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음반시장에서의 거래연결망에 관한 연구

Title
음반시장에서의 거래연결망에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF THE TRANSACTION NETWORK IN THE RECORD MARKET
Authors
홍유진
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
음반시장거래연결망RECORD MARKET
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study take the network concept, one method of the sociological analyses about economical phenomenon and tries to explain the interaction between an record market's environment and the individual organization of record industry in the view of organizational theory. The major findings of this study are as follows. The record circulation structure is constituted with one process that is through the wholesale dealer. Therefore, the wholesale dealer gains an advantage over the transaction between production, the wholesale dealer and retailer and it makes the transaction network with the wholesale dealer. But the inflow of the foreign record companies, western distributions, Korean huge corporations have changed the Korean record market and environment and have made the record transaction network that is centering with the wholesale dealer unstable. To cope with this uncertainty of organizational environment the conference of the wholesale dealer made plans of price cartel that used the already existing transaction network. But a wholesale dealer, S-record company did not take that strategy. It wanted to get the autunomy out of the network and made another strategy that changed the structure of the company to the circulation center. In consequence, this type of structure built up another process of the record circulation and brought about the plurality of circulation process. At this the already existing transaction network with the conference of the wholesale dealer constrained S-record company. This consequence means the dynamic interaction between the organization and the organizational environment that strategy of the organization have an effect on the organizational environment and the environment oppress the strategic behavior of individual organization. What has been gotten from this analysis are as follows. First, this study dealt with the economic phenomenon in sociological view and is a implementation of economic sociology. Second, this research can help investigate the dynamic interaction between the organization and the environment and it can also indicate the limitation of the organizational theory that is divided with the view point of the organizational environment choice and of the strategic behavior of organization. Third, this study analyses the culture industry that grows more important and extends the understanding about mass culture. In spite of these meanings which have mentioned above, this thesis does not considerate the internal factor of the organization such as the goal of organization and the relations of agents. In addition, this thesis has limits that are the shortage of correct statistic information and the deficiency of institutional factor.;최근 급격한 성장의 과정을 겪은 문화산업 가운데 음반시장은 그 성장률의 증가가 가장 두드러지며, 음반상품의 특성상 유통조직이 중심조직으로 형성되어 있어 외국 유통업체와 직배사의 국내유입, 대기업의 음반시장에의 참여로 인해 음반유통시장내의 사회적 관계인 연결망의 변화를 가져오게 되었다. 이와 같은 음반시장을 둘러싼 불안정한 환경의 변화에 대응하여 음반관련조직의 전략, 특히 거래연결망의 중심적 위치를 차지하고 있는 도매상들의 전략이 취해지는 과정은 갈등과 문제점을 내포하고있다. 즉 기존에 형성되어 있던 도매상을 중심으로 하는 거래연결망과 개별조직의 전략간에 상호작용이 나타나는 것이다. 음반시장의 유통구조에 대한 분석이라는 문제의식에서 출발하여 본 논문은 음반시장에서 가격을 둘러싼 유통구조의 변화에 경제사회학적인 시각의 하나로 주목받고있는 연결망개념을 이용하여 설명해 보고자 하였다. 또한 본 논문은 연결망을 비롯한 음반시장의 환경과 유통조직의 전략적 행위라는 양 측면의 상호작용과 그 결과를 분석해 봄으로써 조직사회학의 환경과 조직간의 이분법적 입장들의 한계를 극복해 보려는 시도에 출발한다. 이상의 목적을 기반으로 문헌분석과 사례조사를 통한 연구 결과는 다음과 같다. 음반유통구조는 도매상을 거치는 단일한 경로가 지배적이기 때문에 제작사와 도매상, 소매상간에는 결제과정에서 도매상이 비공식적인 거래의 우위를 점하고 있으며 이러한 점은 도매상을 중심으로 하는 거래연결망을 형성하였다. 그러나 외국유통업체와 직배사, 대기업의 음반시장 참여는 기존이 이루어졌던 결제상의 관례에 변화를 가져오고 제작사와 소매상간의 직거래라는 또 다른 유통경로를 형성하면서 기존 거래연결망에 불안정성을 가져오게 되었다. 환경의 변화는 조직으로 하여금 그에 대응하는 전략을 취하게 하는데 음반거래연결망의 변화는 단일한 유통구조만이 존재함으로써 거래연결망의 핵심이 되었던 도매상의 입지를 약화시키는 것으로 파악되어 기존에 형성되어 있던 연결망을 이용하여 도매상협의회는 가격카르텔이라는 전략을 수행하게 하였다. 그러나 환경의 불확실성에 대해 기존 연결망을 이용한 안정성의 획득보다는 연결망을 벗어나 자율성을 선호하면서 나타난 S레코드사의 전략은 물류업체의 체제로 전환하여 새로운 유통구조를 형성함으로써 거래상의 잇점을 획득하게 되었으며 이러한 개별조직의 전략적 행위가 기존의 거래연결망이라는 환경에 영향을 미치게 되어 유통경로의 다원화라는 결과를 낳게 되었다. 이에 대해 기존의 연결망은 도매상협의회를 중심으로 S레코드사에 제재를 가함으로써 개별조직이 취한 행위에 환경의 강압적인 측면을 보여주고 있다. 이상과 같이 환경의 선택과 조직의 능동적이고 전략적인 행위간의 상호작용을 보여주고 있는 음반시장의 거래연결망에 대한 분석은 첫째, 경제적인 측면에 대한 사회학적인 시각으로 살펴보고 있다는 점에서 경제사회학적 시도의 하나로 볼 수 있으며, 둘째, 환경의 선택적 측면과 조직의 전략적 행위간에 이루어지는 영향에 관해 살펴봄으로써 환경과 조직에 관한 기존의 조직이론의 한계점을 지적해 주면서 보다 역동적인 상호작용을 파악할 수 있도록 하는 점이고, 셋째, 중요성이 증대되고 있는 문화산업을 대상으로 선정함으로써 대중문화에 대한 이해를 확장시키고 있다는 점이다. 그러나 조직의 목표나 이념, 조직구성원들의 관계 등과 같은 조직내의 요소들을 간과하고 명확한 통계자료의 부족, 제도적인 측면에 대한 분석의 결여 등은 본 논문의 한계점으로 지적될 수 있으며 추후의 연구과제라 하겠다.
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일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
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