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J. S. Bach Cello Suite No.5 BWV.1011과 L. V. Beethoven Cello Sonata Op.102 No.2에 관한 연구

Title
J. S. Bach Cello Suite No.5 BWV.1011과 L. V. Beethoven Cello Sonata Op.102 No.2에 관한 연구
Other Titles
(A) Study anlysis on J. S. Bach Cello Suite No.5 BWV.1011 and L. V. Beethoven Cello Sonata Op.102 No.2
Authors
이상은
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BachCello SuiteBeethovenCello Sonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 석사과정 이수 중에 공부하였던 작품들 중에서 Johann Sebastian Bach Cello Suite No.5 BWV.1011 과 Ludwig van Beethoven Cello Sonata Op.102 No.2 두 곡을 연구, 분석한 것이다. Baroque 음악을 대표하는 J. S. Bach (1685-1750)는 6곡의 무반주 Cello Suite을 남겼다. 이 곡들은 모두 1717년부터 1723년까지 Bach 가 Co¨then 에 머물면서 왕성한 활동을 하던 시기에 쓰여졌다. 6곡의 Suite들은 각각 6개의 악장을 가지고 있으며, 이 악장들은 제 1곡 Prelude 를 제외하고 모두 춤곡들이다. Bach Cello Suite 들의 악장배열은 표준적인 Baroque 고전조곡의 형식을 따르고 있는데 Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - (Optional dance) - Gigue 순이다. 그리고 각 무곡은 2부분형식(Binary form)으로 이루어져 있고, 하나의 Suite 안에서 조성의 일관성을 갖는다. Bach 는 이 곡으로 그 당시 교회성가 반주나 다른 악기의 보조 역할에만 머물렀던 Cello 의 위치들 독주용 악기로 부각시켰다. Bach Cello Suite 은 Cello 음악에 있어 많은 기술적 진보가 이루어진 오늘날에도 연구될 가치가 있는 어려운 작품으로 인정받고 있다. 본 논문에서 분석하고자 하는 Suite No.5 BWV.1011 은 Cello 의 제 1현 A 선을 장2도 아래로 조율하여 G 로 내려서 연주하는 Scordatura 를 사용하는 것과 정상적인 조현법을 사용하는 것의 두 가지 연주방법이 연구되어 왔다. 두 가지 방법에는 각각 장·단점이 있지만, 현대에 와서는 연주효과가 크다는 이유로 대부분의 연주자들은 연주시의 기술적인 어려움을 감수하며 정상적인 조현법을 사용하고 있다. 음악사적으로 Baroque 시대 다음에 위치하는 고전주의 시대를 완성시키며 낭만주의시대까지도 포함한 L. v, Beethoven(1770-1827)은 5곡의 Cello 와 Piano 를 위한 Sonata 를 작곡하였다. 이 5곡의 Sonata 들은 Beethoven 의 음악생애 중에서 초반과 중반에 이르는 시기였던 1796년부터 1815년에 걸쳐 완성되었다. 작곡된 시기 순으로 작품들을 살펴보면 악장배치 및 여러 가지 양식적인 시도에 있어서 끊임없는 변화가 있었음을 알 수 있다. 본 논문에서 살펴보고자 하는 Sonata Op.102 No.2 (제5번 Sonata)는 유일하게 느린 2악장이 도입되어 전형적인 3악장 Sonata 를 이루었다는 것과 종전의 Sonata 에서는 볼 수 없었던 Fugue 를 3악장에 사용한 것이 가장 큰 특징이다. 특히 3악장의 Fugato 는 다성음악의 완성된 형태인 Fugue 를 화성음악시대의 산물인 Sonata 의 한 악장에 도입한 것으로 이 두 가지 대조되는 양식이 조화를 이뤘다는 점에서 그 의미가 깊다.;The subject of this thesis is research on and analysis of Bach's Cello Suite No.5 BWV.1011, and Beethoven's Cello Sonata Op.102 No.2 which the author studied as part of the r laster's program. J. S. Bach (1685-1750) who is representative of Baroque music, composed six Unaccompanied Cello Suites. These works were composed between 1717 and 1723 ;. at the period, he was in full energetic activity in Co¨then. Each of these Unaccompanied Cello Suites have six movements, all of which are dance music except the first Prelude. The sequence of movements of Bach Cello Suites follow the standard Earoque classic style, which is Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - (Optional dance) - Gigue. Also each dance is composed in Binary form, and it has consistant tonality throughout. With these Suites, Bach made the Cello, which was played to accompany church chorus or used to support other instruments at that period, into a solo instrument. Suite No.5 BWV.1011, which is analyzed in this thesis, was a work composed for two methods of playing. The first, called Scordatura, tunes the first A string of the Cello down a major second and plays down to the G. The second method is for playing at normal pitch. Both methods have strong and week points. However, in spite of technical difficulties, most musicians play in normal pitch in these days because it increases the effectiveness of performance. In the view point of the history of music, L. v. Beethoven (1770-1827) accomplished the Classic Style which was after Baroque. He is also included in the Romantic period. He composed five Sonatas for Cello and Piano which were completed between 1796 and 1815. This period covered his early and middle stages. There are continuous changes in the sequence of movements and attempts at various styles. Sonata Op.102 N0.2 (the fifth Sonata) which is studied here, has two most distinctive features. The first is that, only this Sonata adopts a slow second movement, so it constitutes the typical Classic Sonata form. The second is that a Fugue, which can not be found in previous Sonatas, was used in the third movement. Especially, tie third movement of Fugato adopts Fugue, which is a complete polyphonic into one movement of the Sonata, which is a creature of homophony. Thus it has deep meaning for harmonizing those two contrasting styles.
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