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여성해방적 해석학과 창조적 상상력

Title
여성해방적 해석학과 창조적 상상력
Other Titles
Feminist Biblical Education : Based on Fiorenza's Biblical Hermeneutics
Authors
최수산나
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
여성해방해석학창조상상력fiorenza
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 피오렌자의 이론을 지렛대로 하고 그 창조적 상상력에 중요성을 둠으로써, 여성해방을 위한 성서교육 프로그램을 제시하고 새로운 성서해석 접근법과 교육방법을 다루고 있다. 따라서, 본 논문의 목적은 두가지로 볼 수 있다. 첫째는 피오렌자의 여성해방적 성서해석학을 소개하여 성서에 대한 남성중심적인 편견을 비판하고 여성해방적 성서이해를 도모하고자 함이며, 둘째는 피오렌자가 중요시 본 창조적 상상력에 중점을 두어 그 중요성을 고찰하고 성서교육 프로그램에 있어 여성들의 창조적 상상력을 활용하는 교육프로그램을 제시하고자 함이다. 서론은 남성중심적인 해석으로 행해온 기독교 전통에 대한 비판과 주입식 교육으로 이를 유지시켜온 성서교육에 대해 문제제기를 함으로써, 여성해방적 해석학인 피오렌자의 통찰을 소개한다. 제 2장에서는 피오렌자의 여성해방적 해석학의 흐름과 중요요소들을 살펴본다. 그는 성서에 대한 견해와 비판적 해석학을 피력하면서, 가부장적인 지배의 논리에서 여성해방적인 평등의 논리로 나아가야 함을 서술한다. 피오렌자는 비판적 해석학에서 이데올로기적 의심, 이론적 평가, 역사적 재구성, 창조적 상상력의 네 가지의 요소를 주장하는데, 특히 창조적 상상력은 수사학적 해석학에서 중요한 요소로 자리잡는다. 수사학적 해석학을 서술함에 있어, 남성과 여성의 자연스런 차이를 주장하면서 종속적 상황을 유지시키는 정체성의 논리에서 민주주의적 논리로 전환할 것이 주장된다. 수사학적 해석학의 과정은 역사적·신학적·정치적인 해석학에서 이루어진다. 제 3장은 피오렌자가 사용한 창조적 상상력의 개념을 사용하여 여성해방적 성서교육에서의 창조적 상상력의 중요성을 서술한다. 우선 상상력의 역사적 과정에서 시작하여 창조적 상상력의 범주가 되는 개념을 서술하고, 교;This thesis is an attempt to practice a feminist biblical education based on Fioenza's hermeneutics and its creative imagination. And then, this thesis has been written for two purposes. First is to criticize of interpreting the Bible from patriarcal framework or bias and deliberate the proper biblical understanding and feminist biblical education by using Fiorenza's hermeneutics. Second is to seek for a method of feminist biblical education by suggesting a education-model based on creative imagination which is necessary for feminist biblical interpretation. In the first chapter, I introduce Fiorenza's insights of Feminist biblical hermeneutics by criticizing of Christian traditions which have been interpreted from male-centered perspective and questioning the existing biblical education which has used the teacher-oriented method by means of cramming, patriarcal indoctrination, and male-oriented authoritarianism. The second chapter, expounding Fiorenza's view of the Bible, her feminist hermeneutics and its process, insists on shifting from the logic of dominance t o the logic of feminist equal. She asserts that ideological suspicion, theoretical assessment, historical reconstruction, and creative imagination are requisites for critical hermeneutics, especially, creative imagination for rhetorical hermeneutics. Rhetorical hermeneutics is not just (an art or skill, but analysis of text and biblical interpretation. Shifting from the logic of identity that suppose natural difference between man and woman and maintain women's subordinate status to the logic of democracy is needed for critical rhetorical hermeneutics. Its processes are within historical, theological, political hermeneutics. These help one to overcome male-oriented thoughts and utilize creative imagination. In the third chapter, I subscribe the importance of creative imagination based on Fiorenza's meaning within feminist biblical education. Concretely, I deal with the concept of creative imagination, its relation with education, and with women and feminist biblical education. And I propose a practical program of biblical education based on creative imagination and Fiorenza's hermeneutics. The goal, process of biblical education, and teacher's function and a concrete program are dealt with. In the last chapter, the whole study of this thesis is summerized. I conclude clarifying the limitations and significances of this thesis and suggesting the necessity of the forward studies. However, the realization of this program remains the writer's next task through developing feminist educational program of the whole Bible. And, above all, it needs feminist-educated teachers and the environment which help utilizing creative imagination. This writer has hope that this study will be able to actualize some expieriences of liberation in the lives of the oppessed women.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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