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Be´la Barto´k의 "Two Rumanian Dances Sz.43"에 관한 연구

Title
Be´la Barto´k의 "Two Rumanian Dances Sz.43"에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on "Two Rumanian Dances Sz.43" by Be´la Barto´k
Authors
채수아
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Be´la Barto´kTwo Rumanian Dances Sz.43음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업연주 프로그램 중 하나인 Be′la Barto′k(1881-1945)의 Two Rumanian Dances Sz. 43에 관하여 연구한 것이다. Barto′k은 20세기 헝가리의 대표적인 작곡가이자 피아니스트이며 민족음악학자이다. 그는 그 당시 관심의 대상이 아니었던 동유럽의 민속 음악을 전세계에 알리는데 공헌하였다. 이를 위하여 Barto′k은 헝가리와 그 일대 지방을 돌아다니며 직접 농민음악을 채보하였고, 그것들을 바탕으로하여 체계적이고 과학적으로 민족음악학을 연구하였다. Two Rumanian Dances Sz. 43은 1909년에서 1910년에 걸쳐서 작곡된 작품이다. 이 곡은 Barto′k의 초기 피아노 작품 양식을 보여주고 있으며, 루마니아 민속 음악의 여러 요소들을 가지고 있다. Barto′k의 음악 양식은 네 시기로 구분된다. 제1시기(1903-1908)는 Barto′k이 헝가리 마쟈르 지방의 농민 음악에 눈을 뜨고 관심을 가지게 되는 때이다. Barto′k은 헝가리 여러 지방의 민요를 발굴하게 되고, 이러한 헝가리 음악의 특징이 제1시기의 작품에 반영되었다. 제2시기(1908-1926)에는 민속음악적 영향이 나타난 작품과 실험적 정신이 배경이 된 작품이 작곡되었다. 제3시기(1926-1937)는 Barto´k의 원숙기로서 가장 창조적인 시기이며, 대위법을 많이 사용하였고, 음열주의(serialism)적인 작품도 작곡하였다. 제4시기(1937-1945)에서는 이전의 거친 경향에서 탈피하여 서정적인 작품이 작곡되었다. Barto′k의 음악어법은 헝가리 농민음악의 영향을 크게 받았다. 그리하여 단순한 선율, 불규칙한 운율과 parlando-rubato등이 자주 등장한다. 조성에 있어서는 여러 선법이 섞여 있는 모습을 발견할 수 있다. Barto′k이 자주 사용한 음계는 역시 헝가리 음악의 특징적인 음계인 5음음계이다. Barto′k의 화성은 빈번한 7도화음, 삼전음(tritone), 그리고 음덩어리(tone- cluster)등이 자주 등장하며 불협화적이다. 이외에도 다양한 짜임새(texture)와 특이한 악기를 사용한 음색의 대비등이 Barto′k음악어법의 특징이라고 할 수 있겠다. 루마니아 민속 음악의 리듬구조는 기본적으로 정확히 단음절적(syllabic)이며, 'aksak'라고 하는 또다른 리듬이 있다. 루마니아의 민속 선율은 parlando-rubato의 낭송조이고, Doina、라 불리는 특이한 선율 양식을 가진다. Rumanian Dance 제1곡 Allegro vivace는 세 부분으로 이루어져 있다. 곡 전체가 단일주제로 이루어져 있으며, 루마니아 무곡 리듬의 빠르고 강한 부분 사이에 낭송조의 중간부분이 위치하고 있다. 이 곡은 주제가 다양한 방법으로 긴장감 있게 전개되고 있으며, 비교적 단순한 화성, 루마니아 무곡의 리듬, 다양한 다이나믹(dynamics)을 가지고 있다. 제2곡 Poco allegro는 크게 두 부분으로 나누어진다. 이 곡의 두드러지는 특징은 루마니아 민속선율인 Doina、의 영향을 받아 앞짧은 꾸밈음(□□♩)이 계속 나타난다는 데 있다. 이 곡은 세계의 주제가 변형, 발전되는데, 그 기법이 제1곡보다 더 다양하다. 제1곡과 마찬가지로 안정된 조성의 바탕위에 여러 불협화음이 나타나며, 잦은 박자의 변화와 다양한 다이나믹을 가지고 있다.;This thesis is a study on Be´la Barto´k's(1881-1945) Two Rumanian Dances Sz.43 which is part of the present writer's graduate recital program. Barto´k is Hungary's most renowned composer as well as a pianist of the twentieth century and was also a scholar of folk music. He made great contributions in informing the world of East Europe's folk music, which was of little intrest until then. In order to do so, Barto´k collected peasant music of Hungary and its surrounding regions. With these materials he studied folk music in a systematic and scientific manner. "Two Rumanian Dances Sz.43" was composed during a period spanning from 1909 to 1910. The piece shows the earlier styles of Barto´k's compositions and contains many elements of Rumanian folk music. The musical style of Barto´k can be divided into four periods. The first period (1903-1908) was when Barto´k first became aware of and found interest in the peasant music of Hungary's region. Barto´k discoverd folk songs from the various regions of Hungary and these characteristics are reflected in his works during this time. The second period (1908-1926) produced pieces influenced by folk music as well as an experimental mind. The third period (1926-1937) is when Barto´k's music reached maturity and he is at his most creative level , with contrapuntal methods often being used. The fourth period (1937-1945) shows a departure from previous tendencies to musical coarseness, and more lyrical pieces were composed. Barto´k's musical expression was influenced by Hungarian peasant music and thus simple melodies, irreguler rhythms, and parlando-rubato often appear in his works. The tonality contains a mixture of various melodies. The scale most often used is the characteristic Hungarian pentatonic-scale. The harmony is based on seventh chord, tritones, and tone-clusters which appear frequently and are discordant. In addition, diverse texture and contrast in tone color using special instruments can be said to be characteristic of Barto´k's musical expression methods. The rhythm structure of Rumanian folk music is basically monosyllabic, and a rhythm known as 'aksak' can also be found. The folk melodies of Rumania are parlando-rubato declamation and contain a particular melodc style known as Doina˘. Rumanian Dance No. 1 (Allegro vivace) consists of three parts. The whole piece is composed of a single theme, and the mid-portion is placed between rapid and strong dance tune rhythms. The theme is enveloped using a variety of methods and is achieved with an air of tention. It also shows a relatively simple harmony, rhythm based on Rumanian dance tunes, and a diverse dynamics. Rumanian Dance No.2 (Poco allegro) can largely be divided into two parts. The striking characteristic of the piece is in the fact that due to the influence of Doina˘, ditailed grace notes appear continuously. There are three themes in the piece which change and develop, with the techniques more diverse than the No.1. As with the No.1. many dissonant chords appear within a stable tonality, and it contains frequent changes in beat as well as a diverse dynamics.
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