View : 1268 Download: 0

Pierre Boulez의 Structures la에 대한 연구

Title
Pierre Boulez의 Structures la에 대한 연구
Other Titles
(A) Study of Pierre Boulez's "Structures for two Piano I"
Authors
이지영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Pierre BoulezStructuresIa음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 음악을 규정 짓는 특징 중의 하나인 음렬기법은 통일성이 결여된 무조음악에 대한 필연적인 결과로 Arnold Schoenberg (1874~1951)의 12음 기법으로부터 시작된다. 쉔베르크의 제자인 Anton von Webern(1883~1945)은 이 12음 기법에 더하여 음렬조직의 경제성을 구현한 점묘주의적 음악 특징을 보여주며, 짜임새 있는 구성과 긴밀하고 절제 있는 표현력을 심어주었다. Olivier Messiaen(1908~1991)은 이 음렬원리를 Mode의 형태로 계승 발전시켰고, 그의 작품 Mode de valeurs et d'intensite′s에 영향을 받은 Pierre Boulez(1925~ )는 Structures for two PianosⅠ을 작곡하게 된다. Pierre Boulez가 1951년~1952년에 작곡한 Structures for two PianosⅠ은 총음렬주의의 대표적 작품으로 Messiaen의 Mode de valeurs et d'intensite′s의 Mode 'DivisionⅠ'에 사용된 음길이 음렬과 음고 음렬을 그대로 사용하였다. 또한 음고(Pitch), 음길이(Duration), 강약(Dynamics), 주법(Attack)은 음고 음렬에 의해 작성되어진 2개의 Matrix를 통해 곡에 적용되는데 이 4가지 매개변수는 12가지로 음렬화 되었을 뿐 아니라 순열적 기법 (Permutational Technique)에 의해 악곡에 구성되어진다. 본 논문에서 연구한 Ia는 Ia, Ib, Ic의 3부분으로 나뉘어진 이 작품의 첫 부분으로 115 마디로 이루어져 있고, 음고와 음길이에 사용되는 Matrix의 변화를 기준으로 크게 A, B두 부분으로 나누어 지며 속도 변화에 따라 11부분으로 세분화된다. PianoⅠ 과 PianoⅡ의 음고(Pitch)음렬과 음길이(Duration)음렬의 관계에 었어서는 전위형(Inversion)으로 구성 되며 A,B 두 부분에 걸쳐 원형음렬에서 파생된 48가지 음렬형이 음고음렬과 음길이음렬에서 모두 쓰인다. 또한 강약(Dynamics)과 주법(Attack)에서는 Matrix의 대각선방향에서 얻어지는 4가지 음렬형이 쓰여진다. 이 곡은 Structure라고 하는 제목에서 알 수 있듯이 음악적 내용의 강조보다는 구조적인 면에 역점을 둔 작품으로 작곡가가 4가지 매개 변수(Parameter)인 음고, 음길이, 강약, 주법등을 음렬화 하여 2개의 Matrix에 의해 조절하며 동시적으로 적용하지만, 상호 연관성은 찾기 힘들며 각기 독립된 것으로써 작곡가의 선택적 자유에 의해 작품 안에 존재한다.;Serial technique, one of the major features of modern music, originated from the twelve-tone technique of Arnold Schoenberg (1874∼1951) which inevitably resulted from atonal music with lack of unity. Anton von Webern (1883∼1945), a successor of Schoenberg, shows in his works features of pointillism with economy of serial formation, well-organized plot and clear expression. Olivier Messiaen succeeded to and developed it independently in the form of Mode and later Pierre Boulez (1925- ) composed Structures for ,two pianos 1 impressed by Mode de Valeurs et d´intensite´s, In Structures for two pianos I, a typical outstanding work of total serialism composed by Boulez in 1952, the mode of "Division I" of Mode de Valeurs et d´intensite´s by Messiaen is used as its rhythm series and pitch series technique. In addition pitch, duration, dynamics and attack are applied by two matrices of pitch series and these 4 parameters are serialized as well as consisted a work by use of permutational technique. This work consists of three parts : Ia, Ib, Ic. Ia, its first part, which is considered in this thesis, is made up of 115 bars. It is divided into two parts, A and B,by change of matrix in pitch and duration and is split up into 11 parts by tempo changes. Association Piano Ⅰ and Piano Ⅱ is comprised of each inversion of a pitch series and a duration series and is used in 48 patterns which are transformed from the original form in two parts of A and B. Dynamic and attack series are presented in four patterns which are derived from the diagonal direction. While four parameters -- pitch, rhythm, dynamics and attack -- are regulated and applied simultaneously by the designated Matrix, it is difficult to find a mutual association: that is, all of the four parameters exist independently in the work being selected by the free will of the composer. As seen in the title "Structure", it is a musical work where the composer puts emphasis on structural features rather than on musical features.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE