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유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식 분석

Title
유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식 분석
Other Titles
Teacher's Role Perception for Children's Creative Education
Authors
장미정
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아창의성교육교사역할인식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식을 조사·분석하여 학력, 경력, 그리고 기관유형에 따른 교사역할 인식의 차이와 교사역할 인식의 하위요인간 관계를 살펴봄으로써 유아교육 관계자들에게 유아의 창의성 교육에 대한 기초 자료를 제공하고자 하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 학력에 따라 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식은 차이가 있는가? 2. 경력에 따라 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식은 차이가 있는가? 3. 기관유형에 따라 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식은 차이가 있는가? 4. 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식의 하위요인간 상관관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 있는 유치원 37개의 교사 200명과 어린이집 20개의 교사 135명이었다. 연구도구는 문미옥(1995)의 창의성 교사역할 평정척도를 기초로 하여 연구자가 수정·보완하여 작성한 질문지였으며, 연구방법은 질문지조사법이었다. 자료의 분석은 일원분산분석, t-검증, 단순상관계수를 사용하였으며 의미 있는 차이가 나타난 경우에는 Scheffe '사후검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 학력에 따른 창의성 교육을 위한 교사역할·인식의 차이는 다음과 같았다. 학력을 보육교사 양성과정 이수, 2년제 전문대학 졸업 그리고 4년제 대학 졸업 이상으로 나누어 조사해 보았을 때 창의성 교육을 위한 교사역할 인식이 차이가 있었으며, 학력이 높을수록 교사역할에 대한 인식이 높았다. 이에 사후 검증을 실시한 결과, 보육교사 양성과정 이수집단과 4년제 대학 졸업 이상 집단에서 차이가 있었으며, 2년제 전문대학 졸업 이하 집단과 4년제 대학 졸업 이상 집단에서 인식의 차이가 나타났다. 또한 창의성 교육을 위한 교사역할 하위요인의 인식 차이가 경력에 따라 있는가를 알아본 결과 민감성, 유창성, 독창성, 융통성, 정교성, 재구성력, 집요성과 자발적 동기 중 민감성, 유창성, 독창성, 융통성에서 인식의 차이가 나타났다. 2. 경력에 따른 창의성 교육을 위한 교사역할 인식의 차이는 다음과 같았다. 경력을 1년 미만, 1년 이상-3년 미만, 3년 이상-5년 미만, 그리고 5년 이상으로 구분하였을 때 창의성 교육을 위한 교사역할 인식이 차이가 있었다. 이에 사후검증을 실시한 결과, 1년 미만 경력집단과 5년 이상의 경력집단, 1년 미만 경력집단과 3년 이상 경력집단 그리고 3년 이하 경력집단과 5년 이상 경력집단에서 교사역할 인식의 차이가 나타났다. 또한 창의성 교육을 위한 교사역할 하위요인의 인식 차이가 경력에 따라 있는가를 실시한 결과 민감성, 유창성, 집요성에서 유의한 차이가 나타났다. 3. 기관유형에 따른 창의성 교육을 위한 교사역할 인식의 차이는 다음과 같았다. 기관유형을 유치원과 어린이집으로 구분하여 실시한 경우 유치원 교사의 교사역할 인식이 어린이집 교사의 교사역할 인식보다 높게 나타났으나 유의한 차이가 나타나지는 않았다. 또한 창의성 교육을 위한 교사역할 하위요인의 인식 차이가 기관유형에 따라 있는가를 알아본 결과 민감성, 유창성 그리고 집요성에서 차이가 나타났다. 4. 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식의 하위요인간 상관관계는 다음과 같았다. 창의성 교육을 위한 교사역할 인식의 하위요인간에는 유의한 상관관계가 나타났다. 창의성 교육을 위한 교사역할 하위요인간의 상관관계는 모두 정적인 상관이 있었으며 민감성, 유창성, 독창성, 융통성, 정교성, 재구성력 및 자발적 동기간에는 높은 상관이 나타났다. 그러나 이에 비해 집요성과는 낮은 상관이 나타났다.;This study examines and analyses the teacher's role perception in children's creative education to determine the relationship between the teacher's education, teaching experience, the type of the educational institution, and the teacher's performance subordinate categories. The ultimate purpose of this study is to provide basic data and materials about the teacher's role perception in children's creativity. For this study, the following questions have been determined. 1. Does a teacher's school education level make a difference in the teacher's role perception for creative education? 2. Does a teacher's teaching experience make a difference in the teacher's role perception for creative education? 3. Does the type of the educational institution make a difference in the teacher's role perception for creative education? 4. What is the correlation between the teacher's role perception for children ' s creative education and subordinate categories? For the study, two hundred teachers in thirty-seven kindergartens and one hundred thirty -five teachers in twenty pre-kindergartens in Seoul were randomly selected. The experimental tool was a modified and developed questionarie for this study from Creative Teacher's Role Assessment created by Mun, Mi Oak(19951, and the experimental method was a questionarie. The analysis was processed by the One-way analysis of variance, t-test, Pearson's simple product-moment correlation coefficient, and in the case of meaningful differences, Scheffe's post-test was executed. The results of this study are as follows: 1. Teacher's teaching experience makes a difference in the teacher's role perception, and accoreing to the result of the post-test, the differences appear between the teachers group of kindergarten teacher training cource and graduates of 4-year college, and between traduates of 2-year college and traduates of 4-year college. Also, in the result of the teacher's school education level test, the differences of subordinate categories were found in sensitivity, fluency, originality, and flexibility out of the subordinate categories such as sensitivity, fluency, originality, flexibility, elaboration, reorganization, persistency, and spontaneity. 2. The teacher's teaching experience makes differences in the teacher's role perception for creative education. In the result of the post-test, differences were found between less than one year experienced and more than five years experienced, less than one year experienced and more than three years experienced, and less than the three years experienced and more than five years experienced teachers. Also, in the result of the teacher's teaching experience test, the differences of subordinate categories were found in sensitivity, fluency, and persistency. 3. In the test of the type of the educational institution, no differences were found in the teacher's role perception for the creative education, but differences of subordinate categories were found in sensitivity, fluency, and persistency . 4. The correlations of the subordinate categories for children's creative education are as follows: Meaningful correlations between the subordinate Categories of teacher's role perception were found. The correlations between the subordinate categories of teacher's role were all positive correlation, and high correlations were found in sensitivity, fluency, originality, flexibility, elaboration, reorganization, and spontaneity, but, relatively, there was low correlation in persistency. The effects of teacher's education, teaching experience, and the type of the educational institution have the power on the teacher's role perception for creative education in the order of teacher's education, teaching experience, and the type of the educational institution.
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