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金月荷 女唱 歌曲의 시김새에 關한 硏究

Title
金月荷 女唱 歌曲의 시김새에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on Techniques of Kim Wol Ha's Yeochang Ga gok
Authors
朴秀英
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
김월하여창가곡시김새
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ga gok is one of the oldest vocal music in the country which belongs to Jung ga and is highly valued for its artistic effects. Ga gok is divided into men and women's categories and is song with string instruments. There aren't any materials about techniques of Kim Wol Ha's Ga gok until now. Therefor I would like to throw a light on the changes occuring in Kim Wol Ha's Gagok according to changing lines of the Yoo Pil and grace by focusing on Kim Wol Ha's record of 羽樂, 編數大葉, 太平歌 a part of women's Ga gok. The purpose of this material is to sindy a change in Yoo Pil and grace, there fore have exclude Dae Yeo Eum and Joong Yeo Eum that doesn't have a word but concentrated from Cho Eum to Oh Jang. The materials for the study are based on the Ga gok-Bo by Lee Joo Hwan. Also the recordings of 羽樂, 編數大葉, 太平歌 by Kim Wol Ha in the years of 1965, 1972, 1980, 1988 are also used. The results of this comparative study of 羽樂, 編數大葉, 太平歌 are as follows. First, the result after analyging the periode changes of Kim Wol Ha's Yeo Chang Ga gok. They seem to be perfect, unique and steady with almost no changes through the years. Second, in comparison with the basic notes, 'Ga gok-Bo, by Lee Joo Hwan the main melody was similar to that of the basic notes and has made the most of Yeochang Ga gok's characteristics by adding grace to 11. Third, 'Ga gok-Bo, by Lee Joo Hwan is marked rather simply. But Kim Wol Ha has used various grace as the nature of basic notes and has freely expressed her techniques by using a melody that's rich but not too deep through the changes of a rhythm. As a result of synthesizing Kim Wol Ha's techniques, it made possible to confirm that she was the greatest vocalist of that time who was faithful to the basic notes without changes through the years and has freely expressed her techniques with her musical talents that she was born with. It can be seen through the 1980s and on that she has brought up the taste of firm and heavy tunes to their Ga gok and her musical world.;正歌에 속하는 歌曲은 우리나라에서 가장 오래된 聲樂曲의 하나로 그 예술성이 높이 평가되고 있다. 歌曲은 男唱과 女唱으로 나누어져 있으며 管絃樂 반주에 맞춰서 부르는 聲樂曲 이다. 필자는 지금까지 歌曲 硏究에 있어서 金月荷 노래의 시김새에 관한 論文이 없음에 착안하여 女唱 歌曲 中 平調 羽樂, 界面調 編數大葉, 界面調 太平歌를 중심으로 金月荷 레코드를 통해서 그 旋律 및 장식음을 채보하여 金月荷의 歌曲이 시대별로 어떻게 변화하였는지, 기본보와는 어떻게 다른지, 어떻게 시김새를 표현하였는지를 밝히려고 한다. 本 論文에서는 旋律 및 장식음의 변화를 고찰하려는 것이 목적이기 때문에 노래가 나오지 않는 대여음과 중여음을 빼고 初章부터 五章까지의 노래선율만을 다루었다. 本 論文에서 연구의, 자료는 李珠煥 編 「歌曲譜」를 기본 악보로 사용하였으며, 金月荷가 1965년에 직접 녹음한 것과 1972년에 녹음한 것, 1980년에 녹음한 것과 1988년에 녹음한 것을 채보하여 연구자료로 사용하였다. 여창가곡 중 羽樂, 編數大葉, 太平歌를 비교해 본 결과 다음과 같다. 첫째, 金月荷의 女唱歌曲이 시대별로 얼마나 변화하였는지 살펴본 결과 오랜 세월이 지나도 거의 변함이 없이 매우 완벽하고 특색이 있었다. 둘째, 기본보 즉, 李珠煥編 歌曲普와 비교하여 보았을때 주가 되는 선율은 기본보와 같았고 그 주된 선율에 장식음을 사용하여 女唱歌曲의 독특한 맛을 살렸다. 셋째, 李珠煥編 「歌曲普」는 매우 단순하게 표기되어있다. 그러나 金月荷는 그런 기본보를 바탕으로 다양한 장식음을 사용하고 리듬의 변화와 전체적으로 그다지 굵지 않은 농음을 사용하는 등 자유자재로 시김새를 표현하였다. 以上과 같이 金月荷 女唱歌曲의 시김새에 관한 結果를 종합해 볼 때 金月荷는 오랜 세월이 지나도 거의 변함이 없이 기본보에 충실하였으며 타고난 음악성을 바탕으로 자유자재로 시김새를 표현할 수 있는 당대최고의 성악가임을 확인할 수 있었다. 1980년대와 그 이후 80년대 후반으로 갈수록 그는 꿋꿋하고 무게있는 가곡에 맛을 살리면서 더욱 담백해지고 자기의 음악세계에 정착하며 이를 고정시키는 모습을 볼 수 있었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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