View : 853 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박선영-
dc.creator박선영-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:14Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:14Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022078-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180147-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022078-
dc.description.abstract본 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 S. Rachmaninoff의 <Variations on a Theme of Corelli, Op.42>에 관한 연구이다. 본 연구는 Rachmaninoff의 피아노 음악과 <Variations on a Theme of Corelli, Op.42>의 음악적 특징을 연구함으로써 연주에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. S. Rachmaninoff는 러시아 후기 낭만파 음악을 대표하며 당시의 현대음악적 경향을 따르지 않고 낭만주의 음악양식을 고수한 작곡가이다. 또한 그는 뛰어난 피아니스트였기 때문에 피아노 작품을 많이 남겼는데, 그의 피아노 음악은 낭만주의의 전형적이고 독창적인 특징과 감정의 섬세한 표현력과 대담성이 잘 어우러진 러시아 낭만 음악의 특징을 이루어 자유로운 형식으로 구성되었고, 다양한 리듬을 표현하였으며 풍부하고 서정적인 선율과 발전된 반주형태, 음악적 변화를 주기 위한 반음계적 진행이 자주 사용되었다. 그의 마지막 피아노 작품인 <Variations on a Theme of Corelli, Op.42>는 Corelli의 Violin Sonata Op.5, No.12의 주제를 그대로 사용하였으며, Theme~Var.7, Var.8~lntermezzo, Var.14~var.20의 세 부분으로 나뉘며, 주제와 각 변주들은 서로 유기적인 관계를 맺고 있다. 각 변주들은 반음계적 선율의 진행 위에 붓점리듬, 교차리듬, 당김음 등의 다양한 리듬을 보여주었고 반음계적 화성과 비화성음 등의 사용으로 곡의 분위기를 나타내었다.;This thesis is a study of <Variations on a Theme of Corelli, Op.42> by Rachmaninoff which was part of the repertoire of the recital for the completion of the graduate school course. The purpose of this study is to investigate the characteristics in Rachmaninoffs piano music style in general, and <Variations on a Theme of Corelli, Op.42> in particular, and promote understanding about it's performance. S. Rachmaninoff is the conservative composer who represented late romantic music of Russia and didn't follow then modern musical tendency and adhered to romantic style. Also he was an excellent pianist that he composed lots of works for piano, which have typical and unique characteristics, sensitive express boldness and darlingness of Russian Romantic music. In then, he used free forms, diverse rhythms and often chromatic scales to develop rich, lyrical melodies and accompaniments and give musical variations. <Variations on a Theme of Corelli, Op.42>, his last work for piano, follows the theme of <Violin Sonata Op.5, No.12> by Corelli and is divided into three parts, Theme-Var.7, Var-8-Intermezzo, and Var.14-Var.20 in which theme and each variations have organic relations. Each variations show various rhythms such as dotted and cross rhythms and syncopation on chromatic melodies and accomplish certain atmosphere of each pieces through the use of chromatic and non-chromatic chords.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. S. Rachmaninoff의 피아노 음악 = 2 Ⅲ. S. Rachmaninoff의 <Variations on a Theme of Corelli, Op.42> = 6 A. 작품 배경 = 6 B. 작품 분석 = 7 Ⅳ. 결론 = 37 참고문헌 = 39 ABSTRACT = 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1311357 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectRachmaninoff-
dc.subjectVariations-
dc.subjectTheme-
dc.subjectCorelli Op.42-
dc.titleS. Rachmaninoff의 Variations on a theme of Corelli, op.42에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of <Variations on a Theme of Corelli, Op.42> by S. Rachmaninoff-
dc.format.pageiv, 42p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1996. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE