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하늘 어린이집 만 5세 유아들의 규칙에 관한 문화기술적 연구

Title
하늘 어린이집 만 5세 유아들의 규칙에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
A Study on Rules Five-Year Old Children in Hanul Daycare center : A Ethnographic Study
Authors
김지선
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아교육기관의 규칙에 대하여 심층적으로 이해하는데 있다. 따라서 하늘 어린이집 만 5세 무지개반의 전형적인 규칙과 규칙 운영의 특성, 규칙의 역할에 대하여 문화기술적 방법을 통하여 분석하였다. 이를 알아보기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 하늘 어린이집 무지개반에는 어떠한 규칙이 있는가? 2. 하늘 어린이집 무지개반에서 규칙은 어떻게 운영되는가? 3. 하늘 어린이집 무지개반에서 규칙의 역할은 무엇인가? 본 연구는 서울시 W구에 위치한 하늘 어린이집 내 만 5세 무지개반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급 유아 26명과 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2006년 8월 7일부터 2006년 9월 25일까지 이루어졌으며, 자료들은 총 20회의 참여관찰, 형식적ㆍ비형식적 면담, 문서수집, 사진촬영을 통하여 수집되었다. 본 연구자가 만들고 구성한 자료는 현장기록(field-note), 면담 전사본, 현장 일지, 연구 일기, 분석 메모, 범주화 목록, 사진, 지도 그리기(map)등이 있다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(2006)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 하늘 어린이집 무지개반의 전형적인 규칙은 정리하기, 위험한 행동 하지 않기, 순서 지키기, 조용히 하기, 시간 지키기, 자리 지키기로 나타났다. ‘정리하기’는 개별 및 집단 활동의 마무리 단계에서 자율적으로 실천되고 있었으며, ‘위험한 행동하지 않기’는 교사와 유아들이 가장 중요하게 인식하고 있는 규칙이었다. ‘순서 지키기’는 여러 명이 제한된 수의 일을 하고자 할 때 차례를 기다려야 한다는 것으로, 대그룹에서는 줄서기의 형태로 나타났다. ‘조용히 하기’는 간식ㆍ식사시간, 휴식시간, 대집단 활동시간, 그리고 공공장소에서 요구되는 규칙으로 다른 사람을 방해하지 않기 위한 목적을 지니고 운영되었다. ‘시간 지키기’는 무지개반의 안정적인 일과운영을 돕고, 유아들에게 자신의 욕구를 스스로 조절하는 경험을 제공하고 있었다. ‘자리 지키기’는 특정 시간에 지정된 장소에 있어야 한다는 것으로, 안전을 위한 통제의 수단으로 사용되는 경우가 많았다. 둘째, 무지개반 규칙 운영의 특성으로 절대성과 상대성을 발견할 수 있었다. 먼저 절대성은 안전사고 예방과 정의실현에 그 목적을 두고 규칙에 적용되고 있었다. 무지개반에서는 안전사고를 예방하기 위한 규칙을 ‘절대규칙’이라 부르면서 강조하였다. 또한 무지개반 교사는 ‘정의 실현’이라는 가치를 절대적 기준으로 세우고, 이에 대하여 확고한 태도로 규칙을 운영하고 있었다. 다음으로 규칙 운영의 상대성은 유아의 발달 수준, 개인적 요구, 교육적 필요성에 따라, 그리고 오전 반일반에서 오후 종일반으로 일과가 진행됨에 따라서 적용되고 있었다. 무지개반 교사와 유아들은 규칙 운영에 유아의 발달 수준을 민감하게 반영하고자 하였다. 또한 유아 개인의 흥미와 신체적 요구가 규칙 운영에 반영되고 있었으며, 교사는 규칙 자체보다는 교육적 필요성에 우선순위를 두어 융통성 있게 규칙을 운영하고 있었다. 특히 오전 반일반에 비하여 오후 종일반에서는 상대적으로 규칙의 수가 줄어들고, 규제의 정도가 완화된다는 특징이 나타났다. 셋째, 무지개반에서 규칙은 ‘안전지침’, ‘공중도덕’, ‘상호배려’, ‘권리보호’, ‘보조교사’의 역할을 하고 있었다. 즉 규칙을 잘 지킴으로써 유아들은 안전하게 생활할 수 있었으며, 공중도덕을 실천하고 있었다. 또한 규칙을 통해 유아들은 타인을 배려하기 위한 구체적인 사회적 기술들을 몸에 익히고 있었으며, 부당한 권력이나 상황으로부터 스스로의 권리를 보호하고 있었다. 마지막으로 규칙은 교사에게는 교사를 돕는 보조교사의 역할을 하였으며, 유아들에게는 자율적으로 자신과 또래를 규제할 수 있는 유아 리더로서, 보조교사의 역할을 하도록 도왔다. 이상과 같이 무지개반에서 유아들은 규칙이라는 울타리 안에서 안정적이고 안전하게 생활할 뿐만 아니라, 규칙을 지키고 그에 대해 토의해 나가는 과정을 통해 교육적인 경험을 하고 있었다.;The purpose of this thesis is to perform an in depth analysis on rules at a child care center. Therefore I analyzed the different kinds of regulations, characteristics of rules and functions of rules with an ethnographic method. Detailed issues are as follows: 1. What kinds of rules does Mujigea class at Hanul daycare center have? 2. How do rules work on Mujigea class at Hanul daycare center? 3. What are the functions of rules at Mujigea class at Hanul daycare center? Research was performed at Mujigea class at Hanul daycare center, which is located at W-ku in Seoul. Twenty-six children who were 5 years old and two teachers were subjects of this research. I implemented formal interviews with teacher for three times and an informal interview with teachers and children from August 7th, 2006 to September 25th, 2006. I collected data from a field jotting, recording, documentation and photographing. A field jotting and recording data were reconstructed by a transcription. Data were coded and categorized according to the method that Bogdan and Biklen (2006) suggested. Results of this research are as follows: Firstly, ordering, not doing dangerous behaviors, taking turns, keeping quiet, being punctual and staying in one's seat were repeatedly and commonly observed in the class. ‘Ordering' was voluntarily practiced at any finishing stage. Teachers and children considered ‘not doing dangerous behaviors' as a most important rule. ‘Taking turns' was expressed as a waiting-in-line. ‘Keeping quiet' has a purpose of not disturbing others when children are eating, resting and playing in public area. ‘Being punctual' helps children to be stable and control their needs. ‘Staying in one's seat' is that children should be at certain location in certain time, which is used as a way to control children. Second, I was able to figure out that rules in class were applied to two distinctive categories : absolute ones and relative ones. First, absoluteness of rules is applied to prevent accidents and protect justice of society. In class, they stressed it as an ‘absolute rule'. Relativity of rules was applied with daily routine according to children's development level, personal demand and educational necessity. When children play together, they applied rules with flexibility considering each child's development level. Teachers also tried to consider development level of every child when they operated rules. Moreover, flexible rules were enforced since priority was placed on personal interest and physical need of children. Especially, numbers and degree of rules were decreased in all-day classes compared with half-day morning classes. Third, rules in the class have functions such as ‘safety indicator', ‘public morality', ‘mutual consideration' and ‘assisting the teacher'. Rules provide a guideline for safety and play a role for public morality, which is necessary in community activity. Moreover, children can learn how to care for each other and protect their rights from unfair authority and situations. Lastly, rules work as a leader that helps teachers control children to keep rules volunteerly.
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