View : 486 Download: 0

Max Reger의 Fantasie und Fuge d-moll, Op. 135b 분석 연구

Title
Max Reger의 Fantasie und Fuge d-moll, Op. 135b 분석 연구
Other Titles
A Study on Max Reger's "Fantasie und Fuge d-moll, Op. 135b"
Authors
김우경
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
막스 레거(Max Reger, 1873-1916)는 후기 낭만주의 시대를 대표하는 작곡가 중의 한 사람으로 독일 오르간 음악의 발전에 큰 영향을 끼쳤다. 그는 대위법적 요소와 고전적인 형식미에 후기 낭만주의 음악에서 나타나는 복잡한 반음계적 화성 변화와 끊임없는 전조를 결합시켰다. 고전적인 음악어법을 바탕으로 낭만주의가 갖는 풍부한 화성과 서정성을 나타내며 자신만의 독창적인 음악어법을 구축하였다. 레거는 성악곡, 피아노곡, 오르간곡, 합창과 실내음악 등 오페라와 표제음악을 제외한 많은 종류의 작품을 그의 생애 전체에 걸쳐 작곡하였는데, 특히 오르간 음악에 큰 비중을 두었다. 레거의 오르간 음악에서는 전통적인 화성 진행에서 보다 확대된 특징적인 화성어법이 사용되었다. 자유로운 화성 진행과 잦은 전조를 구사하여 조성을 은폐하였고, 지속적인 전조로 인해 조성이 불확실하지만 원래의 조성을 중심으로 움직여 조성을 유지하려 하였다. 또한 그의 거의 모든 곡들은 빠르고 기교적이며 화려한 요소들로 되어 있고, 빠르기와 강약이 매우 과장되어 있다. 본 논문에서는 레거의 오르간 작품에 나타난 음악적 특징과 기법을 여러 문헌을 통하여 살펴보았고, 그의 생애 마지막에 작곡된 큰 규모의 오르간 곡인 「Fantasie und Fuge d-moll, Op. 135b」에 나타나는 형식, 화성 구조, 리듬 등을 분석한 결과는 다음과 같다. Fantasie의 형식은 A-B-C(A'+B')의 3부분으로 나뉘어 지며, 조성은 d단조이지만, 반음계적인 선율 형태가 자주 제시되어 조성이 불분명한 곳이 많았다. 화성은 주로 7화음이 사용되었으며, 단2도와 장ㆍ단3도의 음정이 주로 사용되었다. Fantasie는 주로 32분 음표가 중심이 되고 다양한 당김음과 분산화음, 불규칙 길이로 된 악구가 나타난다. 박자는 4/4박자로 변박이 나타나지 않았고, 곡의 중간 부분에 단편적인 음형을 모방시키는 형태가 제시되었다. 빠르기와 강약이 곡의 중간 중간에 자주 제시되어 곡의 분위기를 변화시켰다. Vivace와 Adagio를 반복 제시하면서 빠르기에 변화를 주었고, pppp에서 ffff까지 매우 세분된 강약으로 인하여 다양한 변화와 화려함을 표현하였다. Fuge는 3개의 Fuge로 나뉘어 진다. Fuge Ⅰ과 Ⅲ은 d단조를 중심으로 전개되지만, Fuge Ⅱ는 원조의 딸림조인 a단조로 전개된다. Fuge는 주로 4분 음표, 8분 음표가 중심 리듬으로 사용되었고, 다양한 당김음이 사용되었다. 4/4박자에서 12/8박자, 6/8박자, 18/8박자로의 변박이 나타났고, 주제와 응답의 관계가 진정응답(real answer)으로 나타난다. Fuge Ⅰ은 pppp로 시작하였고, Fuge Ⅱ는 ppp로 시작하였다가 점점 crescendo되는데, 음이 점점 쌓여갈 수록 곡의 분위기도 crescendo가 되었다. Fuge Ⅲ에서는 약간씩 ritardando가 제시되었지만 Fuge Ⅰ, Ⅱ에서는 빠르기의 변화가 없었다. 이러한 레거의 특징들은 레거의 독창적인 음악어법으로 나타나며, 그의 다양한 성격의 오르간 작품들은 이후의 오르간 음악에 발전 가능성을 열어주었다.;Max Reger (1873-1916) was one of the composers representing the late Romanticism music, who conduced much to development of the German organ music. He combined counterpoint elements and classical formal aesthetics with the complicated chromatic harmonic variations and unceasing modulations characterizing the late Romanticism music. Namely, based on the classical musical grammar, he applied rich harmonies and lyricism of Romanticism music only to establish his own original musical grammar. Reger composed a great many works encompassing vocal, piano, organ, chorus and chamber music works except operas and program music for his life time, but he put much emphasis on organ music. Reger's organ music used some unique harmonic grammar more expanded than the traditional harmonic progression. He used free harmonic progression and frequent modulations to conceal the tonality, while maintaining the original tonality by keeping it, though not conspicuously. In addition, almost all of his works consist of swift, skillful and luxurious elements with tempo and dynamics exaggerated. The purpose of this study was to review the relevant literature about the musical characteristics and techniques shown in Reger's organ works and thereupon, analyze forms, harmonic structure and rhythms of his last but big-scale organ work 「Fantasie und Fuge d-moll, Op. 135b」. The results of this study can be summarized as follows; In terms of form, Fantasie is divided into 3 parts of A-B-C(A'+B'), and although its tonality is d minor, a chromatic melody form appear frequently, obscuring the tonality. The major chord is 7 chords, and more specifically, minor 2 degree and major/minor 3 degree notes are used much. Fantasie is centered about 1/32 notes with diverse syncopations and arpeggios as well as phrases of irregular length. The main time is 4/4 without varied one, while fragmental imitated figures appear in the middle of the piece. Tempo and stress are presented intermittently to vary the atmosphere of the piece. While vivace and adagio are presented repeatedly, tempo is varied, and the detailed segmentation of stress from pppp to ffff resulted in diverse variations and luxuries. Fuge is divided into 3 fuges. Fuge I and III develop centering around d minor, but Fuge II unfolds with the original tone or a minor of dominant. Fuge uses quarter and semi-quarter notes primarily, while using diverse syncopations. The times are varied as much as 4/4, 12/8, 6/8 and 18/8 times, while a real answer matches the theme. Fuge I starts with pppp, while Fuge II begins with ppp and then, progresses gradually to crescendo, and as the notes are more and more stacked, the atmosphere of the piece becomes crescendo. Fuge III suggests ritardando little by little, but Fuge I and II show no change of tempo. Such characteristics of Reger's are shown as his uniquely original musical grammar, and his diverse organ works opened up the way towards development of organ music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE