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F. Chopin의 피아노 소나타, B단조 Op. 58에 관한 연구

Title
F. Chopin의 피아노 소나타, B단조 Op. 58에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON OF F. CHOPIN : FOCUS ON MELODY
Authors
이현경
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
F.Chopin피아노소나타B단조 Op. 58
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 낭만주의 작곡가인 쇼팽(Fre'de'ric Francois Chopin; 1810-1849)은 폴란드 출신 작곡가이며 피아니스트로 낭만주의 피아노 음악사에 있어서 중요한 위치를 차지한다. 특히 피아노 작품에만 몰두한 그는 성격적인 소품에서 콘체르토에 이르기까지 다양한 형태의 악곡을 작곡하였다. 본 논문에서는 쇼팽의 피아노 소나타 B단조, Op. 58의 전체적인 구조를 제시한 후 선율분석을 하였다. 이 소나타의 전체적인 구조는 4악장으로 이루어진 소나타 형식을 취하고 있으며 특징적인 점은 다음과 같다. 우선 제1악장의 제시부가 발전부에 비해 규모가 크며 재현부에서 제1주제의 재현이 생략되고 제2주제만 재현이 된다는 점이다. 또한 일반적인 소나타 악곡에 있어 제시부와 종결구의 조성이 같으나 이 소나타의 제1악장과 제4악장의 제시부와 종결구의 조성은 B단조와 B장조로 다르게 나타난다. 선율분석의 결과, 이 곡은 모두 4개의 기본 동기(X, Y, Z, W)에 의해 주제적 통일성을 획득한다. 즉 기본 동기는 제1악장의 제1주제가 되며 동시에 제1악장의 제2주제와 역행관계에 있다. 이것은 제1주제가 제2주제를 파생시킨 것으로 분석된다. 그리고 기본동기는 제2악장의 스케르쪼, 트리오 부분의 주제와 제4악장 주제에도 영향을 미친다. 또한 기본동기는 변형의 형태로 각 부분, 각악장의 선율과 반주부에도 나타난다. 이러한 사실은 이 곡을 구조적인 결합체로 완성시키는 중요한 요소가 된다. 따라서 쇼팽은 선율구조에 있어 기본동기에 의한 통일성 있는 결합체로 작곡하려 하였음을 알 수 있다.;Chopin, a Romantic composers and pianist from Poland, contributed to Music History in nineteenth-Century. Especially, he concenturated on piano works, writing a various form of composition from Character pieces to Concerto. In my thesis, after presenting the whole structure of Chopin's Piano Sonata in B minor, op. 58, I analized the melody. This work, which took typical sonata form consisting in four movements, has a feature. It is as follows. Compared with development, the exposition of the first movement is run on a scale. And only the second theme reappears in the Recapitulation. Unlike formal compositions whose the exposition has the same tonality that coda does, the first movement of this pieces is b minor and the coda B major different from first movement which is b minor. As a result of melody analysis, this work acquires theme unity through four basic motives. That is, the first theme of the first movement made up of X, Y, Z, W has retrograde with the second theme. Analysis showed that the second theme is derived from the first. Basic motives exert on influence not only upon the theme of Scherzo and Trio of the second movement but also upon that. of the fourth one. And the basic motives, with the modification of original form, emerge in melody and accompany part of every section and movement. It is this fact that makes the Sonata accomplish structural Unity. Therefore, in my opinion, Chopin composed with intention that the melody structure has organic unity.
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