View : 34 Download: 0

F. Schubert의 Introduction and Variations for Flute and Piano Op. 160과 G.P. Telemann의 Sonata for Flute and Piano in G major의 작품분석

Title
F. Schubert의 Introduction and Variations for Flute and Piano Op. 160과 G.P. Telemann의 Sonata for Flute and Piano in G major의 작품분석
Other Titles
(The) Analysis of F. Schubert's "Introduction and Variations for Flute and Piano Op. 160" and G.P. Telemann's "Sonata for Flute and Piano in G major"
Authors
박현정
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
SchubertTelemannFlutePiano
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업연주회에서 연주하였던 작품들 중에서 Franz Schubert의 "Introdution and Variations for Flute and Piano op.160"과 Georg Philipp Telemann의 "Sonata for Flute and Piano in G Major"를 분석, 고찰한 것이다. 먼저, F. Schubert와 G. P. Telemann의 생애와 작품을 살펴보았고, 그 작품을 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. F. Schubert의 "Introdution and Variations for Flute and Piano op.160"은 한 개의 Introdution 과 Thema, 그리고 Thema에 의한 7개의 변주곡으로 구성되어 있으며, 주제 및 각 변주곡은 2 부분 형식으로, Introdution 과 Variation Ⅵ, Ⅶ은 긴 coda를 포함한다. 이 작품은 조직적인 대위법적 모방기법의 사용이 두드러지는데, 특히 Flute 과 Piano 선율간의 성부교환을 통한 모방이 기교적으로 잘 활용된 작품이다. 각 변주는 Thema의 성격을 엄격히 유지하는가 하면, 때로는 자유롭게 변화시키는 엄격변주와 자유변주를 혼합시킨 형태로 볼 수 있으며, 논리적이고 체계적인 Thema의 활용과 변형을 통해 작품의 전체적인 통일성과 다양성을 추구해낸 작품이라 생각된다. G. P. Telemann의 Sonata는 모두 4악장으로 구성되어 있으며, 각 악장은 2부분 형식(1악장), Sonata 형식(2악장), 작은 2부분 형식(3악장), Rondo 형식(4악장)으로 되어 있다. 이 곡은 Flute와 Piano의 성부교환, 동형진행 및 Stretto를 통한 대위법적 모방기법이 잘 활용된 곡이다.;This thesis is a study on analysis of "Introduction and Variation for Flute and Piano op.160" of F. Schubert and "Sonata for Flute and Piano in G major" of G.P. Telemann, which were performed at the graduation recital for a completion of master's degree. The summaries of analysis are as follows. "Introduction and Variation for Flute and Piano op.160" of F. Schubert are composed of one Introduction, Thema and 7 Variation. The thema and each variation consist of 2 parts, and Introduction and variation VI, VII include long coda. It is noticed remarkably in this work to imitate the method of systematic counterpoint. Especially it makes use of imitation through the exchange of parts between melody of flute and piano. Each variation keeps strictly the quality of thema, but occasionally it seems to adopt the form which mixes the strict variation and free variation. This work is thought to pursue the unification of musical ideas through logical, systematic application and transformation of thema. G.P.Telemann's Sonata is made up of four movements, and each movement adopts the 2 part form (1st movement), sonata form (2nd movement), reduced 2 part form (3rd movement) and rondo (4th movement). It is notable in this work, to make good use of transformation and imitation of systematic counterpoint through stretto.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE