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L.v. Beethoven의 Piano Sonata Op.109와 C.A. Debussy의 Reflets dans l'eau에 관한 연구

Title
L.v. Beethoven의 Piano Sonata Op.109와 C.A. Debussy의 Reflets dans l'eau에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on L.V. Beethoven's Piano Sonata, Op. 109 and C.A. Debussy's Reflets dans l'eau
Authors
金惠玲
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BeethovenPiano Sonata Op.109debussyreflets dans l'eau
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The goal of this thesis is to study L. V. Beethoven's Piano Sonata Op. 109 and C. A. Debussy's Reflets dans l'eau, Images I which were also included in the repertoire of my graduation performance. The content of this study can be classified into two parts, the two composers' styles and practical analysis on these two pieces. In the case of Beethoven, this study IS focused on the general characteristics of his late Piano Sonatas, the formation OF movements in Piano Sonata Op. 109, treatment of theme, tonality, method of expression and his distinctive compositional techniques. In the case of :Debussy, the harmony, melody, rhythm and form of his own expressionistic music and the way his impressionism is usually realized is examined through the practical analysis on Reflets duns I 'eau Beethoven's Piano Sonata Op.109 is composed of three movements, the first and second movements in sonata form and the third in variation form. The first movement shows two contrasting themes alternately as in rondo form. While the first theme proceeds at a vivace tempo, while the second proceeds in an adagio tempo. The second movement is in six-eight time in scherzo style, prestissimo. The second movement gives a sense of unity through the continuous repetition of the first theme. Especially, the melody of the bass of the first theme repeats in canon form in the development. In regards to the harmony, long suspensions, passing tones and modulation occur frequently. Beethoven gives a importance to in the third movement since it is the core of the whole work. The length of the third movement is longer than that of the first and second movements together. This third movement consists of a main theme (and six variations each having different features. Debussy's Reflets dam l'eau shows an impressive picture of the theme through delicate arppeggios in a wide musical range and a variety of change in dynamics. In addition, it also shows the peculiar tone and sonority of his Impressionism, that is to say, a distinctive sonority, with the use of the whole-tone scale, chromatic scale, 9th chord, 11 th chord, chord successions and long pedal points.;본 논문은 필자의 대학원 졸업 연주 곡목중 Ludwig van Beethoven(1770-1827)의 Piano Sonata Op.109와 Claude Achille Debussy(1862 - 1918)의 영상 제1집 중 물의 반영( Reflets dans 1'eau )에 관하여 고찰한 것이다. 논문의 내용은 각 작곡가의 작품양식에 대한 특성과 작품분석으로 분류하였는데, Beethoven의 경우, 후기 피아노 소나타에 나타나는 특징과 Piano Sonata Op.109의 악장구성, 주제의 취급, 조성, 표현방법, 특징적인 작곡기술을 중심으로 살펴 보았다. 또한 Debussy의 경우에는 그가 창시한 인상주의 음악의 화성·선율 리듬·형식에 관하여 살펴보고, 물의 반영을 분석하여 피아노 작품에서 인상주의가 어떻게 구현되었는지에 관하여 고찰 하였다. Beethoven의 Piano Sonata Op.109는 3악장구조로 제1악장과 제2악장은 소나타 형식을 제3악장은 변주곡 형식을 채택하고 있다. 제1악장은 vivace의 빠른 도약진행을 하는 제1주제와 adagio의 느린 순차진행을 보이는 대조적인 제2주제가 마치 론도형식과 같이 번갈아 나타난다. 제2악장은 6/8박자의 prestissimo로 scherzo풍의 악장이다. 2악장 전체를 통하여 제1주제의 요소가 등장함으로써 통일감을 형성하는데, 특히 제1주제의 하성부 선율은 발전부에서 Canon의 형태로 나타난다. 또한, 화성적으로 긴 계류음과 경과음이 많이 사용되었고, 전조도 자주 일어나고 있다. 제3악장은 이 곡 전체의 핵심으로 Beethoven은 이 악장에 많은 중량감을 부여했으며, 연주시간상으로도 제1, 2악장을 합한 길이보다 길다. 주제와 6개의 변주로 구성되었으며, 이들은 각각 개성적 특징을 지닌다. Debussy의 물의 반영은 곡전반에 펼쳐진 넓은 음역의 섬세한 아르페지오와 다양한 강약의 변화로 표제의 인상적인 모습을 그리고 있다. 또한, 화성적으로도 온음음계와 반음계 진행, 9화음, 11화음의 사용, 연속적인 화음진행, 긴 지속음을 사용하여, 인상주의 특유의 음색과 울림, 즉 색채감 짙은 소리를 만들어내었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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