View : 32 Download: 0

반응성 애착장애아동의 애착 특성에 관한 일연구

Title
반응성 애착장애아동의 애착 특성에 관한 일연구
Other Titles
(A) Study of Attachment Characterisitics of the RAD
Authors
이순행
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 심리학과
Keywords
반응성애착장애아동애착심리학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 부모의 병리적 양육으로 인해 발병되는 애착장애 아동의 감별적 특징인 '부모-아동간의 애착관계'를 알아보기 위해서 애착유형을 정상아동과 비교하여 살펴보았다. 또한 불안정 애착된 정상아동과의 비교연구를 통해 장애와 관련된 부모의 특성 및 아동의 특성을 알아보고자 하였다. 이를 위해서 부모의 특성으로 부모의 상호작용 내용을 살펴보았으며, 아동의 특성으로는 아동기질을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 2-3세의 반응성 애착 장애 아동 20명과 정상아동 20명으로 모두 남자 아동이었다. '낯선 상황'실험을 통해 아동의 애착유형을 분류하였으며, 부모-아동 상호작용은 Eygerg과 Robinson(1983)에 의해 고안된 DPICS(Dyadic Parent-child Interaction Coding System)을 사용하였다. 아동의 기질은 유명희(1990)가 번역하여 사용했던 RITQ(Revised Infant Temperament Questionnaire)를 요인분석하여 사용하였다. 자료의 처리는 chi-square analysis, 일원변량분석, 요인분석 등을 사용하였다. 분 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 애착장애아동의 경우, 불안-회피유형에 35%, 불안-저항 유형에 30%, 비조직-통제 유형에 35%가 분류된 반면, 정상아동의 경우 안정 애착에 65%, 불안-회피 애착에 20%, 불안-갈등 애착에 10%, 비조직-통제 애착에 5%로 분포되어 애착유형 간에 유의미한 차이를 보였다. 2. 애착장애 아동의 어머니와 안정애착된 정상아동의 어머니, 불안정 애착된 정상 아동의 어머니 간의 부모-아동 상호작용의 차이를 알아본 결과는 다음과 같다. 부모-아동 상호작용의 아동중심 놀이에서, 애착장애 아동의 어머니는 승인, 묘사적-반영적 질문, 반영적 말 등의 3가지 긍정적 상호작용 영역에서 안정애착된 정상아동의 어머니에 비해 유의미하게 적게 사용하였다. 반면, 애착장애 아동의 어머니는 부정적 상호작용인 간접적 명령을 안정애착된 정상아동의 어머니와 불안정 애착된 정상아동의 어머니에 비해 유의미하게 많이 사용하였다. 또한 장난감 치우기 과제에서, 애착장애 아동의 어머니는 긍정적 상호작용인 묘사-반영적 질문을 안정애착된 정상아동의 어머니에 비해 유의미하게 더 적게 사용하였다. 반면, 애착장애 아동의 어머니는 부정적 상호작용인 비판적인 말을 안정애착된 정상 아동의 어머니에 비해 유의미하게 더 많이 사용하였으며, 직접적인 명령을 불안정 애착된 정상아동의 어머니에 비해 유의미하게 더 많이 사용하였다. 그리고 신체적 부정성을 안정애착된 정상아동의 어머니와 불안정 애착된 정상아동의 어머니에 비해 유의미하게 더 많이 사용하였다. 3. 애착장애 아동과 안정애착된 정상아동과 불안정 애착된 정상아동 간의 기질적 차이를 알아본 결과, 애착장애 아동은 안정애착된 정상아동과 불안정 애착된 정상아동에 비해 더 예민하며, 한가지 일을 계속하는 시간이 유의미하게 많았다. 이상의 연구결과는 애착장애 아동은 정상아동보다 더 많이 불안정애착에 분포되어 있음을 알 수 있다. 또한, 장애와 관련된 부모의 특성으로 부모-아동 상호작용을 살펴본 결과, 애착장애 아동의 어머니들은 긍정적인 상호작용을 적게 하는 반면, 부정적인 상호작용을 더 많이 하였다. 아동의 특성으로 기질을 살펴본 결과, 예민함과 지구성의 부족 등이 밝혀졌다.;The objectives of this study are i) to examine the patterns of attachment of the Reactive Attachment Disorder(RAD) ii) to investigate the child and parent characteristics of the disorder. The subjects of this research were 40 2-3 year-old children(20 attachment disorder children, 20 normal children) and their mothers. The patterns of the attachment were classified with the strange situation procesure. The DPICS devised by Eygerg and Robinson was used for the measurement of the parent-child interaction. The infant temperament was measured by analysing factors of the RITQ translated by Yoo Myung-hee (1990). The data was statistically processed through Chi-square analysis, one-way ANOVA and factor analysis. The results of the study were as follows: 1. Among the RAD, 35% were classified as anxious-avoidant(A group), 30% as anxious-resistant(C group), and 35% as disorganized-controlled(D group). By the contradiction, among the normal children, 65% were classified as secure attachment, 20% as anxious-avoidant, 10% as anxious-resistant, 5% as disorganized- controlled. This attachment patterns were found to be significantly different between the RAD and the normal. 2. There was significant differences among the RAD's mothers, the secure attached normal child's mothers and the insecure attached normal child's mothers in their parent-child interaction. In the child-centered play, RAD's mothers used positive interaction less than secure attached normal child's mothers. Among the five subtypes of positive interaction, acknowledge, discriptive-reflective question and reflective statement used significantly. By the contradiction, RAD's mothers used indirect command among the four subtypes of negative interaction more than the other mothers. In the clean-up task, RAD's mother used significantly discriptive-reflective question less than secure attached normal child's mothers. By contrast, RADs mother used negative statement significantly more than secure attached normal child's mothers and direct commend more than insecure attached normal child's mothers. RADs mothers used physical negative interaction more than the other mothers. 3. There was significant differences among the RAD, the secure attached normal children, the insecure attached normal children in their temperament. The RAD children are much more sensitive and less persistant on one task than the other children. This study confirmed that the RAD children had insecure attachment more than the normal children. The RAD's mothers used positive interaction less and negative interaction more. The RAD showed sensitivity and persistence deficit.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE