View : 19 Download: 0

토론 프로그램의 제작과정에 대한 해석적 연구

Title
토론 프로그램의 제작과정에 대한 해석적 연구
Other Titles
Interpretive study of the production of a TV current affair talk show : (A) case study of KBS 1TV
Authors
소현정
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
토론프로그램제작과정심야토론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
80년대 중반까지 한국 방송에서 토론 프로그램은 제작의 불모지대로 존재해 왔다. 그러나 6공화국에 들어와 언론의 자유가 신장되면서 토론 프로그램은 활성화되기 시작했다. <생방송 심야토론: 전화를 받습니다>는 이 시기에 전파를 타기 시작해 현재까지 제작되고 있는 대표적인 시사토론 프로그램이다. 그러나 시간이 흐르면서 주제의 적절성, 토론자 구성의 형평성, 진행의 공정성, 시청자 참여의 유도 등이 문제가 있다는 평가를 받기 시작했다. 이 연구는 제작과정의 현장관찰과 제작진들과의 심층 인터뷰를 통해 <심야토론>의 내용에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이런 요인들의 상호관계와 그 원인을 연구하였다. 3월 16일부터 3월 23일까지 실시된 예비연구와 4월 2일부터 4월 27일까지 시행된 본 연구를 통해 <심야토론>의 제작과정의 중요한 의사결정단계이 소재 발굴과 결정, 주제 결정, 토론자 결정, 원고 완성, 토론자 모임, 생방송 등 총 6단계에서 이루어지고 있음을 관찰 결과 알 수 있었으며 이 과정에서 가용성과 방송적합성, 토론 프로그램에 대한 관습적 정의, 자율적 검열, 상상적인 피드백 회로, 제작권, 시간적 한계가 제작과정의 주요 결정 단계에 영향을 미친다는 사실을 알 수 있었다. '가용성'은 방송 프로그램의 내용으로 이용될 수 있는 가능성을 말한다. 이 요인은 '객관성'과 '재미'로 결정된다. '방송적합성'은 소재와 토론자가 방송 프로그램으로 적합한가를 의미하며 '상식'과 '합의'의 차원으로 평가된다. 가용성은 소재와 토론자를 결정할 때 영향을 미친다. 또한 방송적합성은 소재, 토론자, 토론 진행, 시청자 의견 결정에 영향을 미친다. '토론 프로그램에 대한 관습적 정의'는 토론 프로그램을 공적인 여론 조성이 필요한 문제에 대해 찬반양론의 입장을 객관화해서 보여 주고 수용자에게 분석과 해설을 통해 올바른 의견을 가질 수 있도록 만드는 고급 프로그램으로 정의내리는 것을 말한다. 이런 정의는 <심야토론>의 소재와 토론자 선정을 지배적인 틀 안에서 결정되도록 만들고 시청자 참여를 경시하는 결과를 초래했다. '자율적 검열'은 집권층에 대란 불리한 소재나 극단적으로 비판적인 토론자를 제작진 스스로가 배제하는 것을 말한다. 이는 '적극적 검열'와 '소극적 검열'로 구분되고 있으며 정치적으로 집권층에게 불리한 소재나 비판적인 토론자의 참여를 처음부터 배제하거나 사전 조율을 통해 순치하는 결과를 낳고 있다. '상상적인 피드백 회로'는 제작진들이 전체 수용자의 의견을 청취하고 있다고 믿는 가상적인 피드백 통로를 말한다. 이는 고급 정책 결정권자와 이익단체임원, 정치인과 같은 '고급 피드백 회로'와 상급자와 동료들과 같은 '내부 피드백 회로'로 짜여져 있다. 상상적인 피드백으로 인해 <심야토론>의 내용이 고급 수용자와 내부 수용자로 대표되는 특정 계층의 취향에만 맞춰지는 결과를 낳고 있다. '제작권'은 제작과정과 관련된 사항에 대한 의사결정권을 말한다. 제작권은 프리랜서들의 적극적인 참여를 위축시킴으로써 프로그램 내용이 미디어 전문종사자에 의해 최종 결정되는 관행을 합리화 시키고 있었다. '시간적 제약'은 프로그램이 1주일 단위로 제작됨으로써 발생하는 요인이다. 시간적 한계는 예측가능한 소재와 예측불가능한 소재로 한정시켜 결과적으로 소재가 반복되게 하고 있다. 이런 6가지 요인은 불확실성 감소라는 제작규범 때문에 발생하고 있었다. <심야토론>의 불확실성은 토론 프로그램의 목표의 모호함, 비협조적인 환경, 다양한 구성원, 열악한 제작여건, 수용자와의 상호작용 부재와 같은 내부 구성요소의 미비함으로 인해 발생한다. 결론적으로 제작과정에서 발생하는 불확실성을 줄이기 위해 사용되는 가용성과 방송 적합성, 토론 프로그램에 대한 관습적 정의, 자율적 검열, 상상적인 피드백회로, 제작권, 시간적 한계라는 대처 전략이 <심야토론>의 제작에 부정적으로 영향을 미쳐 제작진들이 적극적으로 제작하는 태도를 가지지 못하게 한다. 그 결과 <심야토론>의 문제점으로 지적되는 주제의 적절성, 토론자 구성의 형평성, 진행의 공정성, 시청자 참여의 한계 등이 나타나고 있는 것으로 분석되었다.;Until the mid-1980's a discussion program has not been favored by Korean television. The development on this particular TV genre, however, has become rapid and remarkable as the freedom of speech has been extended to a large degree in the Sixth Republic. Among several such current affair talk shows, the is the most popular one. In spite of it's reputation, this program itself imposes problem as to following: inadequacy of subject, partiality of panelists' composition, unfairness of discussion flow and limited participation of audience. This study deals with factors that affect the contents of the discussion of this program and subsequently generate above problems. More specifically, it attempts to analyze the interrelationship among those factors and seeks for the fundamental reasons by using the method of participant observation and in-depth interview. Observation on the process of production was done from March 16 to March 23, 1996. During this period, the author paid attention to basic information such as the circumstances, key process and important activities through the entire production process. More close observation and in-depth interview were done against the producer, the program host and the script writer continued from April 2 to April 27, 1996. In these processes, the author was able to understand that this program is completed by six major steps: selecting and choosing items, fixing the subjects, scripting, having rehearsal discussion with panelists and a live broadcast. Futhermore, the author learned that availability and suitability of program to broadcast, conventional definition of current affair talk show, voluntary censorship, imaginary feedback loop, the right of production and time limitation influence the process of production throughout those six steps. 'Availability' is the possibility that items and panelists are used for general TV program. 'Objectivity' and 'interest' determine the availability. 'Suitability of program to broadcast' is the possibility that items and panelists are adequate for general audience of TV program. 'Common sense' and 'common consent' determine the suitability of a certain program. Those subjects that are far from common sense and that can not be objectified are discarded. 'Conventional definition of the current affair talk show' is that the program should deal with various perspectives in objective manner. It also means that the program ought to provide the analysis and interpretation on the perspcetive in order to contribute to the formulation of desirable public opinion. This view has limited the selection of discussion items as well as panelist which, consequently, has decreased the degree of the audience participation. 'Voluntary censorship' means that the staff voluntarily excludes the items and panelists against the government. 'Imaginary feedback loop' is a virtual feedback that is conceived as a real feedback of general audience. On the whole, it consists of two loops: one is higher feedback loop such as government decision makers, politicians and professors and the other is inside feedback loop such as the chief producers of the department and coworkers. It appears that the contents of focus mainly on the special taste of higher feedback loop and inside feedback loop. 'The right of production' is the right of making decision with respect to the program. However, it decreases the participation of freelancers such as the writer and the host. 'Time limitation' arises since the program is made weekly. It results in the repeat of items and panelists. These six factors are caused by a program production code, that is, minimization of uncertainty. The uncertainty of is generated by uncooperative circumstances, abstract objectives of the program, incompleteness of the organization. In conclusion, the factors used to decrease the uncertainty of the discussion program(such as availability, suitability of program to broadcast, conventional definition of the current affair talk show program, voluntary censorship, imaginary feedback loop, the right of production, and b e limitation) make negative influence on the production of and this in turn, generates problem such as the inadequacy of subject, the unfairness of choice of panelist, the partiality of discussion and the limitation of audience participation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE