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"여인아 네가 어디서 와서 어디로 가느냐 ?" <창세기 16:8>

Title
"여인아 네가 어디서 와서 어디로 가느냐 ?" <창세기 16:8>
Other Titles
"Hager, slave of Sarai, where have you come from and where are you going?" (Genesis.16:8) : A study on the herstory and women in clergy in the history of the Episcopal church
Authors
朴美賢
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
여성성직제도한국성공회여성여성신학적평가
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The object of this dissertarion is to analyze the reality of the discrimination of the women who, to this day have been forced to play negative roles in the church, and therefore to overcome the sexual discrimination and to let women be able to participate in the history of salvation of the God who "liberty to the captives and recovery of sight to the blind, to srt free the oppressed" In order to understand how sexual discrimination was formed in Christianity, this dissertation presents the origin. The patriarchism and the patricenteic symbol in the Bible forbade independent and public activities of women, and limited their role to the obedience to the patriarch since they were regarded as being under the authority of their husbands. also, the dualistic frame of thought of christianity legitimized the act of giring the man the right of human valuation and to the women the secondary and auxiliary role and status. In addition to this cause, the patricentric Confucian tradition of Korea triggered off the social belief that a woman must always exist as a housewife, attending to her husband. Because of these causes, the role of women has been devalued and hidden behind the activities of the church, and they have ended up as individuals who have to receive guidance and orders of the church, despite the fact that in the one hundred year history of the Episcopal Church the role of the woman has been enormous. As a result, in order to overcome this reality of sexual discrimination, I have examined the critical Feminist hermeneutics and analyzed the problems of the activities of women, their role and achievements which will have to be looked at from a new perspecitive. By interpreting theologically, the theological basis of the pros and cons of women being ordained, which is a phase of sexual discrimination, and the cons of women being ordained, I have searched for new images of women devoted to the church, and for the possibilities of women taking holy orders. I have also presented the theme of theology as something which places the Episcopal Church into a fair emancipation community and this consists of the following : firstly, the fact that the experiences of women must be the starting point and basis of theology ; secondly, that the Bible should be analyzed from the point of view of women, so that a sound meaning of emancipation in the Bible can be found, and finally, that women, grounded on the fair principles of the Episcopal Church, should be considered in the religious body and activities of the church, Because women have been excluded form theological research, teaching, clergy etc, sexual discrimination of women, the theological education system will have to undergo a change. Finally, I would like to say that I have not analyzed the mutual relerancy of the sexual discrimination and other opressions existing in the church, and I have not reviewed the entire history of women in the Episcopal Church, I hope that more comprehensive theological research will be continued in future. In addition, through surveys about activities of women in the church and women in clergy, I have thried to evaluate the existing activities of women. look for more promising directions, and therefore to contribute to church women in finding their places.;본 논문은 그동안 음성적인 역할만을 강요 받아 온 성공회 여성의 역사와 제도를 분석함으로써 성공회 내에서의 여성차별을 극복하고 "묶인 사람들에게 해방을 알려주고 눈먼 사람들을 보게 하고 억눌린 자들에게 자유를 주는" 하나님의 구원 역사에 여성들이 주체적으로 동참하게 하는데 그 목적이 있다. 기독교 전통에서 보면, 성서의 가부장주의와 가부장적 상징은 여성에게는 자율적이고 공적인 지위를 허락하지 않았으며 남편에게 예속된 존재로 가부장에게 복종하는 역할로 한정 시켰다. 또한 기독교의 이원론적 사고의 틀은 남성에게는 인간적 가치평가와 기준을 부여하였고 여성에게는 종속적이고 이차적인 지위와 역할을 부여하는데 합법화 해주는 구실을 하였다. 이런 요인과 더불어 가부장적인 한국의 유교전통은 여성은 철저히 남성의 시중을 드는 가정적인 주부로만 존재해야한다는 사회적인 통념을 야기시켰다. 이런 원인들에 의하여 성공회 100년의 역사속에 여성의 역할이 지대 하였음에도 불구하고 여성들의 역할은 교회사의 뒷면에 감추어진 채 가치절하 되었고 교회에서 지도와 지시를 받아야 하는 객체로 머물러 있을 수 밖게 없었다. 따라서 이런 여성차별 현상을 극복하기 위하여 먼저, '여성해방을 위한 비판적 해석학'을 E. S 피오렌자를 중심으로 살펴봄으로써 여성사를 보는 관점과 여성신학의 평가의 틀을 가지고, 성공회 역사에서 나타난 여성활동의 문제점과 새롭게 조망 되어야 할 여성들의 업적과 역할을 분석 하였으며 여성차별의 단면인 여성성직의 찬반론의 신학적 근거와 여성신학적 해석을 통하여 새로운 교회여성상과 여성성직의 가능성을 모색하였다. 그리고 성공회를 평등한 해방공동체로 자리매김 하기 위한 여성신학의 과제를 제시하였는데, 첫째는 여성의 경험이 신학 연구의 출발점과 기준이 되어야 한다는 것이고 둘째는 여성의 시각에서 새롭게 성서 해석이 이루어져 성서에서의 온전한 해방의 의미를 찾아야 한다는 것이며 마지막으로 성공회 내의 공평한 원리에 입각하여 여성들도 교단과 신학적 활동이 구체적으로 배려 되어야 한다는 것이다. 여성들이 신학탐구, 가르치는 것, 성직 등에서 배제 되어 왔기 때문에 교회안에 여전히 성차별의 경향이 남아 있게 되었다. 그러므로 이런 성차별 극복을 위해서는 신학교육제도와 교회체제가 변화 되어야 한다는 것이다. 마지막으로 이 논문이 가지는 한계는 교회내에 존재하는 성차별주의와 다른 억압들이 갖는 상호연관성을 분석해 내지 못한 것이라 하겠다. 계속해서 더욱 포괄적인 신학작업이 이루어지기를 기대한다. 또한 부록으로, 성공회 여성들의 활동과 여성성직에 대한 설문조사를 통하여 기존의 여성활동을 평가하고 보다 발전적인 방향을 모색하고자 하였다.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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