을 설립하였고 전통적인 음악회를 투쟁되어야 할 대상이라고 보았다. 또한 그는 청중을 단순히 수동적 대상으로 인식하지 않고 청중의 능동적인 동참을 요구하려는 목적으로 자신의 작품속에 재즈를 수용하였고 연극음악을 썼으며, 라디오 음악이나 교육용 음악을 작곡하였다. 힌데미트는 아마추어 연주자들을 위한 교육용 음악으로 아마추어에 의해 불려지고 연주될 수 있는 작품을 씀으로써, 음악을 인간의 삶에 그리고 일상생활에 되돌려 주어야 한다고 주장하였다. 쇤베르크의 제자였던 아이슬러는 진보적인 학생운동, 노동자 합창단, 그리고 집단활동을 육성하기 위한 음악을 작곡하였다. 즉 그의 음악은 프롤레타리아를 위한 실용음악으로서, 그는 노동자 계급의 새로운 세계상과 희망을, 음악을 통해 구체적으로 표현하려고 하였다. 크셰넥의 음악은 아마추어를 위한 음악을 쓴 힌데미트나, 프롤레타리아의 정치의식을 높이기 위한 음악을 쓴 아이슬러와는 다르게 특별한 목적을 가지고 있지 않았지만 그의 기본적인 음악철학은 음악이란 사회에 봉사적이고 유용하며 즐거움을 주고 실질적이어야 한다는 것이었다. 따라서 그의 음악은 소외당한 음악적 청중들만을 위한 것이라기보다는 음악을 애호하는 모든 대중들을 위한 것이라고 할 수 있겠다. 신음악 1세대를 통해 20세기 초기에 일어났던 음악적 언어의 변화에 의해 많은 음악적 청중들은 음악으로부터 소외되었으며, 작곡가와 대중간의 거리감은 증대되었다. 이러한 시점에서 신음악 2세대들은 음악의 생산자와 소비자간에 화해를 이루기 위한 작업으로 음악이 학교나 지역사회에, 또는 아마추어나 남녀노소 모두에게 유용하도록 하기 위해 단순하고 실제적인 음악을 개척하였다. 이들의 음악적 삶은 청중을 단순히 둔감한 청취자라기 보다 참여자가 되게 하였으며, 현대작곡가와 대중들 사이의 진정한 화합에 도움을 주었다.;Owing to the effects of the two World Wars, many types of tendencies appeared in 20th century music. Preceding these, in early 20th century music, we can find three important tendencies, one of which is that Nationalistic music, which is intended to use meaningful elements from each nation's folk language, appeared centering on Barto´k. The second tendency appeared with the twelve-tone technique of the Schoenberg school, and the third one is the renewed interest in music before Romanticism. and Neoclassicism. which was a movement against Romanticism centering on Stravinsky. That is, the first generation of new music such as Schoenberg, Stravinsky, and Barto´k who were the forerunners in 20th century music showed a renovation in their aspects of music style, and formed a new concept. But they adhered to the ideals of Romantic absolute music, and still showed an intimate relationship with convention and increased the gap between music and audiences. On this point, Hindemith, Eisler and Krenek, who worked enthusiastically while criticizing the conventional view of music, tried to find freshness of music through the works of practical music. Hindemith founded 「Gemeinschaft fur Musik」 which endowed modern music with a new social meaning, and thought of conventional concerts as an object of criticism. Also he did not think of auditors as passive ones and included jazz in his works with intent to demand auditors' positive co-operation, composed stage-music, radio music, and educational music. That is, Hindemith, who composed works which can be sung or played by amateurs, asserted that they should return music to humanity and everyday life. Eisler, who was a student of Schoenberg, composed works for fostering the progressive student's movement, laboring class's chorus, and massive action. That is, his music is practical music for the proletariat and he intended to express the labor class's new idea of the world and hope in detail through music. Krenek's music, different from Hindemith who wrote works for amateurs or Eisler who wrote works with intent to elevate the political awareness did not have a special aim. But his basic philosophy of music was that music had to fit the well-defined demands of the community for which it was written ; it had to be useful, entertaining, practical. Thus his music was for all people who loved music rather than only for neglected musical auditors. The first generation of new music separated many of the musical public from music by the change of musical language which was brought about in the early 20th century. But the second generation of music cultivated simple and practical music for education, community, amateurs or all people, so they made a reconciliation between producers and consumers of music. Their musical lives made their public participants rather than dull hearers, and helped to bring about a true rapprochement between modern composers and their public.
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