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조선후기 수보의 문양을 응용한 현대복식디자인 연구

Title
조선후기 수보의 문양을 응용한 현대복식디자인 연구
Other Titles
(A) Study of Late Chosun Dynasty Pattern of Embroidered POJAGI Reflected in Modern Fashion Design
Authors
정미혜
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
조선후기수보문양현대복식디자인
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리의 전통문화는 서구적 생활양식의 대중화로 인하여 각 민족의 전통성이 혼합되고 획일화되어 민족의 주체성을 상실해가고 있다. 이러한 시대적 상황 속에서 민족의 주체성을 찾기 위한 일환으로 가장 민족적인 것일 수록 오히려 국제성을 띠게 된다는 사실을 자각하여, 전통적인 것에 관심을 갖게 되었으며 전통양식을 계승하고 현대화 하는 창조적 활동을 필요로 하게 되었다. 전통은 과거로부터 형성되어 현재에 창조적 가능성을 제시하며 미래에 그 가치를 더하는 가치관의 총체로 한 사회 문화의 과거와 미래를 잇는 연속의 원리로서 지각되어 사회의 변화에 따라 재창조될 수 있는 역동성이 있어야 한다. 본 연구에서는 전통의 현대화를 위한 노력으로 조선시대 여인들의 미의식과 정서가 담긴 수보를 모티브로 선택하였다. 수보에 나타난 문양의 상징성, 미적가치, 조형성 등을 분석하여 현대 복식디자인에 맞게 재구성함으로써 전통양식의 계승과 전통의 현대적 활용이라는 새로운 창조적 활동으로서의 가능성을 제시하는데 의의를 두고 있다. 본 연구에서는 조선후기 수보에 대한 이론적 고찰을 통한 전통의 미를 나타내고 현대 복식 디자인에 의해 가장 효과적으로 응용될 수 있는 문양을 선택하여 구조적 재구성을 하거나 문양을 복합적으로 표현하여 총 8점의 작품을 실물 제작하였다. 이러한 연구과정을 통한 결론은 다음과 같다. 1. 수보의 문양 중에서 가장 많이 나타나고 전통적인 특성을 지니고 있으며 복식조형에 도입하기 위한 형태와 미적 특성을 지닌 문양을 선택하여 구조적 재구성과 문양을 복합적으로 복식에 응용함으로써 전통의 모티브를 현대복식에 표현할 수 있었다. 2. 복식조형에 전통모티브의 도입과 제시는 전통 모티브의 사용가능성에 대한 그릇된 관념을 깨고 모든 전통모티브가 창작의 표현소재가 될 수 있음을 인식할 수 있었다. 3. 현대복식의 전통양식의 도입은 우리의 주체성을 일깨워 주고 우리 문화에 대한 긍지를 고취시키며 소박한 전통생활용품의 미를 복식조형이라는 창조적인 예술의 차원으로 발전시킬 수 있는 가능성을 제공하였다. 4. 전통양식의 현대적 활용은 국제무대에서 차별화될 수 있는 한국 복식의 독창성과 창조성을 표현할 수 있는 의미있는 창조의 영역임을 인식할 수 있었다. 이상의 결과로 오늘날 바람직한 전통복식의 현대적 활용을 위해서는 고유의 전통성을 잃지 말아야 하며 전통에 대한 체계적인 연구와 분석이 선행된 후에 전통에 대한 모방이 아닌 현대적이고 국제적인 공감을 얻을 수 있는 전통의 재인식, 재창조가 이루어져야 하겠다.;The modern Korean has long forgotten the traditional Korean culture due to the onslaught of popular Western culture. In this context, we must open our eyes to the fact that what is essentially Korean is international. With this renewed attention toward traditional culture, the process of creating a means of reflecting tradition in modernity is needed. Tradition is the element formed in the past but holding creative potential which can be realized in the present and inherently pointing toward future values. This is also the chain which binds the past to the future in a continuum, to be reborn with the changes in an evolving society. This study takes into account the efforts to modernize tradition by choosing the artistic inspiration and emotion which can be seen in the needlework of the Chosen dynasty. The motifs sewn into the embroidered pojagi are analyzed for their aesthetic value, symbolism, form, etc. and restructured to fit modern fashion design, creating a common ground on which tradition meets modernity. Thus we are able to carry on our traditional cultures and at the same time create a rejuvenated form of art which springs from traditional roots. In order to effectively display the various expressions of late Chosun dynasty embroidered pojagi according to modern tastes, a theoretical approach to the artwork precedes the actual selection of motifs to be recreated. The motifs were carefully chosen to simultaneously reflect the elements of modern design. A total of 8 complex artworks are the final result of the study. The following are the conclusions to the study. 1. The possibility of recreating traditional motifs in modern fashion design is fully demonstrated by the carefully chosen embroidered pojagi motifs used in the designs. 2. By interposing the traditional elements of design on modern Korean fashion, one can cultivate cultural pride and develop the traditional arts within the complex form as a new dimension of art. 3. The traditional elements used in modern design are what differentiates Korean fashion from the international world of fashion design the gives the designer more room to create a unique look. In order to successfully recreate traditional cultural elements in modern art, we must foremost protect and remember what is ours. The systematic study and analysis of traditional elements will lead to, not only simple copies of the traditional motifs, but an advanced modern definition of the Korean tradition which will surely benefit from international recognition.
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