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O. Messiaen의 Vingt regards sur l'enfant-Je´sus 중 제15곡 "Le baiser de l'enfant-Je´sus"에 관한연구

Title
O. Messiaen의 Vingt regards sur l'enfant-Je´sus 중 제15곡 "Le baiser de l'enfant-Je´sus"에 관한연구
Other Titles
(A) Study on "Le baiser de l'enfant-Je´sus" in Vingt Regards sur l'enfant-Je´sus by O. Messiaen
Authors
김재량
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
MessiaenVingt regardsl'enfant-Je´susBaiser
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Olivier Messiaen (1908-1992) 은 독자적인 음악어법을 통해 자신만의 음악세계를 구축한 작곡가이자 이론가, 교육가로서 20세기 현대음악의 흐름에 있어 중요한 위치를 차지하고 있다. 그는 전생애에 걸쳐 받은 다양한 영향들을 자신의 음악에 수용하면서도 20세기의 어떤 사조에도 포함되지 않는 독특한 음악양식을 확립했다. Messiaen의 음악은 기본적으로 그의 독실한 카톨릭 신앙에 근거하며 이를 바탕으로 인간과 자연에 대한 사랑을 표현하고 있다. 또한, 그는 자신의 독특한 리듬, 선법, 선율, 화성등의 음악어법을 통해 음악의 색채를 표현하고자 했고, 이를 위해 그는 서양 음악의 전통 이외에 이국적 음향과 리듬, 자연의 새소리등과 같은 음악적 자극이 되는 다양한 요소를 탐구하고 끊임없이 새로운 표현수단을 추구함으로써 자신의 음악어법을 발전시켜 나갔다. Messiaen의 음악적 특징은 그의 대표적인 피아노 작품 vingt regards sur l´Enfant-Je′sus (1944)에 잘 나타나 있다 이 작품은 종교적 상징주의에 근거하며 Messiaen 자신의 종교적 영감에 의한 20곡으로 구성되어 있다. 그는 작품 전체를 통해 신학적 관점에 따른 숫자 상징법과 상징적 의미를 가지는 3개의 주요 순환주제를 통일성 있게 사용하고 있다. 또한 그는 이 작품에서 피아노에서의 다양한 음색을 추구하며 새로운 피아노 기법을 시도하고 있다. 본 논문에서 다룬 제15곡 "Le baiser de l´Enfant-Je′sus" 는 상징적 의미에 의해 5개의 부(section)로 나뉘어 서술적으로 전개되어 진다. 3개의 주요 순환주제 중에서 2개의 주제가 사용되고 있으며 주로 하나님의 주제가 변형되어 곡 전체를 이끌어 나간다. 이 곡에서는 Messiaen의 조옮김 이 제한된 선법 중 제2선법 이 F^(#)Major의 조성과 연관되어 쓰이고 있는데, 이것은 이 곡의 색채를 결정짓는 중요한 요소이며 여기에는 또한 그의 화성적, 선율적 특징이 포함되어 있다. 그리고 그는 무박자적인 리듬 특징과 더불어 첨가가치 리듬을 사용해 색채감을 더해주고 있다. 이외에도 Messiaen은 숫자에 의한 상징성을 역시 이 곡에서도 적용시켜 그 상징적 의미를 강화하는 한편, 곡 전체를 통일시키고 있다.;Olivier Messiaen (1908-1992) was a composer, theorist and educator who created a unique world of his own through his original musical language, and holds an important position in the trends of twentieth century music. While adapting the various influences which he received throughout his lifetime into his works, Messiaen was able to establish his own special style of music which cannot readily be included in any of the other music trends of the twentieth century. The music of Messiaen is basically based upon his sincere devotion to his Roman Catholic faith, and he expressed his love toward humanity and nature with this background. In addtion, Messiaen considered his music as having color. He tried to express the color of music through his unique musical techniques of rhythm, mode, melody and harmony. For such a purpose he explored various elements other than those found in traditional western music that might stimulate his music, such as exotic sounds and rhythms, the sound of nature through bird songs and so forth, and by endlessly seeking new means of expression he advanced his musical language. Messiaen's musical characteristics are well displayed in Vingt regards sur l´Enfant-Je´sus, his representative piano work. This work can be seen as being based upon religious symbolism and is comprised of twenty pieces founded on Messiaen's own religious inspiration. Throughout this work he consistently used symbolism based on numbers from a theological viewpoint, and three main cyclic themes having symbolic meanings in a uniform manner. In addition, he pursued divers colors throughout the orchestral effects and attempts to utilize new piano techniques. The fifteenth piece, "Le baiser de l´Enfant-Je´sus" , which is the focus of the current thesis, is divided into five sections by their symbolic meanings and unfolds in a descriptive manner. In this piece, two of three main cyclic themes are used and the theme of God transformed is the most recurrent and leads the overall pieces. The second mode of the so-called modes of limited transpositions is used with relation to the key of F sharp Major, which is an important factor in determining the color of the piece, and also includes his distinctive harmonic and melodic characteristics. In addition to using ametrical rhythms, he uses rhythms with added values, which add an extra dimension of color. He applies his symbolism based on numbers as well to strengthen the symbolic meaning of the piece and unifies the overall piece through this manner.
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