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사영의 명료화와 개념의 난이도가 유추에 의한 개념학습에 미치는 영향

Title
사영의 명료화와 개념의 난이도가 유추에 의한 개념학습에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Explicit Mapping and Relative Difficulty of Concept in the Conceptual Learning by analogy
Authors
김새로나
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 심리학과
Keywords
사영명료화개념유추
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유추에 의한 과학개념의 학습이 어떠한 조건에서 효율적으로 이루어지는가를 살펴봄으로써, 유추에 있어서 중요한 인진기제와 유추에 의한 개념학습에 있어서 유의할 점을 살펴보고자 실시되었다. Donnelly와 McDaniel(1993)은 익숙한 개념을 통해 새로운 과학 개념을 학습할 경우, 새로운 개념에 대한 추론을 촉진시킬 수 있음을 밝혔다. 이현주(1995)는 Donnelly와 McDaniel(1993)의 실험을 반복검증하고자 하였다. 그러나 이현주의 실험 결과는 유추문 조건의 피험자들이 기본문제에서 뿐만 아니라 추론문제에서도 단순기술로 개념을 학습한 집단보다 낮은 정확반응율을 얻고있음을 보였다. 본 연구는 이현주의 실험 결과가 Donnelly와 McDaniel의 실험 결과와 달리 나타난 이유를 살펴보고자 이루어 졌으며, 이러한 시도는 크게 두 가지 측면에서 이루어졌다. 첫째, 유추문 조건이 과연 유추의 기능을 반영하고 있는지에 의문을 제기하고, 이현주의 유추문 조건의 피험자가 정보처리 부담을 많이 겪었을 가능성을 검토해 보고자 하였다. 이러한 가능성을 검토하고자 실시된 실험 1 에서는, 처리 부담 때문에 제대로 이루어지지 않았을 것으로 추측되는 사영단계를 명료하게 하는 조건이 추가되어졌다. 따라서 개념제시 변인은 단순기술-단서회상, 유추문-단서회상과 유추문-사영의 세 수준으로 나누어졌으며, 각 개념제시조건에서 기본문제와 추론문제에 대한 수행이 검토되어졌다. 실험1의 결과는 다음과 같다. (1) 기본문제에서, 유추문-사영조건의 피험자들은 유추문 -단서회상조건의 피험자들과 마찬가지로 단순기술-단서회상조건의 피험자들보다 더 낮은 점수를 얻었다. (2) 추론문제에서, 유추문-사영조건의 피험자들은 유추문-단서회상조건의 피험자나 단순기술-단서회상조건의 피험자보다 높은 점수를 얻었다. 이러한 결과는 유추를 사용하여 개념학습을 할 때, 개념간 사영 과정이 명료하게 이루어져야만 비로소 새로운 개념에 대한 추론을 촉진시키는 유추의 이득이 나타날 수 있음을 시사한다. 또한 유추에 의한 개념학습상의 이득이 추론문제에 국한되어짐은 유추가 소거귀납(eliminative induction)기제를 통한 도식유도(schema induction)에 의하여 이루어짐을 시사한다. 둘째, 이현주(1995)의 유추문 조건의 피험자들이 유추에 의한 개념학습상의 이득을 얻지 못한 것이 학습하여야 할 개념중 피험자들에게 이미 익숙한 개념이 섞여 있었기때문이었을 가능성을 검토하고자 하였다. 이러한 가능성을 검토하고자 실시된 실험 2에서는, 난이도에 따라 개념제시조건에 따른 각 문제유형에서의 수행이 어떻게 달리 나타나는가를 검토하였다. 실험 2의 결과는 다음과 같다. (1) 어려운 개념(난이도 上)에서, 단순기술에 의해 과학개념을 학습한 피험자가 기본문제나 추론문제에서 모두 유추문에 의해 과학개념을 학습한 피험자보다 더 높은 점수를 획득하였다. (2) 쉬운 개념(난이도 下)에서, 단순기술에 의해 과학개념을 학습한 피험자가 유추문에 의해 과학개념을 학습한 피험자보다 기본문제에서는 더 높은 점수를 획득하였으나, 추론문제에서는 더 낮은 점수를 획득하였다. 이러한 결과는 연구가설과는 달리 유추에 의한 추론의 효과가 학습하여야 할 개념이 더 익숙할 때에 얻어질 수 있음을 나타낸다. 이것은 유추가 많은 작업기억 용량을 요구하는 인지과정이며(김지영, 1996; 조아정, 1995), 따라서 적은 작업기억 용량을 요구하는 쉬운 개념에 대하여 유추에 의한 도식유도(schema induction)의 효과가 나타났기 때문으로 보인다.;Two experiments of this research have been performed to verify what condition encourage the analogical concept learning and to verify what is the important cognitive mechanism in analogy and what is the point that must be considered to learn new concepts by analogy. Donnelly and McDaniel(1993) clarified that learn a new scientific concept through the familiar concept touched off the inference. Lee Hyun Joo(1995) repeated Donnelly and McDaniel's experiment. But Lee's experimental result did not show the inferential function of analogy. Her subjects belonging to analogy condition show lower performance both in basic-level questions and inferential-level questions than subjects belonging to literal condition. Two experiments of this research have been performed to verify the reason that Lee's experimental result showed different effect from the Donnelly and McDaniel's result. First, there could bee suspicion that analogy condition could not reflect the cognitive mechanism and result of analogy. In this context, the probability- which supposed Lee's subjects in analogy condition suffer from a lot of working memory load was examined. In experiment one, a condition demanding explicit mapping process was added. As a result, concept presentation factor had three levels; literal statement/cued recall, analogical statement/cued recall, and analogical statement/explicit mapping. And at each level the performance of basic-level question and inferential-level question was examined. This experiment showed the following results. (1) In basic-level questions, subjects belonging to literal statement/cued recall condition did better .than subjects belonging to analogical statement/cued recall condition and to analogical statement/explicit mapping condition. (2) In inferential-level questions, subjects belonging to analogical statement/explicit mapping condition did better than subjects belonging to analogical statement/cued recall condition and to literal statement/cued recall condition. This results suggest that if we were to get a benefit of analogy when learn an new concept, the explicit mapping process must be processed. And the fact that the benefit of analogical concept learning was limited to inferential -level question suggests that analogy has cognitive mechanism of schema induction, that can be processed by eliminative induction process. Second, the probability that there could be familiar concept which were supposed to be unfamiliar in Lee Hyun Joo(1995)'s experiment. In experiment two, interaction of concept-presentation and question type was examined at each relative difficulty level. This experiment showed the following results. (1) In high difficulty concepts, subjects who had learned scientific concept by literal statement showed better performance than subjects who had learned by analogical statement at both basic-level questions and inferential-level questions. (2) In low difficulty concepts, subjects who had learned scientific concept by analogical statement showed better performance than subjects who had learned by literal statement at inferential-level questions. These results suggest that one can get a benefit of analogy in concept learning only when the concept is familiar to some degree. This suggests that analogy is a cognitive mechanism that need large working memory capacity(Kim, Ji Young, 1996; Cho, A Jung, 1995), hence concept which has relatively small working memory bad can get analogical benefit.
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