View : 34 Download: 0

사무직 노동시장 변화와 상업고등학교 교육과정의 관계

Title
사무직 노동시장 변화와 상업고등학교 교육과정의 관계
Other Titles
(The) Relationship Between the change of labor market in Clerical work and the Curriculum of Business High school
Authors
최윤진
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
사무직노동시장상업고등학교교육과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 산업사회에서는 사회발전 특히 경제발전과 관련하여 교육의 중요성이 크게 부각되고 있다. 지속적인 경제성장을 위해서는 지식 및 기술혁신의 진전에 따른 인력의 양성이 필요하다는 측면에서 교육의 기능이 강조되고 있는 것이다. 산업사회에서 교육은 새로운 지식, 기술, 합리적 사고능력과 태도 등을 부여함으로써 경제성장에 기여할 수 있는 인력을 양성하는 데 공헌할 수 있고, 따라서 교육은 사회발전을 위한 투자로서 간주되게 된다. 이 연구는 사무직 노동시장 변화와 상업계 고등학교 교육과정과의 관계를 관련자료를 이용하여 분석하였다. 산업화가 급속하게 추진되어 온 한국사회에서 직업교육 기관으로서 상업고등학교가 산업사회의 요구에 어떻게 대응하고 있는지를 밝혀보고자 하였다. 이를 위해 사무직 노동시장 변화 요인을 산업구조 변화에 따른 사무직 직업구조 변화, 기술발달에 따른 사무직 직무내용 변화, 직업구조와 직무내용 변화에 따른 사무직 고용조건 변화로 설정하였고, 보다 구체적 수준에서 연구문제를 제시하였다. 첫째, 사무직 직업구조 변화는 상업고등학교 교육과정과 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 사무직 직무내용 변화는 상업고등학교 교육과정과 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 사무직 고용조건 변화는 상업고등학교 교육과정과 어떠한 관계가 있는가? 분석대상은 상업계 교육과정 변화에 대한 자료와 구체적인 교육과정 운영실태를 분석하기 위하여 3개의 상업고등학교로부터 얻은 교육과정 운영 변천에 관한 자료를 활용하였다. 연구문제를 중심으로 분석한 결과, 사무직 노동시장 변화와 상업계 교육과정과의 관계를 세 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 서비스업의 증대와 정보산업의 발달은 상업계 학과 편제와 전문교육과정에 영향을 미친다. 그러나 서비스업 증대가 상업계 학과의 신설을 가져 왔으나 이에 상응하는 전문교육과정은 충분히 마련되지 않았다. 정보산업발달은 정보처리과의 신설을 가져왔고 점차 학급수를 증대시키고 있지만 정보처리과의 전문교육과정은 부족하였다. 둘째, 사무자동화에 따른 사무직 직무내용 변화는 각 학과의 실습교육, 실습실과 실습기자재, 기능교육, 외국어교육 등에 영향을 미친다. 그러나 상업계 실습교육에 있어서는 학과별로 실습과목의 차이가 없고, 실습과목 수도 부족하였다. 실습실과 실습기자재는 사무자동화에 대응하기 위해서 컴퓨터 중심으로 변화하고 있으나 교과목의 50%이상을 실습교육을 통해 지도하기에는 시설이 미흡하였다. 기능교육에 있어서는 상업계산과 타자과목의 기기가 전자계산기와 워드프로세서 등으로 점차 대체되고 있으나 기본교육으로써 주산과 타자기에 대한 교육내용과 함께 전자계산기를 통한 계산방법. 워드프로세서를 통한 문서 작성법 등이 포함되어 있었다. 외국어 교육에 있어서는 영어 외에 제2외국어의 수업시간이 증가하고 있고 상업영어의 내용이 국제 무역에 대비한 실무위주의 영어로 변화하고 있지만 교수방법에 있어서 어학실습실 등을 활용하고 있지는 않았다. 셋째, 사무직 수행자격요건의 상승과 면접전형위주의 채용방식에 따른 고용조건 변화는 상업계 직업준비과정에 영향을 미친다. 상고생들이 취득하고 있는 주산, 부기, 타자 등의 기능자격증이 정보처리기사, 워드프로세서 등의 자격증 취득으로 확대되었다. 그러나 면접중심의 채용방식 변화에는 효과적으로 대처할 만한 직업준비교육을 실시하고 있지 않았다. 연구의 결과에서 몇가지 논의점을 얻을 수 있었다. 상업계 학과가 다양해지고 있는 만큼 충분한 전문교육과정 개발과 교사확보가 이루어지지 않고 있어 학과별 전문 교육이 실시되지 못하고 있다는 점이다. 직업구조의 다양화와 새로운 직무내용 창출에 따라 상업계 교육과정의 변화는 형식적인 면에 그치고 있어 제도적인 차원의 뒷받침이 선행될 필요가 있다. 즉 정보화와 국제화가 급격하게 진전되고 있는 사회에서 상업교육의 중요성을 인식하여 재정 지원은 물론, 효율적인 교수를 위하여 전문지식과 기술을 갖춘 교사양성과 더불어 전문교육과정 개발이 이루어져야 한다. 산업사회의 요구에 부응하는 효과적인 직업준비교육이 이루어지지 않는다면, 많은 학생들은 기대보다 낮은 지위의 직업에 취업하거나, 또는 이것이 다시 교육열을 자극하여 교육수준의 상승을 초래할 수 있다. 따라서 변화하는 사회환경에 적극적으로 대처할 수 있도록 직업교육의 전문성 제고에 관심을 가져야 한다.;The purpose of this study was to analize the relationship between the curriculum of business high school and the change of labor market i n clerical work these days. First, what change happen as a result of the change in business system an technical development? Second, how does the change in business system .and in content have an effect on the employment conditions? Third, thus this study will help the business high school search for the method to cope with the need of industrial society which is changing rapidly because of informationization and internationalization. The methods of study are first, the data about change of the curriculum in business high school and the other related data were analized. And the data about the change of the in business high school were focused on documents about revision in the 3rd curriculum, the 4th curriculum, the 5th curriculum, the 6th curriculum. Second, To analize the running state of concrete curriculum, three schools were got ten the data. The specipic problems are like this. 1. The change of business system is related to the curriculum of business high school. 1-1. The diversity of service industry is related to the department organization in business high school. 1-2. The diversity of service industry is related to the vocational curriculum in business high school. 1-3. The development of information industry is related to the department organization in business high school. 1-4. The development of information industry is related to the vocational curriculum in business high school. 2. The change of the content in clerical work is related to the curriculm of business high school. 2-1. Office automation is related to practice deucation. 2-2. The change of office machinery is related to the laboratory and the supplies in business high school. 2-3. The electronic data processing system of clerical work is related to the technical education of business high school. 2-4. The increase of trade work is related to the foreign language education. 3. The change of employment conditions in clerical work is related to the curriculum of business high school. 3-1. The change of employment conditions in clerical work is related to the acquisiton of the certificatie of qualitication. 3-2. The way of the employment centered on interview is related to the preparatory education in business high school. This study results were like this. First, the change of business system had business high shoo1 to establish new departments which followed new vocational curriculum. Besides the content of vocational subjects was strengthened by integrating subjects and changing their names. Second, the vocational curriculums were not enough to practice education in the change of the content in clerical work. The laboratory and supplies were too incomplete to use in vocational curriculum. And technical education was changing into business with word processer and calculator. In foreign language education, the number of class was increasing but the classes were not being taken in laboratory now. Third, the students of business high school had to aquire of the certificate of the qualification not only in abacus calculation, bookkeeping and typewriting but also in data processing and word processing. But the preparatory education was not given effectively to cope with the changes of the way in the employment centered on interview.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE