View : 39 Download: 0

C. A. Debussy의 Images I집에 관한 연구

Title
C. A. Debussy의 Images I집에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on C.A. Debussy's Images I
Authors
이소영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
DebussyImages음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 연주곡목중 Claude Achille Debussy(1862 - 1918)의 [Images Ⅰ]에 대한 연구이다. 20세기 음악발전에 있어서 중요한 프랑스 작곡가이며, 가장 영향력이 컸던 사람중 하나는 C. A. Debussy이다. 20세기 현대음악으로 향하는 최초의 중요한 움직임은 인상주의였는데, 이것은 프랑스의 회화나 조각, 시에 있어서의 인상주의 운동에 대한 음악적 경향이라고 할 수 있다. 프랑스의 화가 Claude Monet(1840-1926), Famille de Gas(1834-1917), Auguste Renoir(1841-1919)의 미술에서 시작된 용어로 감성의 효과를 중시하는 기교에서 나온 말이며 막연하고 파악할 수 없는 색채와 물, 빛과 같은 자연의 대한 긴밀함을 음악적 소재로 하여 인상주의 음악으로 발전하였다. Debussy가 인상주의 회화를 모방하는 것이 아니라 그의 음악적 경향 즉, 자연에 대한 애착, 색채적 화성, 구체적이기보다 불분명하고 암시적인 음악이 인상주의를 추구하게 된다. 그의 피아노 음악에 있어서의 인상주의 표현기법은 선율위주가 아닌 화성중심의 음악적 색채감을 중요하게 다루는데 5음음계, 온음음계등의 다양한 음계와 선법의 선택, 종전과 다른 화음인 7,9,11,13화음, 병진행, 자유로운 리듬과 넓은 음역, 지속적 페달을 사용한 음향 등이 음악적 특징이라 할 수 있다. 본 연구에서는 이와 같은 Debussy 피아노 음악의 특징을 살펴보고 특히 1905년에 작곡된 [ImagesⅠ]의 3곡을 자세히 다루어 보았다. 제1곡 Reflet dans l'eau(물에 비치는 그림자)는 화성을 통해서 물에 비치는 영상을 잘 묘사하고 온음음계, 5음음계, 병진행등이 특징적이며, 제2곡 Hommage a、 Rameau(라모를 찬양하며)는 라모에 대한 존경을 표현한 느린 사라방드(Sarabande)로 유니슨(Unison)과 대위법적 진행을 보인다. 제3곡 Mouvement(움직임)는 기교적으로 뛰어난 곡으로 리듬의 반복성이 음의 운동감을 잘 나타내 주고 있다.;This Thesis is a study on Images I composed by Claude Achille Debussy (1862-1918), which had been one of my repartory of Graduation recital, necessary for master's degree. C. A. Debussy was one of the most important and influential French composers in twentieth century music development. Impressionistic music was the first important movement towards twentieth century contemporary music. It was the musical tendency of Impressionism in French painting, sculpture and poetry. The word "Impressionism" was introduced by the French painters Claude Monet (1840-1926), Famille de Gas (1834-1917) and Auguste Renoir (1841-1919) and comes from the thchnique stressing the effects of feeling. It chose obscure and unrecognizable colors, the intimacy of nature like water and light as its subjects, and this movement developed into Impressionistic music. Debussy did not imitate Impressionistic painting, but rather his own musical tendency - affection for nature, colorful harmony, obscure and suggestive music rather than definite music - pursued the ideal of Impressionism His Impressionistic method of expression in piano music deals more with harmony than melody. The characteristic of his music is various kinds of pentatonic-scales, whole-tone scale, various modes, 7th, 9th, 11th triads and parallel progression, free rhythm, a wide musical range, continuous pedal and so on. This thesis examined the characteristics of Debussy's piano works, especially in detail the three parts of Images I composed in 1905. The first part, Reflets dans l'eau describes well the images reflected by water through harmony and it's characteristics are the whole-tone scale, pentatonic scale and parallel progression. The second part, Hommage a` Rameau which expresses respect for Rameau, is a slow sarabande. It shows the unison and contrapuntal progression of the Baroque style. The third part, Mouvement, which is noted for its technical brilliancy, shows well the movement of tone through repetition of rhythm.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE