View : 540 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이정연-
dc.creator이정연-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:08Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:08Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021355-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180092-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021355-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to make a systematic model of the flow process of research reports in Korea by investigation and analysis of the present situation. The research methods used in this study are literature research, questionnaire, interview and case study. Thirty government-supported agencies which consist of 16 science and technology area and 14 humanities and social science area are investigated. The major findings of this study are as follows. 1. The research reports produced by different agencies have different distribution rule respectively. There is no systematic rule to distribute research reports. 2. Government-supported agencies are collecting research reports and making database for their own without any control between agencies. 3. Govenment-supported agencies are collecting mainly final reports. There is no searching method of reseach reports which make it possible to avoid redundant research. 4. For most cases report number is given differently by producing, supporting, collecting agencies. Considerable numbers of agencies are not using a report number as a searching tools. 5. It is major opinion that bibliography, tool to search research reports, is prerequisite to effective utilization of research reports. 6. It is major opinion that government-supported research reports should be opened to users. The following suggesion are given to solve the above problems. In order to make research reports productive, a special organizing agency which collects, distributes research reports and gives relevant information service, should be established. 1. A system, which directs a research reports to be deposited by the organizing agency is needed. The uniformity in report number is required to make a easily searchable database. 2. The project paper used by corresponding agency alone should be standardization to be processed collectively by organizing agency. The stardardzation of govenment-'controlled report number is required to control various different report number. 3. After standardization of research reports and establishment of the organizing agency is accomplished, the organizing agency is expected to make bibliography database of research reports and to do an information service to support research activity. Through user study, the organizing agency should develop user-oriented service. For fast information search and use, the database may be approached by nationwide network. With a systematic model of flow process of research process suggested in this study, a research report should be searched and used by many users to avoid redundant research and to get pertinent information for their research.;연구보고서는 연구개발의 결과와 진행과정을 기록한 것으로 연구수행과정 전반에 걸친 상세한 정보를 수록하고 있다. 연구관리자 및 지원기관은 연구정책 수립과 연구과제 선정시 연구보고서를 필수적인 정보로 사용한다. 또한 정보이용자는 연구보고서를 통해 연구방향의 설정과 연구수행시 연구과정과 결과에 대한 정보를 활용할 수 있다. 특히 정부가 지원하는 연구의 결과물인 연구보고서는 국가적인 자원으로서 그 관리나 보급시스템의 효율성에 따라 정보의 사회기여도가 좌우된다고 할 수 있다. 우리나라의 연구보고서 생산은 최근들어 매년 약 10,000종 이상이 발행되고 있으며 그 증가율도 연 13% 이상에 달하고 있다. 그러나 연구보고서에 대한 검색과 연구정보에 대한 안내가 체계적으로 이루어지고 있지 않아 일반이용자는 접근하기 어려운 실정이다. 본 연구는 국내 연구보고서의 유통 현황을 파악하고, 관련된 문제점을 개선하여 새로운 유통 활성화 방안을 제시하기 위한 것이다. 연구대상은 정부지원 연구결과물인 연구보고서로서 각 부처별 연구과제사업과 정부출연금으로 지원되는 연구의 결과물인 연구보고서로 설정하였다. 연구방법으로는 문헌연구, 면담조사, 설문조사를 병용하였다. 국내 연구보고서의 유통 현황을 조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정부출연기관은 각 기관의 연구보고서 장서를 기관간의 조정없이 독자적으로 데이터베이스화 하고 있으며, 연구지원기관에서도 지원한 사업별로 연구보고서 데이터베이스를 구축하고 있는 등 데이터베이스 구축 업무가 중복될 뿐만 아니라, 각 기관간 연구보고서 데이터베이스의 상호검색도 이루어지고 있지 않다. 둘째, 연구보고서의 배포는 연구생산기관과 연구지원기관별로 각기 다른 배포규정을 가지고 있으며 배포대상기관도 몇 기관에 한정되어 있다. 셋째, 중복연구 및 중복투자를 방지하기 위해 필요한 진행중 연구과제에 대한 검색은 이루어지지 못하고 있다. 넷째, 보고서번호가 생산기관별로 상이하게 부여되고 있고 지원기관, 수집기관에서도 각각 다른 번호체계를 사용하고 있으며, 여러 보고서번호가 통제되고 있지 않은 상황이다. 다섯째, 위의 문제점들에 대한 해결책으로 실무자들 사이에서는 총괄적 검색도 구인 종합서지의 발간이 연구보고서의 효율적 이용에 있어 선결요건이라는 의견이 지배적이었다. 이런 사실을 종합하여 볼 때, 연구보고서의 유통이 효율적으로 이루어지도록 하기 위한 방안을 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 연구보고서의 유통과 연구관련 정보서비스를 총괄적으로 주관하는 유통기구의 설립이 필요하다. 유통기구는 연구보고서 데이터베이스 및 연구활동을 지원 할 수 있는 각종 데이터베이스를 구축한다. 둘째, 유통기구를 중심으로 연구보고서 유통의 전 과정에 국가적인 제도적 장치와 표준화가 선행되어야 한다. 이 역할은 조정기구가 담당하는데, 유통기구내에 마련되어야 한다. 셋째, 각 기관마다 다른 형식으로 부여되는 보고서번호를 통제하여 연구보고서 생산기관의 식별이 가능하고, 검색과 이용이 용이하도록 통일된 국가통제 보고서 번호가 제정되어야 한다. 넷째, 기존의 책자형태 보고서를 CO-ROM이나 광파일 등의 정보기술매체로 전환시켜, 전문(full-text)검색과 영구보존을 가능하게 한다. 위와 같은 방향에 의거하여, 본 연구에서는 국제표준을 근거로 국가통제 보고서 번호안을 제시하였고, 유통기구와 조정기구를 중심으로 한 유통구조를 제시하였다. 이와 같은 연구보고서 유통구조하에서는 연구자가 연구방향 설정시부터 진행되고 있는 연구과제를 검색하여 중복연구를 지양할 수 있으며, 연구진행중에는 연구에 필요한 정보를 최대한으로 활용할 수 있고, 구축된 연구보고서 데이터베이스는 국가적인 자원으로서 영구히 보존할 수 있게 될 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적과 방법 = 1 B. 선행연구 = 3 Ⅱ. 연구보고서에 관한 일반적 배경 = 9 A. 연구보고서의 특성 = 9 B. 연구보고서의 유통 = 15 Ⅲ. 연구보고서 유통 현황 = 19 A. 국외의 연구보고서 유통 현황 = 19 B. 국내의 연구보고서 유통 현황 = 37 Ⅳ. 연구보고서 유통 활성화 방안 = 61 A. 연구보고서의 유통 활성화의 방향 = 61 B. 연구보고서의 유통 구조 = 66 Ⅴ. 결론 및 제언 = 84 참고문헌 = 87 부록 1 = 92 부록 2 = 103 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3607011 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject연구보고서-
dc.subject유통-
dc.subject활성화-
dc.title연구보고서 유통 활성화 방안에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Flow of Research Reports-
dc.format.pagevii, 106p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 문헌정보학과-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE