View : 13 Download: 0

John Corigliano의 Etude Fantasy에 관한 연구

Title
John Corigliano의 Etude Fantasy에 관한 연구
Authors
신인주
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현존하는 미국의 대표적인 작곡가 존 코릴리아노(John Corigliano, 1938-)는 포스트모더니즘의 경향을 지닌 작곡가로, 그는 작곡가가 정해진 하나의 양식에 얽매이지 않고 자신이 생각하는 스타일을 원하는 대로 적절히 쓰는 것이 더욱 감동적인 곡을 만든다고 말하였다. 그는 음악에 있어서 다양한 양식을 융화하여 사용하였으며, 다양한 그의 작품들을 통해 이러한 철학을 잘 나타내었다. 코릴리아노의 대표적인 피아노 작품, Etude Fantasy는 20세기 후반에 작곡되어 시대를 대표하는 뛰어난 작품으로, 그의 다른 작품들에서 나타나는 장르, 스타일, 형식, 테크닉에 있어서의 다양성이 뚜렷하게 드러난다. 풍부한 소재들과 그들의 변형, 결합을 통한 발전이 도입부에서부터 잘 표현되고 있으며, 이를 통해 작곡가의 음악에 대한 기본적인 생각과 미적, 또는 표현적 관점을 나타내고 있다. Etude Fantasy라는 독특한 제목은 2개의 장르가 공존함으로써 주제의 표현과 구성에 있어서 각 장르의 역할에 대한 논의가 제기되는데, 이것이 바로 이 연구의 근본적인 주제라고 할 수 있다. 본론 1에서는 코릴리아노의 생애와 작품 경향들과 함께 그의 피아노곡들을 살펴봄으로써 그의 작품에서 공통적으로 드러나는 특징들과 Etude Fantasy의 작곡배경에 대해 알아볼 것이고, 본론 2는 연습곡 장르의 역사적 배경을 조사하여 200여년에 걸친 연습곡의 발달과정과 구체적인 작품을 통해 피아노 테크닉에 있어서 Etude Fantasy와의 유사점에 대해 논의하고, 곡의 성격, 구조, 조성의 대조적인 측면을 강조하는 특성을 지니는 환상곡 장르의 역사적 배경에 초점을 맞추어, 자유로우면서도 구조적 통일성을 갖는 주제의 변화에 대한 관점을 연구할 것이다. 마지막 본론 3에서는 구체적인 곡의 분석을 통해 전체적인 구조와 표현들을 이해함으로써 곡의 감상에 있어서 깊은 공감을 이끌어 내려한다.;Existing American representative composer John Corigliano(1938-) who is influenced by Postmodernism era said that when composers are not bound to only one style and write what they think is appropriate makes music more impressive. He uses multifarious styles in balance and reveals this musical Philosophy through his various works. Being a significant addition to the late twentieth century piano repertoire, Corigliano's famous piano work, Etude Fantasy(1976) reflects his diversity about genre, style, form, technique obviously. This profusion of sources and its application to the Etude Fantasy are explored in the introduction, which is a discussion of the composer's background and aesthetic stance of music. The intriguing title of Etude Fantasy implied the coexistence of two genres and raise the issue of the role of each genre in the thematic and structural organization of the work. It is this issue which is the principal subject of inquiry in this thesis. ChapterⅡ investigates Corigliano's life, works, and characters of his piano pieces. Chapter Ⅲ examines the historical background of the etude genre, discussing similarities between the pianistic techniques employed in Corigliano's work and those found in specific historical instances of the etude genre over two centuries. In addition, ChapterⅢ focuses on the historical background of the fantasia genre, emphasizing contrasting, texture, and keys as the main indicators of a free form, and at the same time drawing attention to thematic transformation as a device of structural unification. ChapterⅣ concentrates on elements that produce structural and formal coherence in John Corigliano's Etude Fantasy by means of analysis and assists others to understand this piece.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE