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죠지아 오키프의 회화와 현대사진

Title
죠지아 오키프의 회화와 현대사진
Other Titles
Georgia O'Keeffe's Paintings and Modern Photography : Focusing on her works of the 1920s
Authors
안혜리
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
죠지아 오키프회화현대사진1920년대
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 죠지아 오키프(Georgia O'Keeffe, 1887-1986)의 회화와 현대사진의 관계에 관한 연구이다. 사진의 발명 이후, 회화와 사진이라는 두 영역은 밀접한 관련성 속에서 상호 경쟁과 협력을 통하여 발전되어 왔다. 20세기 초에, 회화는 현실을 재현하는 것에서 벗어나 추상의 방향으로 나아갔고, 사진은 그 영역의 고유한 특성을 갖는 하나의 예술매체로서 인정받게 되었다. 이러한 과정에서, 회화와 사진은 각각의 매체에 상호 자극제로서 작용하였다. 오키프의 그림은 회화와 사진의 밀접한 관련성을 드러내는 전형적인 예이다. 그의 작품의 특성은 '사실성과 추상성의 공존'이라고 요약할 수 있다. 즉, 일상주변의 이미지들을 작품의 소재로 택하여 그것을 단순화, 평면화함으로써 추상적 화면에 접근하고 있다. 또한 그가 이러한 특성을 확립하는데 있어서는 현대사진이 결정적인 역할을 하였다. 사진에 대한 오키프의 관심은 동시대에 활동한 미국사진가들과의 만남에서 비롯되었다. 이들은 현대사진의 선구자이자 오키프의 남편이었던 알프레드 스티글리츠, 알빈 랭던 코번, 에드워드 스타이켄, 폴 스트랜드, 찰스 쉴러 등이다. 오키프는 '291'화랑을 통하여 이들을 알게 되었으며 소재와 양식의 측면에서 이들은 오키프의 회화에 많은 영향을 주었다. 소재면에서, 위의 사진가들은 '미국적 풍경'과 '일상적 대상'에 관심을 가졌는데 이것은 오키프의 그림에서도 나타난다. 오키프가 그린 뉴욕의 마천루와 죠지 호수의 토속적 건축물은 당대의 현실을 반영한다는 점에서, 또한 꽃, 나무, 나뭇잎 등은 평범한 자연물이라는 점에서, 당대의 주변에서 화가가 직접 목격한 것을 그린다는 사실주의 전통에 바탕을 두고 있다. 양식적인 면에서, 사진의 영향은 더욱 직접적으로 나타난다. 오키프는추상화(化)를 이룩하기 위하여 사진의 다양한 속성을 그림에 응용하였다. 이러한 속성들은 1920년대에 추상사진을 실험하였던 위의 사진가들의 작업에서 볼 수 있으며 오키프는 그들의 사진에서 접사렌즈를 통하여 대상을 보았을 때 나타나는 형태의 확대, 망원렌즈에 의한 공간압축 효과, 광각렌즈를 통하여 올려다 보았을 때 나타나는 수렴효과, 사진과 같은 비자연적인 색채와 매끄럽고 않은 채색 기법, 빛에 의한 광학적 착시 현상을 이용하였다. 이와같이 오키프는 사진을 회화에 이용하였다는 점에서, 정밀주의(Precisionism), 팝 아트(Pop Art), 극사실주의(Hyperrealism) 작가들과 연관성을 지닌다. 그러나 사진의 기법이 추상화(化)의 도구로서 사용되었다는 점에서 그의 회화는 독자성을 지니며 미국미술사에서 그의 위치는 재평가되어야 할 것이다.;This is a study of the interconnection between the paintings of Georgia O'Keeffe and modern photography. After the invention of photography, paintings and. photography have developed in a close relationship through competition and coopera tion. In the beginning of the twentieth century, paintings directed their steps towards abstraction, giving up their function of representing reality while photography came to be admitted as a medium of art, having it:; own quality. During this process, paintings and photography acted as stimuli to each medium. O'Keeffe's paintings are typical examples of the close relationship between painting and photography. The characteristics of her works can be summed up as 'a coexistence of realism and abstraction.'That is, O'Keeffe chose daily images as her motif, simplifying and flattening them until finally reaching an abstraction. Modem photography also played a decisive role in her achievement of these characteristics. O'Keeffe's interest in photography ·was aroused by meeting several American contemporary photographers. They were Alfred Stieglitz, the pioneer of modem photography and O'Keeffe's husband, Alvin Langdon Coburn, Edward Steichen, Paul Strand, Charles Sheeler etc. O'Keeffe came to know them through the gallery'291'and' they influenced the motif and style of her paintings. In the aspect of motif, the photographers mentioned above were interested in 'the American scene' and 'everyday objects' which were reflected in O'Keeffe's works as well. The fact that her skyscrapers in New York city and vernacular architecture in Lake George reflect contemporary reality and that her flowers, trees, leaves are or dinary natural things demonstrate that O'Keeffe's works are based on the tradition of realism in which artists represent in their work what they see in their place and time. The effect elf photography can be seen more directly in her style. During the process of abstraction, she applied various photographic qualities to her paintings. These qualities can be seen in the works of photographers mentioned above, who experimented with abstraction in the 1920s. O'Keeffe borrowed their photographs in several respects: magnification of images caused by macro lenses, space-compressing effect by telephoto lenses, the optical illusions by light and a coloring technique like the smooth, thin surface of photography. Hence, by using photography O'Keeffe is related to Precisionists, Pop artists, and Hyperrealists. But for the fact; that photograhpy became a tool of abstraction, her works are unique and her position in American art history must be reestimated.
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