View : 980 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유연하-
dc.creator유연하-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:13Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:13Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022076-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180145-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022076-
dc.description.abstract본 논문은 George Frideric Handel (1685-1759)의 건반을 위한 작품들, 즉 합시코드를 위한 곡들을 연구한 것이다. Handel의 건반음악 작품들은 그의 성악음악 작품들에 비해 상대적으로 규모가 작으며, 작품의 수도 그리 많은것은 아니다. 그러나 그의 건반음악 작품들은 Handel의 특징적인 음악양식들과 그의 작곡기법등을 보여주는 곡들이다. 또한 그들의 기본적인 아이디어들이 다른 대규모의 작품들속에 다시 사용되는 것을 볼때, Handel의 건반음악 작품들이 그의 음악에서 기초적 지표가 되었다는 것을 발견할 수 있다. Handel의 음악속에는 그 시기 여러 다양한 문화와 전통의 영향들이 통합되어 내재되어 있는데, 그의 건반음악에서 역시 다양한 음악양식의 영향들을 찾아볼 수 있다. Handel의 건반음악 작품들은 여러 음악양식들의 융합속에서 Handel 자신의 개성적인 양식이 성립되는 것을 보여준다. 독일과 영국의 음악양식 영향은 그리 강하게 드러나지는 않는다. 오히려 프랑스와 이태리, 특히 이태리 음악의 영향이 지배적이여서 그 형식과 음악적 내용, 또한 작곡기법 등에서 이태리 작곡가들의 영향이 강하게 나타날 뿐 아니라, 새로운 이태리 음악의 양식 즉 선율적이고 화성적인 우아한 양식(gallante style)의 경향을 지니고 있음을 볼 수 있다. Handel의 건반음악은 그의 생전에 출판된 4권의 작품집과 사후에 발견된 여러 작품들로 구성되어 있다. 4권의 작품집중 첫번째는 1720년의 '건반악기를 위한 조곡 모음집'(Suite de pieces pour le clavecin)이며, 두번째는 작곡가의 허가 없이 출판된 1733년의 7개의 조곡과 2개의 샤콘느로 이루어진 작품집이었다. 세번째 작품집에는 2개의 조곡과 10곡의 다양한 소품들이 포함되며, 마지막 작품집은 1735년의 '오르간이나 합시코드를 위한 여섯개의 푸가 또는 독주곡'(Six fugues or voluntarys for the organ or harpsichord)이다. 이들 중 제1권과 제4권이 Handel의 가장 훌륭한 건반악기 작품들로 그 예술적인 가치에서 높은 평가를 받고있다. Handel 사후에 출판된 작품들은 그 종류와 규모에 있어서 다양하며, 유럽의 여러 지역에서 산발적으로 발견되었고, 특별히 그의 초기 양식들을 잘 보여주는 곡들이다. Handel의 건반음악 작품들속에 나타나는 음악양식들을 살펴보면, 형식면에서는 전통적인 2부형식을 주로 사용했으며, 특히 조곡의 악장 배열에 있어서 매우 자유로웠고, 교회 소나타의 양식을 취한 곡도 있었다. 그의 선율은 비대칭적이고 길게 연장되는 악구에 의해 연속성과 표현력을 지니고 있다. 리듬은 다양하며 화성은 전체적으로 온음계적이다. 짜임새에 있어서는 다성적인 악곡에서도 단성적인 경향이 나타나 수직적인 화성을 의식했던 것을 볼 수 있으며, 푸가 양식은 견고하면서도 융통성있는 성부진행으로 건반악기 연주에 적합하다. Handel의 건반음악, 특히 조곡에 나타나는 악장들의 주제적인 통일성은 그의 특징적 양식이며, 하나의 같은 아이디어에서 시작하여 각 악장들이 각기 개별적으로 진행하는 즉흥연주의 요소를 보여주고 있다. 그 뿐 아니라 Handel의 건반음악은 그 악보 자체로 완성된 것이 아니라 기본적인 구조만을 기보한 것이므로, 실제적인 연주에서는 바로크 시기의 연주관습에 대한 지식을 겸비해야만 작품성을 충분히 표현하는 연주를 할 수 있을 것이다.;This thesis is on George Frideric Handel's keyboard music. Handel's keyboard works are relatively small in their output, when compared with his other vocal music. But his keyboard works show his characteristic styles and methods of composition in them. And the fact that the basic ideas of Handel's keyboard pieces were re-used in his other works of bigger scale proves that his keyboard music served as a basic ground for his music. Handel's music, including keyboard music, is influenced by many different cultures and traditions of that period in Europe. Yet, despite of this combination of different musical styles blended in his music, Handel establishes his own personal style. German and English style do not appear as strongly as that of Italy and France. The influence of the new Italian musical style, whicn is gallante style, is doninant in Handel's keyboard music. Handel's keyboard music is consisted of 4 collections, published during his life time and number of various posthumous pieces, Among the 4 collections, the first is 'Suite de pieces pour le clavecis', published in 1720. The second collection, including 7 suites and 2 chaconne, was published in 1733 without the composer's consent. The third collection contains 2 suites and 10 of various pieces. The fourth is 'Six fugues or voluntarys for the organ or harpsichord' which was published in 1735. The first and fourth collections are the greatest of Handel's keyboard works. His posthumous pieces are various in their scales and forms. They are the materials which display Handel's early style. Handel's musical styles are manifested in his works for the harpsichord. Generally, he used binary forms for the individual movements, with occasional rounded-binary forms. In arranging the movements in his suites, he took the freedom of not restricting the movements within the conventional order or the dance movements. One of his suites actually takes the style of 'sonota da chiesa'. Handel's melodies have continuity and expressions because of unsymmetric and extended phrases. Rhythm, usually, is not very complicated but in some cases, distictive rhythmic patterns are used. In texture, Handel's keyboard music is rather homophonic, and in his fugal movements, he used solid and flexible part-writing which made them adaquate for the keyboard instruments. Thematic unity that appears in Handel's keyboard pieces is his characteristic style. Movements starting with the same idea and taking their own individual courses show the element of improvisation. Handel's keyboard pieces are not complete on their written music alone, because they only contain basic structures. Therefore in practical performing of Handel' s keyboard music, one must have the knowledge of performing practice in Baroque period, such as improvisation and embellishments, to manifest the full value of it.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 시대적, 양식적 배경 = 2 Ⅲ. Handel의 건반음악 작품들 = 8 Ⅳ. Handel의 건반음악 작품에 나타나는 음악양식 = 20 Ⅴ. 결론 = 43 참고문헌 = 45 ABSTRACT = 48-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1491807 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectHandel-
dc.subject건반음악-
dc.subject음악학-
dc.titleGeorge Frideric Haendel의 건반음악에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on George Frideric Haendel's Keyboard Music-
dc.format.pagevi, 51p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1996. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE