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『山韻』의 音樂構造에 대한 考察

Title
『山韻』의 音樂構造에 대한 考察
Other Titles
(AN) ANALYSTIC STUDY ON THE MUSICAL STRUCTURE OF HWANG BYOUNG KI'S SANUN
Authors
丁美淑
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
산운음악구조MUSICAL STRUCTUREHWANG BYOUNG KI
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to show 1:he inherent traditional musical technic of korenn traditional music and new technique with in that piece work. The method of this study is analystic investigation of mode, rhythm, form, ornament of melody in each movement. this anaiystic investigation leads to the following results. The first movement is composed of irregular time, while the traditional mood as the Sang-yeong San the kayakum that borrowed the art of Sanjo. The second movement is composed on the basis of repetition form by different melode and repetition melodes. Taegum is simple ornament and kayakum has main stream that traditional techniques. The third movement is to emphasize the taste of 2nd movement by used many times syncopation rhythms, the later half become the developed melodes of Chungchung-mori beat. The fourth movement is composed of' one part melodes of Chajin-mori beat, two part progressed into similar to the Hui-mori by multi-times. And cadence of 1st movement is 林. 2nd movement is 太, 3rd movement is 林, 4th movement is And movement is 黃, and these are characteristics that charged. The scale of Sanun is the Hwang, Tae. Chang, Ihm, Nam this is traditional Sol-mode that all the 1st, 2nd, 3rd, 4th movement, especially 4th movement is expresived varitiy and climax. And Tagum and kayagum were borrowed that traditional oranment. This music is composed traditional techniques because rhythm are used syncopation and Hemiola of the base tradition.;본 논문은 황병기 작곡 山韻의 음악적 구조를 고찰하고 그 작품속에 내재된 전통적 시김새와 그외의 시김새를 고찰해 보는것을 목적으로 한다. 연구방법은 음계, 리듬, 형식, 시김새를 각 장별로 조사하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 제 1장은 불규칙한 박자로 되어있고, 상령산과 유사한 정악풍이면서 가야금은 산조수법을 借用하고 있다. 제2장은 도드리와 유사한것으로 다른 선율과 동일 선율에 의해 4부분으로 구성되어 있으며, 대금은 정악풍의 단조로운 시김새이고 가야금은 정악수법이 주류를 이루고 있다. 제 3장은 2부분으로 나뉘는데 전반부는 Syncopation을 빈번하게 사용함으로써 2장의 흥취를 고조시켜서 후반부에서 중중모리의 장단에 의한 선율로 발전한다. 제4장은 자진모리장단에 의한 선율 제 1부분, 다변하는 박자들로 휘모리와 유사하게 몰아가는 제 2부분, 본래의 □.= 35 속도로 되돌아오는 제 3부분으로 구성되어 있다. 또한 제 1장의 종지음은 □林, 2장은 太, 3장은 □林, 4장은 潢의 다양한 종지음으로 변화를 주는 특징이 있다. 山韻은 제 1, 2, 3, 4장 모두 黃(d), 太(e), 仲(g), 林(a), 南(b)의 음계인 전통적 평조(Sol)선법으로 볼 수 있으며 임시음(강조음)을 사용함으로써 변화와 절정을 표현한다. 그리고 가야금과 대금모두 전통적 시김새를 借用했으며, 리듬역시 전통적 뿌리아래 Syncopation이나 Hemiola를 사용했기 때문에 이 곡은 전통적 기법으로 작곡된 곡이라고 할 수 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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