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Karlheinz Stockhausen의 nr.1/6 분석연구

Title
Karlheinz Stockhausen의 nr.1/6 분석연구
Other Titles
(A) Study of Stockhausen's 『Formel』
Authors
고은영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
StockhausenFormel음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
슈톡하우젠은 20세기초의 다변화하는 시대 상황 속에서 생성된 현대 음악, 그 현대 음악 중에서도 아주 독창적인 영역을 지니고 있다. 그는 자신의 작품들을 통해 점묘 음악에서 그룹 음악, 전자 음악, 우연 음악으로까지 음악적 현상을 설계하고 전개하였으며, 전혀 새로운 기보 언어를 발견, 레코딩 스튜디오와 전자음향 합성에 이르기까지 지속적인 자극을 불러일으켰다. 슈톡하우젠의 음악을 그의 동시대 작곡가들의 작품과 비교해 본다면, 그의 음악은 깊이와 합리성을 갖춘 탁월한 것으로 평가된다. 그에 대해 극대화된 평가는, 아마도 그의 음악의 전체적인 토대가 되며 그 자신의 독창성이 그대로 반영되는 하나의 지속성에서 기인된 것이다. 여기에서 언급하고자 하는 지속성이란 끊임없이 변화되고자 하는 것으로서, 작품 하나하나가 각각의 독립된 작품으로 연관성 없이 사라지는 일회성을 갖는 것이 아니라, 초기 작품이 후기 작품으로까지 그 어떤 연관성을 가지고 끊임없이 변화된다는 것이다. 바로 이 지속성은 하나의 근원으로 내재함으로써 보다 더 혁신적인 작품으로 나아가는 데 가장 중요한 역할을 하고 있다. 이렇듯 그의 초기 작품들에서 나타난 각각의 독특한 특성들은 시간이 지남에 따라 더욱 더 선명하게 부각된다. 본 논문에서 연구한 『Formel(1951)』이 지니는 특성, 즉 음악의 개별적 요소들이 하나의 형태안에 통합되어 사용되는 방식이 1970년 그의 작품 『Mantra』 에서 그대로 적용된다는 점은 바로 이러한 면을 단적으로 보여주고 있다. 『Formel』은 열두 개의 단편(segment)들의 형태가 발전, 변화하는 과정으로 구성되어 있다. 이 열두 개의 단편들은 음의 구조, 시간 구조, 리듬 구조, 다이나믹, 그리고 악기 배치에 있어서 각기 독특한 형태를 가지고 독립적으로 사용되는 동시에 상호 연관된 체계를 이루고 있다. 이들의 연관성에는 additive series의 원칙이 적용된다. 또한 여러개의 요소들로 구성된 독립된 단편들은 다시 합쳐져서 여러개의 그룹을 이루어 발전하게 된다. 즉, 이들은 하나하나가 완전한 독립성을 지닌 객체로서 그룹을 형성하며 그 그룹들은 하나의 연계성 안에 통합된다. 또한 이들의 변형과 발전에 있어서, 각각의 segment들은 그 원형을 그대로 유지하면서 그들이 수반하는 다른 성부들 사이에서의 악기 배치에 의한 음 구조의 변화에 중점을 둔다.;Stockhausen holds a unique place in modern music which was produced in great variety in the early 20th century. He created various musical phenomena such as pointlistic music, group music, electronic music, aleatory music. He discovered a new language which would have an ever-1asting impact on studio-recording, and a synthesis of electronic sound effects. The music of Stockhausen can be considered as being deeper and more rationa1 than those of his contemporaries. This assessment of his music is based on the fact that the whole structure of his music has been made up of his endlessly changing creativity and originality. Even though his music does not seem to have any continuity, it has its own continuity through which each of his works has its different style. The differences which can be found through his works are strongly related, so the continuity of his music has variety and integrity. This continuity has contributed to his making innovative works because it is always placed on the basis of his music. The features of his early works have become established ever more clearly. The character of "Formel (1951)" in this study, that is, the style that the individual elements of music are used in a feature synthetically is applied to his work "Mantra (1970)". "Formel" consists of the processes in which its twelve segments change and develop. These segments have their own characters in sound, time, rhythm, dynamics, and instrumentation. They seem to be very individual stically used, but, in reality, have a strong relation with each other. The rule of 'additive series' is applied to their relationship. The independent segments which are formed of several elements are compounded and developed into several groups. According to these developments, the individual segments are pointed at a variety of tone structure according to the prescribed instrument.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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