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한국 여성사회교육에 관한 연구

Title
한국 여성사회교육에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF KOREAN FEMINIST NON-FORMAL EDCUATION : IN THE VIEWPOINT OF LETTY M. RUSSELL' HUMANIZATION EDUCATION
Authors
金智惠
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
한국여성사회교육Letty M. russell인간화교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis is to introduce the things about "the realization of women's humanity." For this purpose, criticizing the failure of the current Korean feminist non-formal education(KFNE) for women's an alternative to overcome the current crisis of the KFNE. Followings are the procedures and contents of the study: In the first chapter, basing on the problems of dehumanization in contemporary society, especially women's dehumanization, this thesis proposes the necessity of the critical considerations about the history of the KFNE and the present educational conditions, and clarifies the purpose and the meanings of this essay. In the second chapter which is suggested the foundations of theoretical basis for the feminist non-formal education, it is divided by two parts. The one part makes observations of the definitions and principles of non-formal education, and takes into considerations about the feminist non-formal education in the respect of the conflict sociological theory. The others part suggests the rationale of the theology of education which was claimed by Letty M. Russell for the women's humanization. In the third chapter, the author, in the viewpoint of "women's humanization", criticizes the history of KFNE which was divided in three periods, the current major institutions, and the content(curriculum) of the KFNE. In the fourth chapter, On the foundations of educational theory for women's humanization which was suggested in chapter 2, the history and the present educational conditions which was considered in chapter 3, this thesis suggests the ideal educational purpose that it was clarified by "the realization of women's humanity", "the learning community" as educational context and critical consciousness(conscientization)" as the feminist educational method. At last, the fifth chapter concludes by saying that it summeries the total contents, clarifies the significances and the limitations of this thesis, and proposes the necessity of the forward studies.;본 논문은 "여성의 인간화" 실현을 위한 목적 하에, 기존의 한국 여성사회교육의 역사와 교육내용이 여성의 해방과 인간성 실현에 실패했음을 비판하고, 온전한 여성 민간성의 실현을 목적으로 하는 교육을 모색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 제1장은 본 논문의 서론 부분으로 현대 사회의 비인간화 문제와 특히 여성의 비인간화에 대하여 문제의식을 가지고 기존의 한국기독교 여성 사회교육의 역사와 교육현황에 대한 비판적 고찰의 필요성을 제시한 뒤, 본 논문의 연구목적과 의의를 밝혔다. 제2장에서는 여성의 인간화를 목적으로 하는 기독교 여성 사회교육의 이론적 근거를 밝히는 것으로써, 크게 두가지 부분으로 나누었다. 첫번째 부분은 사회교육의 정의와 원리를 정리하고 갈등론적인 교육사회학 이론에서의 여성 사회교육의 성격을 점검해 보는 것이다. 두번째 부분은 이를 위한 신학적 근거로서 러셀의 여성 인간화를 위한 교육신학적인 이해를 제시하였다. 제3장에서는 여성의 "인간화"의 관점에서 한국 여성사회교육의 역사를 세부분으로 나누어 비판적으로 고찰해 보고, 다시 현대의 한국 여성사회교육의 대표적 교육기관들과 이 기관들에서 행해지는 교육내용에 대하여 비판적으로 고찰하였다. 제4장에서는 2장에서 밝힌 여성인간화를 위한 교육의 이론적 근거와, 3장에서 한국 여성사회교육의 역사와 현장을 비판적으로 고찰한 것을 토대로 하여, 바람직한 교육목적(여성의 인간화의 실현)과, 교육의 장(학습공동체), 그리고 교육방법 (파트너쉽과 의식화)을 제시하였다. 마지막으로 제5장은 본 논문의 결론으로 논문 전제의 연구내용을 요약, 종합한 뒤, 논문의 의의 및 한계를 밝힘으로써 앞으로의 후속 연구의 필요성을 제언하면서 본 논문을 마쳤다.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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