View : 622 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author서현정-
dc.creator서현정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:54Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:54Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021227-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179972-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021227-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze children's behavior according to the group size. The question of the study are as follow : According to the group size are there any significant differences in ; 1. the children's individual behaviors? 2. the children's teacher-child interactions? 3. the children's child-child interactions? The subject of the study were 20 children, 4 years old and 2 teachers from the kindergarten in seoul. Observation was done at the indoor free play time for 2 weeks, and as the observational method, 15 seconds observationand 15 seconds record on the checklist were assigned to a child. Comparing differences between the group size of 20 and 40, data were analyzed by means of t-test. The results of the study revealed that : 1. Accoding to the group size, there were significant differences in children's individual behaviors. According to the increase in the group size, child's individual behaviors were increased. In the children's individual behavior, observing teacher or other children, aimlessly circling, doing nothing showed significant differences. According to the increase in the group size, observing teacher or other children, aimlessly circling, doing nothing were increased. Looking for activity of children was decreased. But in these behaviors were no significant difference. 2. Accoding to the group size, there were significant differences in children's teacher-child interactions. According to the increase in the group size, children's teacher-child interactions were decreased. In the children ' s teacher-child interactions, teacher's demonstration and explanation, children's demand of teacher's help, affective contact with teacher, teacher's permission and praise, playing with teacher, individual comunication with teacher, blame and punishment of teacher were significant differences. According to the increase in the group size, teacher ' s demonstration and explanation, children's demand of teacher's help, affective contact with teacher, teacher's permission and praise, playing with teacher, children's individual comunication with teacher were decreased, but blame and punishment of teacher was increased. While according to the increase in the group size, teacher directed and controlled less to the children's behavior, but teacher didn't respond more to children's attemp. In these behaviors were no significant difference. 3. Accoding to the group size, there were significant differences in child-child interactions. According to the increase in the group size, child - child interactions were decreased. In the child-child interactions, child - child interactions, child-child' benevolent comunication, affective contact with peers, physical agression and verval agression were significant differences. According to the increase in the group size, child-child' benevolent comunication, affective contact with peers were decreased, but physical agression and verval agression were increased. Children' threat and obstruction were increased, but in these behaviors were no significant difference.;본 연구의 목적은 유치원에서의 집단 크기를 20명과 40명으로 하였을 때, 집단 크기에 따른 유아의 행동을 분석하는 데에 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 집단 크기에 따라 유아의 개별 행동에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 집단 크기에 따라 유아의 교사와의 상호작용에는 어떠한 차이가 있는가? 3. 집단 크기에 따라 유아의 또래와의 상호작용에는 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 위치한 유치원의 만 4세 1학급의 유아 40명중에 20명과 그 학급의 교사 2명이다. 관찰은 2주에 걸쳐서 집단 크기가 20명 일때와 집단 크기가 40명일 때의 자유놀이시간동안 이루어졌으며, 관찰 방법은 15초 관찰, 15초 기록의 30초를 주기로 하는 방식을 택하여 관찰기록표에 기록하였다. 관찰 자료는 집단 크기가 20명일 때와 40명일 때의 차이를 비교하기 위하여 t검증으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 집단 크기에 따라 전체적인 유아의 개별 행동은 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 집단 크기가 20명에서 40명으로 커짐에 따라 전체적인 유아의 개별 행동은 증가하였다. 유아의 개별 행동 중에 방관적 행동, 목적없이 옮겨 다니기, 아무것도 안하기 등의 행동이 집단 크기에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 집단이 커짐에 따라 방관적 행동, 목적 없이 옮겨 다니기, 아무 것도 안하기 행동이 증가하였다. 혼자 놀이에 열중하는 행위도 집단이 커짐에 따라 증가하였고, 활동 영역을 찾아 이동하는 행위는 집단이 커짐에 따라 감소하였으나, 이 두 행동 모두 집단 크기에 따라 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 2. 집단 크기에 따라 전체적인 유아의 교사와의 상호작용도 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 집단 크기가 20명에서 40명으로 커짐에 따라 전체적인 유아의 교사와의 상호작용은 감소하였다. 유아의 교사와의 상호작용 중에 교사의 시범·설명, 교사에게 도움 요청, 교사와 애정적 접촉, 교사의 허락·칭찬, 교사와 함께 활동하기, 교사와 개별적 대화, 교사의 비난 등의 행동이 집단 크기에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 그리고, 집단이 커짐에 따라 교사의 시범·설명, 교사에게 도움 요청, 교사와 애정적 접촉, 교사의 허락·칭찬, 교사와 함께 활동하기, 교사와 개별적 대화 행동은 감소하였고, 교사의 비난·벌 행동은 증가하였다. 교사의 지시·명령, 교사의 통제 행위는 집단이 커짐에 따라 감소하고 교사의 무응답은 증가하였으나, 이러한 행동들은 집단 크기에 따라 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 3. 집단 크기에 따라 유아의 또래와의 상호작용도 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 집단 크기가 20명에서 40명으로 커짐에 따라 전체적인 유아의 또래와의 상호작용은 감소하였다. 유아의 또래와의 상호작용 중에 긍정적 대화와 호의적인 신체 표현, 신체적 공격성, 언어적 공격성 등의 행동은 집단 크기에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 집단이 커짐에 따라 긍정적 대화와 호의적인 신체 표현은 감소하였고. 신체적 공격성과 언어적 공격성은 증가하였다. 위협이나 방해하기와 같은 행동도 집단이 커짐에 따라 증가하였지만 통계적으로 유의한 차이는 없었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 유아교육기관의 질적 환경 요인 = 5 B. 집단 크기와 교사 대 유아 비율 = 11 C. 집단 크기가 유아의 행동에 미치는 영향 = 19 Ⅲ. 연구방법 = 28 A. 연구 대상 = 28 B. 연구도구 = 30 C. 연구 절차 = 31 D. 자료 분석 = 32 Ⅳ. 결과 및 해석 = 33 A. 유아의 개별행동 = 33 B. 유아의 교사와의 상호작용 = 36 C. 유아의 또래와의 상호작용 = 39 Ⅴ. 논의 및 결론 = 42 A. 논의 = 42 B. 결론 및 제언 = 46 참고문헌 = 50 부록 = 57 ABSTRACT = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2363880 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유치원-
dc.subject집단크기-
dc.subject유아-
dc.subject행동분석-
dc.subject유아교육-
dc.title유치원에서의 집단 크기에 따른 유아의 행동분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) analysis of children's behavior according to the group size of kindergarten-
dc.format.pagevii, 65p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE