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R. Schumann의 Kreisleriana Op.16에 대한 연구

Title
R. Schumann의 Kreisleriana Op.16에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on Schumann's Kreisleriana Op.16
Authors
김주미
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Schumannkreisleriana음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is a study of by Schumann which was part of the repertoire of the writer's recital for the completion of the graduate school course. The purpose of this study is to investigate the characteristics in Schumann's piano musical style in general, and in particular, and promote understanding about it's performance. Schumann, as an outstanding Romantic composer from Germany in the 19th century, composed many lyrical works for piano, particularly many 'character pieces.' The character piece is a short piece of free form, usually with a short title, and represents the composer's feelings. In most cases, it consists of suite form, thus yielding another new genre of Romanticism. Schumann's character pieces were composed under literary influences as well as on the basis of his daily experiences, and subjective emotions. His piano musical style comprised original characteristics, composed in free form and expressed by various rhythms, using opulent melodies, developed accompanimental figurations, chromatic scales and frequent modulation for musical change, and to a certain extent shows Bach's influence. Kreisleriana Op.16, one of Schumann's collection of character pieces, is a work influenced by the novels of E.T.A. Hoffmann and includes eight pieces in the forms of ternary and rondo. As for the musical characteristics, we can see various rhythm such as dotted rhythm, hemiola, syncopation, and the tensive ascending melody, imitated or fugue melodies through repetitive and gradual melodical progression in each piece. Although the harmony includes chromatic scales and frequent modulation, making the tonality somewhat ambiguous, the whole tonality is maintained by B^(b) major and the relative key of g minor. The character of this work has a contrasting atmosphere between the extroversive Florestan and introversive Eusebius, through which Schumann's inner world is revealed.;본 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목중 R.Schumann의 에 대한 연구이다. 본 연구는 Schumann의 피아노 음악 양식과 의 음악적 특징을 연구함으로써 연주에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. 19세기 독일 출신인 Schumann은 낭만주의의 대표적인 작곡가로써 피아노를 위한 서정적인 작품을 남겼으며 주로 '성격적 소품(Character Piece)'을 많이 작곡하였다. 성격적 소품은 자유로운 형식으로 대부분 짧은 표제를 가지며, 작곡가의 감정을 표현한 소품으로 주로 모음곡 형식을 이루어 낭만주의의 새로운 장르로 나타났다. Schumann의 성격적 소품은 문학적인 면에서 영향을 받았고 자신의 생활체험과 주관적인 감정을 바탕으로 작곡하였다. 그의 피아노 음악양식은 낭만주의의 전형적이고 독창적인 특징을 이루어 자유로운 형식으로 구성되었고 다양한 리듬을 표현하며 풍부한 선율과 발전된 반주형태, 음악적 변화를 주기위한 반음계적 진행과 잦은 전조의 사용을 하였고 Florestan과 Eusebius의 대조적인 분위기와 바하에 대한 영향을 작품 속에 반영하였다. 성격적 소품 중 하나인 은 E.T.A. Hoffmann의 소설에서 영향을 받은 작품으로 8곡으로 구성되었고 3부형식과 론도형식으로 이루어졌으며 음악적 특징은 붓점리듬, 헤미올라리듬, 당김음리듬을 사용하여 다양한 리듬을 보여주었고 각 곡 내에서 선율의 반복진행과 동형진행을 하며 긴장감을 주는 상승선율 및 모방선율과 푸가선율을 나타내었으며 반음계적 화성진행과 잦은 전조로 조성이 모호해지기도 하였으나 B^(b)장조와 관계조(relative key)인 g단조로 전체적인 조성을 유지하였다. 이 작품의 성격은 외향적인 Florestan과 내적인 Eusebius의 대조적인 분위기로 Schumann의 내면 세계를 나타내었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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