View : 632 Download: 0

Benjamin Britten 의 가곡에 관한 연구

Title
Benjamin Britten 의 가곡에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Benjamin Britten's Song cycle : Focused on [A Charm of Luullabies, op. 41]
Authors
양혜정
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Britten가곡CharmLullabies
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Benjamin Britten(1913-1976)은 오페라를 포함한 많은 무대 상연 음악과 관현악곡, 합창곡, 실내악곡, 기악음악, 영화나 연극의 부수음악등 다양한 쟝르에 걸쳐 많은 작품을 남긴 작곡가이다. Britten은 특히 20세기 영국 성악음악 분야에서 큰 발전을 이룩하였으며 H. Purcell의 영향을 받은 보수적인 입장의 작곡가였으나 그 전시대까지의 음악적 전통위에 20세기적인 작곡기법들을 가미하여 새로운 음악을 작곡하였다. 본 논문은 Britten의 연가곡을 대상으로 하여 Britten만의 독특하고 다양한 작곡기법들에 관하여 여러 문헌과 악보를 통해 고찰하고, 그의 13곡의 연가곡 중 [A Charm of Lullabies, op. 41]의 5곡의 선율구조를 중심으로 분석, 연구한 것이다. 분석에 앞서 B. Britten의 연가곡에 나타난 전반적인 특징 - 각각의 개별악곡에 나타난 형식, 성악부 선율과 피아노부의 선율, 리듬적, 화성적 특징, 조성체계, 주제적 동기의 전개방법-을 종합하고 [ A Charm of Lullabies, op. 41 ]을 분석하는 내용으로 이루어 졌으며 그 결과 다음과 같은 특징을 갖고 있음을 알 수 있다. 악곡의 형식은 3부 형식이 대부분이고 제3곡과 제4곡은 2부 형식으로 되어 있으며, 각 부는 성악부 선율의 진행에 의해 다시 2개 혹은 3개의 section으로 구분된다. 제1곡과 제2곡, 제5곡은 통절형식이고 제3곡과 제4곡은 유절형식으로 되어 있다. 가사는 서로 다른 5명의 시인이 쓴 시를 가사로 채택하였으며 "자장가"라는 점에서 주제적 통일감을 형성한다. 성악부 선율은 순차진행과 도약음정, 중, 감음정의 진행이 고루 섞여서 나타나며 원조의 tonic이 3화음 화음선의 선율윤곽으로 강조되며 낭독조선율, 반음계적 선율, 선법이 채택, 사용되었다. 각 개별악곡은 피아노부로만 된 짧은 도입구와 종결구를 가지며 피아노상성부는 성악부 선율과 부합되어 사용하거나 성악부 주요음의 진행을 미리 제시하기도 한다. 조성은 각 부분에 따라 전통적인 조성 또는 복조성이 나타나며 3도 관계로의 전조가 일어나고 화성면에서는 전통적인 3화음과 7화음을 중심으로 여러 변화화음등의 화성적 소재를 택하며 3도, 4도관계의 근음 진행으로 화성이 진행된다. 리듬은 syncopation과 붓점리듬이 특징적이며 주제적 동기의 전개에 있어서 각각의 개별악곡들은 하나의 주제적 동기를 계속 변형, 발전시키며 동형진행, 전위, 역행, 변형, 모방, ostinato로 지속되는 경우가 많고 특히 피아노의 하성부는 ground bass motive, pedal point가 나타난다. 비화성음으로는 특히 appogiatura와 double appogiatura가 중요하게 사용되는데 해결음과 동시에 나타나는 20세기적 작곡기법을 사용하였으며 임시표에 의한 불협화음을 구성하는 경우가 많다. 피아노부는 성악부와 반진행을 하거나 서로 모방, 예시하는 등의 유기적인 결합을 하고 dynamic은 대조되는 요소를 교대로 사용하여 대조성을 형성한다.;Benjamin Britten(1913-1976) was a composer, and produced much stage music and operas, and his various range of composition includes other forms such as orchestral music, choral music, chamber music, instrumental music and even incidental music for films and plays. He contributed greatly to the development of 20th century British vocal music. Although he was a conservative influenced by H. Purcell, he composed his own music, based on previous musical tradition and onto that adding 20th century compositional technique. This Study aims to analyze his ingenious, unique and variant composing technique, especially melody, through examining various documents and notes, mainly concentrating on the analysis of B. Britten's song cycle, [ A Charm of Lullabies, op. 41 ] among 13 Britten's song cycles to study the character of his vocal music. Firstly, the general features in his song cycles are classified into forms, vocal melodies, and piano accompaniment, modulations and harmony structures, rhythms, tonality, the technique of motives and to analyze [ A Charm of Lullabies, op. 41 ]. The conclusions are as follows : All songs except the 3rd, 4th songs can be partitioned into 3 parts, one part is partitioned into 2 or 3 small sections The lst, 2nd, 5th are composed through-composed form. Text is made 5 poems, which are written by 5 different poets and thematic unity is formed by poem's subject, lullaby. In the whole vocal melody is composed stepwise, leaping melody, augmented and diminished interval, Arioso mode, Declamatory, Recitativo, chromatic progression, modes and tonic triadic arpeggation. Each song has short introduction and postlude by piano, and piano accompaniment mostly progresses parallel to the vocal melody. Besides, it includes the imitating progression and prescience between the vocal and piano accompaniment. The tonality has Major-minor or tonality-modality, bitonality and traditional modulation. making the traditional the third and seventh chord as well as the ornamented, borrowed, converted chords the main chord. The forms of rhythm are syncopation and double dotted rhythm, applied to the whole. The developing system of motives are varied sequential progression, inversion, retrograde, imitation, ostinato. piano accompaniment chooses ground bass motive and pedal point, which has contrast motion with vocal part. Non-harmonic tone and the usage of the frequent discords especially appogiatura and double appogiatura, give it 20th century mood, mixed resolution simultaneously. The dynamics of Britten's songs formed rapidity and contrasts.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE