View : 513 Download: 0

Anton Webern의 "Satz fu¨r Streichtrio" Op. posth. 분석연구

Title
Anton Webern의 "Satz fu¨r Streichtrio" Op. posth. 분석연구
Other Titles
(A) Study of Anton Webern's "Satz fu¨r Streichtrio", Op. posth
Authors
심현아
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Anton Webernsatz fur streichtrio음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
"Satz fu^(') r Streichtrio", Op. Posth. analyzed in this thesis was composed in 1925, the early period of Webern's twelve tone-music, and it was analyzed by twelve tone method. "Satz fu^(') r Streichtrio", Op. Posth. is constituted into three Sections and Coda to have nine Subsections as the work composed by the contrapuntal progression of short segmentations. In this study, first of all, this researcher analyzed the structure of form and set by twelve-tone technique, after presenting the classified catalogue of work of string-chamber music of Webern by the work period.;본 논문은 Anton Webern(1883-1945)이 1924년, "Three Traditional Rhymes", Op.17에서 처음으로 12음 음악기법을 사용한 후 1년뒤인 1925년에 작곡 된 "Satz fu^(') r Streichtrio", Op. Posth.를 분석 연구한 것이다. "Satz fu^(') r Streichtrio'', Op, Posth.는 가능한 총 48개의 집합(Set) 중에서 기본 집합의 원형(P_(0))만을 36번 연속 사용하여 구성된 작품이다. 기본 집합으로부터 추출된 dyad의 동기적 관계의 성립은 trichord와 tetrachord로 확대되어 작품의 통일적 요소로 작용하며, 바이올린, 비올라, 첼로 성부간의 짧은 동기들에 의한 선율 모방은 캐논(canon), 스트레토(stretto) 등의 대위법적 기법에 의해 구성되었다. 동기적 음정을 통해 변주, 재현되는 선율은 전회, 역행, 역전회하여 대칭 관계를 형성하며, 3성부가 이루는 음정 구조 역시 대칭 구조를 이룬다. 24소절 안에서 최소의 강약(dynamics) 변화, 리듬, 집합을 사용하여 명료하고도 고도로 집약된 Webern의 음악적 면모를 보여주고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE