View : 52 Download: 0

S. Rachmaninoff의 Variations on a theme of Corelli, op.42에 관한 연구

Title
S. Rachmaninoff의 Variations on a theme of Corelli, op.42에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of by S. Rachmaninoff
Authors
박선영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
RachmaninoffVariationsThemeCorelli Op.42
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 S. Rachmaninoff의 에 관한 연구이다. 본 연구는 Rachmaninoff의 피아노 음악과 의 음악적 특징을 연구함으로써 연주에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. S. Rachmaninoff는 러시아 후기 낭만파 음악을 대표하며 당시의 현대음악적 경향을 따르지 않고 낭만주의 음악양식을 고수한 작곡가이다. 또한 그는 뛰어난 피아니스트였기 때문에 피아노 작품을 많이 남겼는데, 그의 피아노 음악은 낭만주의의 전형적이고 독창적인 특징과 감정의 섬세한 표현력과 대담성이 잘 어우러진 러시아 낭만 음악의 특징을 이루어 자유로운 형식으로 구성되었고, 다양한 리듬을 표현하였으며 풍부하고 서정적인 선율과 발전된 반주형태, 음악적 변화를 주기 위한 반음계적 진행이 자주 사용되었다. 그의 마지막 피아노 작품인 는 Corelli의 Violin Sonata Op.5, No.12의 주제를 그대로 사용하였으며, Theme~Var.7, Var.8~lntermezzo, Var.14~var.20의 세 부분으로 나뉘며, 주제와 각 변주들은 서로 유기적인 관계를 맺고 있다. 각 변주들은 반음계적 선율의 진행 위에 붓점리듬, 교차리듬, 당김음 등의 다양한 리듬을 보여주었고 반음계적 화성과 비화성음 등의 사용으로 곡의 분위기를 나타내었다.;This thesis is a study of by Rachmaninoff which was part of the repertoire of the recital for the completion of the graduate school course. The purpose of this study is to investigate the characteristics in Rachmaninoffs piano music style in general, and in particular, and promote understanding about it's performance. S. Rachmaninoff is the conservative composer who represented late romantic music of Russia and didn't follow then modern musical tendency and adhered to romantic style. Also he was an excellent pianist that he composed lots of works for piano, which have typical and unique characteristics, sensitive express boldness and darlingness of Russian Romantic music. In then, he used free forms, diverse rhythms and often chromatic scales to develop rich, lyrical melodies and accompaniments and give musical variations. , his last work for piano, follows the theme of by Corelli and is divided into three parts, Theme-Var.7, Var-8-Intermezzo, and Var.14-Var.20 in which theme and each variations have organic relations. Each variations show various rhythms such as dotted and cross rhythms and syncopation on chromatic melodies and accomplish certain atmosphere of each pieces through the use of chromatic and non-chromatic chords.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE